Byta framdrev: Del 4

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har i ett par tidigare trådar fått tips om hur man enklast byter framdrev och lyckades till slut med operationen: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=45874

Nu har jag varit ute och testat och tyvärr så gav det inte alls vad jag hoppats på. Känner ärligt talat ingen skillnad alls mellan de 16 kugg som framdrevet har nu mot de 17 som originaldrevet hade :gråta

Var ute nästan en timme ikväll och jobbade med ettan och tvåan för att få upp den på slangen och på ettan känns det som förut och på tvåan spelar det ingen roll hur mycket jag rycker och sliter, fanstyget verkar ha framhjulet cementerat i asfalten.

Har funderat lite och undrar om det faktum att jag tvingades flytta hjulet bakåt för att spänna kedjan kan ha någon betydelse? 1 cm hit eller dit borde väl inte spela någon roll :va

Vad ska jag göra nu? Byta till 15 kuggar eller kanske byta bakdrev?
 
Jag märkte ganska stor skillnad på min bike när jag gick ner samma dim som du gjort. :va
//Tobbe
 
Tror tyvärr inte det är hojen eller dreven som gör att den inte reser sig. Ut och träna bara. Det ska gå! :)
 
Biifer skrev:
Tror tyvärr inte det är hojen eller dreven som gör att den inte reser sig. Ut och träna bara. Det ska gå! :)

Visst går den upp men det skiljer inget mot tidigare vad jag kan märka.
 
Är det inte så att kedjan och deven både bak o fram måste passa ivarandra för att det ska bli någon skillnad ? Är nåt jag fått för mig, så det kanske blir skillnad när kedjan slitit ner sig lite på drevet....

kanske iaf :3freak
 
Du hade nog lite stora förväntningar tror jag. Skillnaden är inte jättestor men den skillnad som blir är till det bättre. Klart du kan dreva ner ännu mer med ett 4 kugg större bakdrev, då får du även fram bakhjulet en bit. Jag tror nog att när man förlänger axelavståndet så tar det ut en del av vinsten med det mindre drevet. Hur mycket däremot är svårt att spekulera i. Nån som har nån erfarenhet?
 
Kreuger: Vad tror du om att korta kedjan för att få fram bakhjulet? Går det att korta den överhuvudtaget? (Kan ingenting om kedjor).

Vad kostar ett bakdrev, cirkus?
 
Det är inte så att drevet redan var ett 16? På min så hade de redan gått ner en kugge. Annars är det just pga att du fått längre kedja och därigenom flyttat bak bakhjulet som gör att effekten förtas något. Men korta kedjan en till två länkar och se hur det känns.
 
sandstream71 skrev:
Kreuger: Vad tror du om att korta kedjan för att få fram bakhjulet? Går det att korta den överhuvudtaget? (Kan ingenting om kedjor).

Vad kostar ett bakdrev, cirkus?


jag har lite erfarenheter angående hjulets placering, o kan säga att desto längre bak hjulet sitter desto svårare blir det... några Cm kan göra en hel del.
 
sandstream71 skrev:
Har i ett par tidigare trådar fått tips om hur man enklast byter framdrev och lyckades till slut med operationen: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=45874

Nu har jag varit ute och testat och tyvärr så gav det inte alls vad jag hoppats på. Känner ärligt talat ingen skillnad alls mellan de 16 kugg som framdrevet har nu mot de 17 som originaldrevet hade :gråta

Var ute nästan en timme ikväll och jobbade med ettan och tvåan för att få upp den på slangen och på ettan känns det som förut och på tvåan spelar det ingen roll hur mycket jag rycker och sliter, fanstyget verkar ha framhjulet cementerat i asfalten.

Har funderat lite och undrar om det faktum att jag tvingades flytta hjulet bakåt för att spänna kedjan kan ha någon betydelse? 1 cm hit eller dit borde väl inte spela någon roll :va

Vad ska jag göra nu? Byta till 15 kuggar eller kanske byta bakdrev?

huh? låter konstigt, min 600 lyfter iaf på 1:an vid bara gaspådrag med 16 fram... iofs TRE moddad, vet inte riktigt hur mkt det spelar in men låter konstigt att din 750 inte skulle göra det
 
semper skrev:
huh? låter konstigt, min 600 lyfter iaf på 1:an vid bara gaspådrag med 16 fram... iofs TRE moddad, vet inte riktigt hur mkt det spelar in men låter konstigt att din 750 inte skulle göra det

Vad ger en sån moddning?
 
Ett bakdrev till din kostar 279 kr på Lelles i Uppsala. Det är ju fortfarande inga stora pengar så jag tror nog mer på att köpa ett sånt än att kapa kedjan. Då får du både ytterligare lite lägre utväxling genom dreven plus att bakhjulet kommer fram en bit.

Det där med att det kanske redan var 16 fram är väl lite långsökt. Jag tar självklart för givet att du faktiskt kollade vad det var för drev du skruvade loss?

På min satt drevet inte alls fast nå hårt iaf. Räckte med att ha växel i och ge muttern en lätt knyck. Däremot var muttern större än muttern till bakaxeln som är 32 mm vilket är den största hylsa jag har så jag fick ta stora skiftnyckeln. Tur att det inte satt fast för det går liksom inte att få nå bra grepp med den där inne.

så åk å handla mer prylar och skruva mer nu!! :7peta

:D
 
32 är det till drevet och 36 till bakhjulet. Fick besöka polarens verkstad för att få tag på en så stor hylsa. Kamasa har en stor fast nyckel på 36 men den kostar nästan 400:-
(Såg att det är KGK som är generalagent för Kamasa vilket kan förklara de fina priserna....)

Kanske ska prova med ett större drev bak, alltid kul att mecka! :yoparty
 
sandstream71 skrev:
Vad ger en sån moddning?

TRE om jag inte minns helt fel ( finns säkert nån som kan detta bättre o i detalj ) ska ta bort nån form av strypning på 1:an -> 3:an genom att lura cdin att man har 5:an i konstant om jag inte e ute o cyklar dvs.
 
Den ger dig 5graders mera tändning på 2-3:ans växel så den är som den ska vara orginal...

Suzuki stryper hojarna 5 grader på 2-3ans växel för att hojen ska klara bullerkraven..... *Sägs det*

sandstream71 skrev:
Vad ger en sån moddning?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top