Byta framdrev cbr1000rr -05

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
...
Har några frågor så jag inte gör det onödigt svårt för mig själv inför drivpaketsbytet!

Började ta isär lite försiktigt vid framdrevet och kom snabbt fram till att det verkar som att vattenpumpen (och en del av kåporna) måste loss för att det kopplingsrelaterade och kåpan för drevet ska gå att få loss, eller finns det något trick?

Har ingen vst-handbok heller, finns det att köpa på svenska till min hoj?

Tackar på förhand! :)
 
Du släpper bara lite på vattenpumpen

Du behöver inte tappa ur nått vatten

Urkorkad konstruktion på en räser jag vet:huvet
 
Aha, ska se om man kommer åt vattenpumpen utan att lossa på kåporna!

Håller med, det kändes rätt puckat! :död

Ska passa på att fråga, när det kommer till att nita kedjan... Är specialverktyg överflödiga om man har ett mothåll och don? Annars verkar det vara poppis att ta ett moppelås o sen åka och få det nitat hos mc-verkstad vilket är en variant (nitverktyget var inte billigt, 700kr på Biltema).
 
Last edited:
Har nu fått tag i en elektronisk verkstadshandbok med hjälp av Pär! Tackar :tummenupp

Sitter som bäst och kollar när jag till min förvåning ser att dom lyckas demontera kåpan för drevet utan att röra vattenpumpen?! Det dom gjort mer än mig såhär långt är att tagit bort slavcylindern från kåpan. Är det båg eller vad?! Se bifogad bild, jag har hojen 3mil bort annars hade jag gått ut och kollat!
 

Bifogat

  • cbr.JPG
    cbr.JPG
    41.3 KB · Visningar: 147
Har nu fått tag i en elektronisk verkstadshandbok med hjälp av Pär! Tackar :tummenupp

Sitter som bäst och kollar när jag till min förvåning ser att dom lyckas demontera kåpan för drevet utan att röra vattenpumpen?! Det dom gjort mer än mig såhär långt är att tagit bort slavcylindern från kåpan. Är det båg eller vad?! Se bifogad bild, jag har hojen 3mil bort annars hade jag gått ut och kollat!

På min 06a gick det inte utan att lossa lite på vattenpumpen.
 
Nu vet inte jag hur det ser ut på en hoj, men...

Tar du bort slavcylindern som dom har gjort så borde du kunna dra kåpan uppåt, eller?
 
Det ska gå utmärkt utan att lossa vattenpumpen (gjort det själv för nån vecka sen), men du måste plocka bort slavcylindern och dra ut kopplingstången först!
Ev måste du se till att sprängskyddet (stålbrickan mellan kedjeskyddet och motorn) inte sitter fast på och följer med själva kåpan, då blir den för "tjock" för att få ut.

edit du får se till att avluftnnigsslangen till tanken och kabeln till stödbrytaren inte ligger i vägen heller, dom kan gömma sig därinne nånstans också
 
Last edited:
Nu så är kåpan borta och jag har stött på nästa problem...

Är bulten som håller framdrevet normalgängad dvs lossas åt vänster (framåt med drevet på vänster sida av hojen alltså)?

Har inte tillgång till muttermaskin nu men vi får se hur det går bara jag vet vilket håll man lossar åt!
 
lossas med fördel med hojen på marken och nån som sitter på och bromsar om man inte har mutterpicka. =)

edit:fick du bort kåpan utan att lossa vattenpumpen?
 
Jösses vilken Höna av en fjäder

Möjligt då att den GÅR att få dän utan att lossa vattenpumpen men VARFÖR då denna lossas med 2 st M6 skruvar, Dras rakt ut och hänger kvar i slangarna

Inget vattenspill och inget oljespill
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top