Byta från sportis till motard kommer jag tröttna?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kör idag en Fireblade 954:a tycker hojen är fantastisk, stabil, förlåtande och tillräckligt med pulver. Dock känner jag att jag inte hinner använda den tillräckligt mycket.

De bästa är långa repor på helgerna men dessa blir få pga ungarnas aktiviteter.
Känner ingen glädje av att köra i regn. Sen har jag börjat fega en sporthoj skall köras fort. Känner jag inte till vägen tar jag det lungt. Håller mig inom hastigheter där jag får behålla kortet. Sen börjar man fundera på om man ska köra så fort och till vilken mening bara för att få kicken.

Så det jag är ute efter är en hoj som:

Kul att köra i alla väder.
Bra att skjutsa ungarna på
Kul vid lägre farter
Mindre känslig för dåligt vägunderlag.

Har funderat på en KTM 690 duke eller är en street fighter bättre väg att gå?
Vet att många har byt tillbaka till sportis efter en säsong med motard, varför?

Har aldrig haft en motard, men känner igen mig på sportis fronten.
Jag kör onödigt lugnt om jag inte känner till vägen och jag är väldigt rädd
om mitt körkort när det går fortare.

Känns helt motsatt hur en sporthoj egentligen ska användas... :3freak

Fördelen är att man förhoppningsvis undviker olyckor. Nackdelen är att
man kanske tar det lite för lugnt med sin sporthoj. Det är en konstig
och svår känsla att tackla... :brinnerup

Ser fram emot svar från de som har kört sport-motard-sport igen.

Har precis bytt till en KTM 690 SMC -11 med wingz-utblås och ny mappning.

Och fan vad han är rapp, upp till 140 hänger han på i princip det mesta och han ligger ruskigt bra i kurvorna också. En riktigt rolig hoj!

Men för att gå igenom din lista, att köra i regn har jag inte hunnit prova än, jag har aldrig tyckt det är speciellt skönt så skippar det. Ungar går bra att skjutsa, dock är det lite för lite utrymme för två fullvuxna människor på, jag är 193cm och bruden sitter dåligt bak. Hur menar du med lägre farter, på landsväg känner man sällan behov att trycka ut all kräm men inne i stan är det svårt att ligga och puttra i 50, om det är så du menar. Vägunderlaget går att lösa med 50/50-däck.

Den vibrerar som fan så långturer är inte att tänka på.

Nu har jag inte kört motard själv, men är den inte lite mer en leksak än en hoj man sticker ut och kör 30 mil med?

Vill du ha en hoj som duger i alla väder så kolla på en med ruta, handtagsskydd+värme etc.
Skall du dessutom ha en hoj som det går att skjutsa med så skulle jag nog rekommendera någon av de större offroadarna.

Av de hojar jag har ägt så är det min BMW X-moto jag absolut kört mest vårdslöst med. Tycker att det låter som du kanske ska testa en lagom rolig nakenhoj, typ Kawasaki z1000, Honda CB1000 RA med mm, hojar som duger till det mesta med lagom mycket bus i. Motarder har en förmåga att locka fram det sämsta hos en...

Last edited:
Haha, obehagligt lik min situation.

Kolla på en 990 SM, det har jag fått rådet att göra.

Last edited:
Köp en motard, max 690cc. ( större är klumpiga, oavsett hur smidiga ägarna säger att de är ...)
Du kommer tycka det är kul.

Jag har en Hypermoptard och en 1098s...sedan 2007 då jag köpte båda har jag kört 800 mil på sportisen och 1700 mil på motarden (resten på en streetfighter som är närmare motard än sporthoj). Jag tror att en motard är myckte mer användbar och ger mer bang for the buck.

...... Så det jag är ute efter är en hoj som:

Kul att köra i alla väder.
Bra att skjutsa ungarna på
Kul vid lägre farter
Mindre känslig för dåligt vägunderlag.

Med den specen så skall du definitivt titta på en äventyrshoj med 19" framhjul. 800CC eller mer skulle jag föreslå..

Försäkringar till dessa hojjar är nästan gratis dessutom.

Om du kommer tröttna.
Det beror nog ganska mycket på vad de du åker tillsammans med åker på.
Om de åker sporthoj, kommer du att tröttan, eller dom tröttna på att vänta på dig (eller så ler dom och tänker så utan att säga det).

Om du kommer tröttna.
Det beror nog ganska mycket på vad de du åker tillsammans med åker på.
Om de åker sporthoj, kommer du att tröttan, eller dom tröttna på att vänta på dig (eller så ler dom och tänker så utan att säga det).

Eller så kommer sporthojsförarna tröttna på att köra grus hela tiden :)

KTM 990 SMR :tummenupp Bästa/roligaste hoj jag haft. Kör landsväg, Go-Cartbana samt storbana, och den är fasiken bra på allt. Körde 690 förra säsongen - också kul hoj, men man vill snabbt ha över 100 hk igen.

Kör motard och tycker det är jättekul. Som någon skrev är det ganska kass till långturer om man inte tar många stop. Men det verkar som du skulle ha något i ktm 690 smc-r eller liknande, Går att åka långt på (hyfsat) går att leka med, köra bana och kostar inget att äga i stort sätt. Långa serviceinteravaller... Bara plocka fram när du har tid, ut och köra i vilket väder som helst, ställa in skiten i garaget när du e klar och går där ifrån med ett leende på läpparna!

Har varit i precis din situation.
Köpte mig en KTM 690 SMC.
Riktigt kul bushoj, att leka med, totalt värdelös att åka några sträckor med alls. Babianröv efter 8 mil typ.
Har idag köpt en Honda CB1000RA, som har bra med kräm, och är riktigt skön att köra i lägre hastigheter.
över 120 saknar man rutan, blir jobbigt i nacken i längden.
har köpt en ful kjellkåpa man kan ha på när man tänkt toura längre sträckor och då är det riktigt bekvämt.
Dock om man skall vara ärlig.
Man vill ju ha tre olika.
en motard, en touring, och en sportis,
det är ju alltid något speciellt med en bra sporthoj.. :)

Åkte CBR 929 för många år sen. Sålde och började köra cross och ATV. Bytte till motard i våras. Var kul i typ en vecka. Nu är jag tillbaka på en R1, och har inte ångrat mig en sekund!

Buset är väl det som gör suget för en motard. Sen är det djävligt skönt när man sticker ut en fin dag och rekar sin repa sen tar man ett varv till i full galopp. Men jag blir irriterad på mig själv att jag börjar känna mig så feg. Tänker typ -Är det värt att bli ett paket för att tänja gränsen. Kör inte i vansinnes hastigheter men långt över vad man får behålla kortet för. Hinner kanske med 2 banåkningar per säsong sen lite knix. Men en literklubba känns ju lite överdriven på en go-cart bana.

Vill ha hojen som ett allmänt trasportmedel som är djävligt kul helst hela tiden. Cross lockar men vet inte om jag kommer ha tiden.

Prova en Multistrada. Köpte en i våras, klarar det mesta. Hänger med sporthojar på krokvägar, (Jag har en S med öhlinare). Gott om plats för tanten. Finns med packväskor så man kan få med mer än tandborsten. Lite grövre däck så fixar man grusväg.
DSC_0012.jpg

Köp nåt som är användbart, det är ju enda sättet att se till att hojen faktiskt kommer till användning. Varken sportis eller motard kan väl betecknas som de mest praktiska eller användbara hojarna i världen? Skulle nog rekommendera en lite större nakenhoj alt offroadaktigt. Går ju fint att både pendla, skjutsa, åka på långtur alternativt aktivkörning med.

Last edited:
Motard är skit kul. Men jag har aldrig slagit mig så mycket som efter det att jag bytte sporthojarna mot motard. Det känns liksom inte som om det går så fort...........

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup