byta från kullager till nållager i bakhjul?

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
på grund av svingbyte på hojen behöver jag eventuellt byta från kullager till nållager i bakhjulet. bakaxeldiametern ökar från 20mm till 28mm och jag vill gärna behålla orginalfälgarna, kullager fanns inte i dom dimensionerna jag behöver och dom som var i närheten hade betydligt sämre spec än org.
enligt spec på nållager verkar dom tåla mer än dubbel belastning än ett kullager av samma dimension.
då är frågan huruvida det är lämpligt att ha nållager i bakhjulet?
någon som vet?

madmagnus skrev:
2688005 på grund av svingbyte på hojen behöver jag eventuellt byta från kullager till nållager i bakhjulet. bakaxeldiametern ökar från 20mm till 28mm och jag vill gärna behålla orginalfälgarna, kullager fanns inte i dom dimensionerna jag behöver och dom som var i närheten hade betydligt sämre spec än org.
enligt spec på nållager verkar dom tåla mer än dubbel belastning än ett kullager av samma dimension.
någon som vet?

Kardanmaskiner brukar ha ETT nållager på ena sidan. Vissa kedjemaskiner oxå.
Men att ha på bägge sidor verkar inte helt optimalt iom att ett nållager inte kan ta upp några axiella krafter.

Dr.Bike skrev:
2688010 Kardanmaskiner brukar ha ETT nållager på ena sidan. Vissa kedjemaskiner oxå.
Men att ha på bägge sidor verkar inte helt optimalt iom att ett nållager inte kan ta upp några axiella krafter.

gäller det alla typer av nållager?

min nya sving har nållager på bägge sidor,
den gamla hade dubbla kullager på en sida och nållager på den andra.

borde det inte vara samma princip för svingaxeln? den axiella belasningen blir ju i princip samma som för bakhjulet.

madmagnus skrev:
2688037 gäller det alla typer av nållager?

min nya sving har nållager på bägge sidor,
den gamla hade dubbla kullager på en sida och nållager på den andra.

borde det inte vara samma princip för svingaxeln? den axiella belasningen blir ju i princip samma som för bakhjulet.

Jo, men svinginfästningen har ju sin axiella kontroll genom de shims/brickor du lägger mot ramen och gör den glappfri, alternativt drar åt en monteringshylsa.
Rörelsen är så liten i den leden så man skiter i att man saknar andra anordningar för axialfriktionen, vilket man EGENTLIGEN skulle ta upp med axiallager, ellersom på min gamla Dresdasving: Koniska rullager som shimsas in.

Bakhjulet måste ju kunna rotera fritt occh lätt så där behöver alltså inspänningskraften mellan svingbenen tas upp av någonting, och det är ju alla distanser. Sen håller ju vanliga kullager fast hjulet i sidled, men med bara nållager så finns inget som hindrar fälgen/navet att glida i sidled, såvitt man inte har möjlighet att låta kraften gå via ytterhylsan i nållagret.
Men då måste denna kraft iaf tas omhand i ett axiallager, annars mals något sönder (troligen svingen eller nån distans).
Jämför med om du skulle dra dit ett hjul utan lager, och låta axeln rotera direkt i svingen.

madmagnus skrev:
2688005 på grund av svingbyte på hojen behöver jag eventuellt byta från kullager till nållager i bakhjulet. bakaxeldiametern ökar från 20mm till 28mm och jag vill gärna behålla orginalfälgarna, kullager fanns inte i dom dimensionerna jag behöver och dom som var i närheten hade betydligt sämre spec än org.
någon som vet?
Nej, du kan inte ta upp axialkrafter med nållager. Låt bli!
Gör hylsor som passar i svingen och använd din smalare originalaxel.
Tänk på hur du distribuerar den axiella kraften med de nya hylsorna. Be någon om hjälp om du är osäker på hur kraften ska gå genom inner- och ytterring på lagret. Glöm inte att ta hänsyn till värmeutvidgning och kolla på vad lagren tål. Det står i kullagerkataloger hur många % av den statiska lasten som tillåts axiellt.
Kom också ihåg att hjulet hålls på plats med kedjesträckarna, INTE genom att man drar åt hjulaxelmuttern idiothårt!

Last edited:
elwe skrev:
2688069 Nej, du kan inte ta upp axialkrafter med nållager. Låt bli!
Gör hylsor som passar i svingen och använd din smalare originalaxel.
Tänk på hur du distribuerar den axiella kraften med de nya hylsorna. Be någon om hjälp om du är osäker på hur kraften ska gå genom inner- och ytterring på lagret. Glöm inte att ta hänsyn till värmeutvidgning och kolla på vad lagren tål. Det står i kullagerkataloger hur många % av den statiska lasten som tillåts axiellt.
Kom också ihåg att hjulet hålls på plats med kedjesträckarna, INTE genom att man drar åt hjulaxelmuttern idiothårt!

jag får tacka så mycket för alla råd. måste säga att det inte låter speciellt vettigt med nållager i bakhjulet nu när jag vet bättre.
problemet är bara att orginalbakaxeln är ca 20mm för kort till nya svingen, så om jag ska använda 20mm axel blir det att tillverka en ny, sen måste jag svarva distanser mot svingen och fräsa nya plattor till kedjesträckaren.
bra mycket mer jobb än jag hade tänkt mig..... suck.

enklast vore nog att skaffa ett gsxr1000 bakhjul som passar till svingen men det är så jävla fult med 3 ekrat.
finns det någon annan snygg fälg som passar 28mm axel? gärna 5 eller 6 ekrad.

på R1 98-> så sitter det ett nållager samt ett kullager i bakhjulsfälgen
inuti sitter det sedan en hylsa som rullar löst i fälgen

så svaret på din fråga, visst fan går det

sedan som någon redan nämnt, du idiotspänner ju inte bakhjulsaxeln.

wonderwizard skrev:
2688184 på R1 98-> så sitter det ett nållager samt ett kullager i bakhjulsfälgen

Faktum är att det är två kullager och ett nållager som gör jobbet tillsammans med distanserna och axeln.

wonderwizard skrev:
2688184 på R1 98-> så sitter det ett nållager samt ett kullager i bakhjulsfälgen

Men ... oavsett om det sitter ett eller flera kullager så ska ju axeln igenom ändå ... det är svårt nog med ett.

madmagnus skrev:
2688179 jag får tacka så mycket för alla råd. måste säga att det inte låter speciellt vettigt med nållager i bakhjulet nu när jag vet bättre.
problemet är bara att orginalbakaxeln är ca 20mm för kort till nya svingen, så om jag ska använda 20mm axel blir det att tillverka en ny, sen måste jag svarva distanser mot svingen och fräsa nya plattor till kedjesträckaren.
bra mycket mer jobb än jag hade tänkt mig..... suck.

enklast vore nog att skaffa ett gsxr1000 bakhjul som passar till svingen men det är så jävla fult med 3 ekrat.
finns det någon annan snygg fälg som passar 28mm axel? gärna 5 eller 6 ekrad.
Nya plattor behöver du väl i vilket fall om du inte har dem?
En axel kan du ganska lätt fixa mha en komprimerad axel eller en centerless-slipad dito. Gänga och sätt muttrar i bägge ändar. Det är inte så mycket svarvjobb, så även om du lämnar ut det så blir det nog billigare än ett bakhjul.

elwe skrev:
2688393 Nya plattor behöver du väl i vilket fall om du inte har dem?
En axel kan du ganska lätt fixa mha en komprimerad axel eller en centerless-slipad dito. Gänga och sätt muttrar i bägge ändar. Det är inte så mycket svarvjobb, så även om du lämnar ut det så blir det nog billigare än ett bakhjul.

plattorna och orginalbakaxeln till gsxr svingen har jag redan.
ska ta mig en funderare hur fan jag ska göra.....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg