Byta från FAT32 till NTFS?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hur kan jag göra det utan att formatera om och förlora någonting över huvudtaget?
Anledningen är att jag inte kan hantera filer över 4GB och det är lite problem då de flesta DVD-filmerna är där över :(

Edit: Jag har XP om det spelar någon roll

Du kan konvertera med Partition Magic eller nåt liknande program.

Jag har partition magic 8 men är inte sådär jättehaj på det hela :(

Läste det du skickade stavgren, och jag vet inte om jag misstolkar det hela eller så. Det står att det är en one-way-process och att man måste formatera om man vill ha tillbaka till fat32 igen? Eller måste man formatera för att få ntfs?
Vill absolut inte förlora nåt, har 220gig med film, privata bildalbum osv som är värdefullt, och jag har inte gjort backup på allt.
Just ja, kan man göra nån backup på nåt vis som ryms på en dvd-skiva? Typ om det kraschar så kan man göra om det igen med en sån? Tror jag gjorde sånt i plugget med massa ghostning och skit, eller är det nåt annat?

Kan man annars göra som så att jag bara gör min film-disk till ntfs? De funkar ihop och så?

Så här stod det när jag testade, vågade inte gå vidare när det stod "ALLA ÖPPNA REFERENSER...". Kan det betyda nåt dåligt?

Dee_cati skrev:
Jag har partition magic 8 men är inte sådär jättehaj på det hela :(

Läste det du skickade stavgren, och jag vet inte om jag misstolkar det hela eller så. Det står att det är en one-way-process och att man måste formatera om man vill ha tillbaka till fat32 igen? Eller måste man formatera för att få ntfs?
Vill absolut inte förlora nåt, har 220gig med film, privata bildalbum osv som är värdefullt, och jag har inte gjort backup på allt.
Just ja, kan man göra nån backup på nåt vis som ryms på en dvd-skiva? Typ om det kraschar så kan man göra om det igen med en sån? Tror jag gjorde sånt i plugget med massa ghostning och skit, eller är det nåt annat?
Varför skall du ha fat 32?
Konvertera till ntsf omedelbums ;) med hjälp av "stavgrens" länk.
Ingen formatering för att konvertera till ntsf.

Dee_cati skrev:
Så här stod det när jag testade, vågade inte gå vidare när det stod "ALLA ÖPPNA REFERENSER...". Kan det betyda nåt dåligt?
Läs igenom artikeln, det står det förklarat där. Du kan blanda filsystem fritt under XP.

frankof skrev:
Varför skall du ha fat 32?
Konvertera till ntsf omedelbums ;) med hjälp av "stavgrens" länk.
Ingen formatering för att konvertera till ntsf.

Ska ju inte ha Fat32, ska ju ha NTFS men det finns ingen anledning att byta på båda diskarna om det funkar att blanda.
Stavgren, var lite osäker på vad som stod bara men jag prövar ändå. Tack för hjälpen.

/En som är utbildad nätverkstekniker/pc-programmerare, inte undra på att man alltid får så dålig hjälp i supporterna. De är ju inte ens utbildade :D

Dee_cati skrev:
Ska ju inte ha Fat32, ska ju ha NTFS men det finns ingen anledning att byta på båda diskarna om det funkar att blanda.
Det funkar att blanda, men varför behålla fat32? skall du köra ett andra os som kräver fat32? om inte, konvertera till ntsf.

Dee_cati skrev:
Hur kan jag göra det utan att formatera om och förlora någonting över huvudtaget?
Anledningen är att jag inte kan hantera filer över 4GB och det är lite problem då de flesta DVD-filmerna är där över :(

Edit: Jag har XP om det spelar någon roll

Det är ganska enkelt, gör så här:

1. öppna ett kommandofönster. Start/kör/cmd
2. Skriv: convert c: /fs:ntfs där c: skall vara den enhet du vill konvertera.

Du kommer förmodligen behöva starta om burken. Om allt går rätt till skall du inte förlora någon data.

Lycka till
/P

frankof skrev:
Det funkar att blanda, men varför behålla fat32? skall du köra ett andra os som kräver fat32? om inte, konvertera till ntsf.

Nu var jag tvungen att göra om c: till ntfs också så det blev båda. Men vad spelar det för roll om man har fat32? Jag kom inte ihåg varför jag gjorde dem till fat32 direkt, men i plugget sa de att vi alltid skulle göra till fat32 då det var säkrare att hålla rent för intrång osv, men jag har ingen aning.
Gick bra att göra om båda, inget pajjade heller för ovanlighetens skull.

Dee_cati skrev:
Jag kom inte ihåg varför jag gjorde dem till fat32 direkt, men i plugget sa de att vi alltid skulle göra till fat32 då det var säkrare att hålla rent för intrång osv
Ja, win 9x var ju beryktade för sin höga säkerhet(vad nu det har med filsystemet att göra ;) )
Jag var mest nyfiken, en del kryptering o.l. i xp är beroende av ntsf om jag inte minns fel.

Du måste mena tvärtom, att de i plugget ville att du skulle använda NTFS...

NTFS är ett halvbra filsystem som introducerade rättigheter i Microsoft-världen, alla filsystem gjorda av Microsoft före det är alltså totalt osäkra. Windows än i dag byggs ju bara för en enda användare så särskilt mycket har ju inte hänt förutom att filsystemet kan hantera olika användares rättigheter.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back