Byta från förgasare till sprut GSX-R 1100

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag funderar på att byta från förgasarna till sprut på hojen¨.
Köpa själva "bryggan" är inte så dyrt men jag skulle vilja veta om någon av bryggorna från GSX-R 750, 1000 eller Hayabusa passar rakt av.
Om någon behjälplig person antingen vet direkt eller skulle kunna ge mig måtten på respektive brygga skulle jag bli glad.

Mvh

Matte

Varför!
Vad är din målsättning med projektet?

MC-förgasare är ganska bra på att ge hög effekt, så förvänta dig inte någon effektökning i hästväg..
Körbarhet i låg fart kan bli väldigt mycket bättre, om man är duktig att justera sprutet. Men å andra sidan, är man duktig kan en förgasare också bli riktigt bra.

Mats

:va enda brygga som passar rakt av är gpz 1100 81-82 & 83-84, men där e diametern för liten. Dom flesta andra sprut-bryggorna sitter på motorer med kamdrivningen på sidan. R-1100 86-92 / 93-98 sitter kamdrivet i mitten. Så c/c-måttena skiljer. Men det handlar om lite modifiering med å fixa nya konsoler (ev. några rör & fläpparna som kopplar samman spjällena) så man flyttar c/c-måtten rätt.
De skulle ju va kul att se va skillnaden skulle bli på min RW-1100 -94 med org-klockorna, nuvarande RS-40:or & ett prut från valfri modernare maskin man anpassar. :tummenupp

:va enda brygga som passar rakt av är gpz 1100 81-82 & 83-84, men där e diametern för liten. Dom flesta andra sprut-bryggorna sitter på motorer med kamdrivningen på sidan. R-1100 86-92 / 93-98 sitter kamdrivet i mitten. Så c/c-måttena skiljer. Men det handlar om lite modifiering med å fixa nya konsoler (ev. några rör & fläpparna som kopplar samman spjällena) så man flyttar c/c-måtten rätt.
De skulle ju va kul att se va skillnaden skulle bli på min RW-1100 -94 med org-klockorna, nuvarande RS-40:or & ett prut från valfri modernare maskin man anpassar. :tummenupp

Nä, inte ens GPZ 1100:ans passar rakt av (hade ett sånt sprut på min 1255:a och jag fick flytta spjällhusen lite, de passar dock hyfsat i själva insugsgummina), och absolut inte från nyare GSXR:or, då det är som Fortpelle skriver med kamdrivningen.
Ligger på 80-80-80 mm c-c på nyare GSXR och ,,har jag för mig att jag kommar ihåg, på 80-90-80 mm i TOPPlocket på en gammel gixxer, vid insugsgummina var måtten närmre 77-85-77 mm.
Insugsgummina är ju lite böjda.
Jag har ett nästan fårdigt 43 mm (från GSXR 750 -00) spjällhuspaket, med tillhörande plenumkammare om du vill ha turbo på, som är bolt-on på luft/oljekylda GSXR 750/1100, till salu, om du är intresserat.
Bild finnes.
Första bilden på sidan : http://cid-1629e7c7f49e62a2.skydriv...29E7C7F49E62A2!107?wa=wsignin1.0&sa=982189480
PM:a isf.
Frostie.

Last edited:
Det är av intresse och anledningen till varför är just turbo.
Jag har ett Microtech sprut liggande som vore perfekt till ett sånt bygge nämligen...

Ps: Tack för svaren...

Ds.

Nä, inte ens GPZ 1100:ans passar rakt av (hade ett sånt sprut på min 1255:a och jag fick flytta spjällhusen lite, de passar dock hyfsat i själva insugsgummina), och absolut inte från nyare GSXR:or, då det är som Fortpelle skriver med kamdrivningen.
Ligger på 80-80-80 mm c-c på nyare GSXR och ,,har jag för mig att jag kommar ihåg, på 80-90-80 mm i TOPPlocket på en gammel gixxer, vid insugsgummina var måtten närmre 77-85-77 mm.
Insugsgummina är ju lite böjda.
Jag har ett nästan fårdigt 43 mm (från GSXR 750 -00) spjällhuspaket, med tillhörande plenumkammare om du vill ha turbo på, som är bolt-on på luft/oljekylda GSXR 750/1100, till salu, om du är intresserat.
Bild finnes.
Första bilden på sidan : http://cid-1629e7c7f49e62a2.skydriv...29E7C7F49E62A2!107?wa=wsignin1.0&sa=982189480
PM:a isf.
Frostie.

Jag kan tipsa om att jag har en brygga till en gixxer 750 -98'a över :)

Är det inte just '98ans spjällhus som har störst diameter oxo? Tror det blev mindre sen.

Är det inte just '98ans spjällhus som har störst diameter oxo? Tror det blev mindre sen.

Nja, är de inte 43 mm allihopa, utom till 600:an dock.
Men skulle de vara lite mindre så spelar det inte så stor roll om mannen skall köra med turbo.
Mina från 750 -00 är iaf också 43 mm, så,,,
Frostie.

Matte GC : Du har fått PM.

Last edited:
Nja, är de inte 43 mm allihopa, utom till 600:an dock.
Men skulle de vara lite mindre så spelar det inte så stor roll om mannen skall köra med turbo.
Mina från 750 -00 är iaf också 43 mm, så,,,
Frostie.

Matte GC : Du har fått PM.

:va Eh? Vad är det för små fnutt hus? Mina mäter 48 vid änden och 46 över venturi. Ja, det är orginal GSX-R 750 -98. Damn it :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN