Byta från 16" till 17" fälg.

KRILLE

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Retta -03
Skulle vilja ha lite kommentarer från er som har bytat från 16" fälg till 17" fram......på era Blade´s

....förutom att det kanske blir lättare att hitta beg.däck
 
KRILLE skrev:
Skulle vilja ha lite kommentarer från er som har bytat från 16" fälg till 17" fram......på era Blade´s

....förutom att det kanske blir lättare att hitta beg.däck

Jag har ju gått från 16" till 17" på min hoj, men nu frågade du iof just om Bladen.

Jag är rätt säker på att MC-Express kan (förutom bredda) även öka diametern. Kan kanske vara ett tips, då är ju den enda frågan som är kvar detta med väghållningen. Det är ju öppenbart att hojen får en annan vinkel om man inte kompenserar/höjer i bak. Jag löste detta med att bygga mig en ett justerbart stag i länkaget (rideheight adjuster). Jag bytte även fälg i bak och satte på ett lågprofildäck på den, så detta med fel vinkel på hojen blev ännu värre i mitt fall.

Man kan även, om markfrigången tillåter detta, sänka gaffeln i fram. Jag sänkte en bra bit utan negativa följder (jag kör dessutom utan styrdämpare, dum som jag är).

Vad gäller väghållningen så fick i alla fall jag inga problem på min hoj. Klart att det är annorlunda på en så pass mycket större och tyngre hoj som Bladen, men jag är helt övertygad om att du kan hitta en vettig setup med 17" i fram.

/J
 
Fälg från en CBR 600 ska passa ganska rakt av sen kan du mixtra lite med däckprofiler och gaffeluppstick tills du blir nöjd.
 
Re: Re: Re: Byta från 16" till 17" fälg.

K-Micke skrev:
Om man skjuter upp gaffelbenen i kronan lika mycket som höjdskillnaden för det nya 17" hjulet, så blir väl markfrigången exakt lika som innan.

Ehum, ojdå... Nu ska inte du vara sådan. Jag har faktiskt akademisk examen, jag lovar!

Nej, det är klart att det är som du säger. Jag sänkte dock mer i fram än vad 17 tummaren byggde, kanske därför som jag fastnade i tankarna om markfrigång (som jag fick lite problem med).

/J
 
tänk också på att ha koll på fram skärmen så att den inte tar i kåpan vid fullt komprimerad gaffel om du sänker gaffel kronorna å ökar hjul diametern

bara en tanke :)

/Mattias
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top