Byta filter utan att tömma ut oljan?

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Kanske en fråga som redan är besvarad här men idag när jag var å köpte nytt oljefilter till min ZX9R 02 så sa killen på verkstaden attt man inte behövde tömma ur oljan när man byter oljefilter! Kan detta stämma? Isåfall, måste man göra på nåt speciellt sätt så att det inte rinner ut? Typ höjja/sänka framhjulet etc? Alltså jag har redan ny olja i efter att ha haft den på verkstad men inte nytt filter.

Så min fråga är alltså: Kan man byta filter utan att tappa ur oljan på en ZX9R -02? :va

Tacksam för svar snarast då jag hade tänkt fixa detta ikväll. Säsongen är ju SÅ nära nu!!! : )

MVH

Jörgen

byt både filter och olja på en gång!

duschar du utan att byta kallingar ?????

ja du kan byta filtret utan att ta ur oljan, den olja som rinner ur är bara den som fins i filtret, så du får väl kompensera med att hälla i lite mer i motorn när du bytt filtret.

Du behöver inte luta hojen på nåt sätt, det ska helt enkelt inte rinna ur nåt ur motorn om den är avstängd, är hojen igång komer det dock spruta olja utav bara fan:lol

Mcbudet skrev:
byt både filter och olja på en gång!

duschar du utan att byta kallingar ?????

Japp.... Närå men oljan har jag kört med i 1 mil så ett byte e inte SÅ aktuellt. Hade jag skitit pengar så hade jag bytt efter varje körning men... :yoparty

Man byter filter + olja samtidigt, att enbart byta filter fyller inget syfte alls eftersom filtret renar oljan och är oljan ren så är filtret oxå rent.

Kamikaze kid skrev:
Varför byter du filter då???
Bara undrar! :va

Det kan jag svara på eftersom jag känner killen !

Det var så att han hade den på verkstad för lite reparation och killen på verkstan har tydligen bytt olja utan att byta filter vilket jag tycker är jävligt konstigt.
För är det inte så att man alltid ska byta filter vid oljebyte ?

// TOK :fyllisar

TokJohan skrev:

Det var så att han hade den på verkstad för lite reparation och killen på verkstan har tydligen bytt olja utan att byta filter vilket jag tycker är jävligt konstigt.

Skit i det denna gång, kör ett par hundra mil och byt olja + filter sen istället.

TokJohan skrev:

Mycket märkligt....

Filter och olja samtidigt!!! :fyllisar

Många japs har en bytesintervall på oljan på 600mil men en intervall på 1200mil för filtret.. varför ? :confused: troligtvis någon snål japansk tekniker som räknat ut att filtret funkar så länge men inte oljan.

många verkstäder byter däremot filtret oxå då det ofta inte kostar mer än nån hundring...

All_to_slow skrev:
Många japs har en bytesintervall på oljan på 600mil men en intervall på 1200mil för filtret.. varför ? :confused: troligtvis någon snål japansk tekniker som räknat ut att filtret funkar så länge men inte oljan.

många verkstäder byter däremot filtret oxå då det ofta inte kostar mer än nån hundring...

Trodde jag med men icke. Frågade honom men han sa "den såg fräsch ut så vi bytte inte." Fan killen var bra "ekonomisk" då.... :kocko

Edit: Ett filter kostar 199 spänn.... Sanslöst att han inte bytte...

P-son skrev:
Trodde jag med men icke. Frågade honom men han sa "den såg fräsch ut så vi bytte inte." Fan killen var bra "ekonomisk" då.... :kocko

Edit: Ett filter kostar 199 spänn.... Sanslöst att han inte bytte...

Dyra filter du köper då. Mina ligger under hundringen... :D

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck