Byta förgasarmunstycken eller köpa dynojet kit?

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Hejsan, jag är redan tillbaka med mer frågor! :D

Jag har köpt Arrow slipons till min hoj. Till det tänkte jag skaffa ett KN luftfilter, och så hade jag först bara tänkt byta munstycken i förgasaren och testa mig fram till några som passar.
Men när jag googlat runt lite och läst om andra som fixat med sin FMX så verkar dynojet komma på tal väldigt ofta.

Vad tror ni om det hela? Ska jag beställa ett gäng munstycken och pröva mig fram, eller ska jag beställa ett dynojet kit i stil med det här?

Förgasaren som sitter på hojen är en Keihinförgasare. Det står "ve 95aatct" på den också, om det säger något för er.

Tack på förhand!

Köp du ett dynojet kit. Eller så går du upp 2 steg i huvudmunstycke och höjer nålen ett snäpp. Funkade för mug men det tog ett år att lista ut..

Att prova sig fram är ganska dömt att misslyckas, om du inte med prova menar att köra den i bänk?
Är det så?
Folk förklarar så kortfattat när de säger vad de har gjort för förändringar så man får intrycket av att de testat att gå upp en storlek i munstycke och testkört en bit, sedan testat ytterligare en större storlek och kollat om hojen reagerar bättre eller sämre.
Men så är det kanske inte.

Köp du ett dynojet kit. Eller så går du upp 2 steg i huvudmunstycke och höjer nålen ett snäpp. Funkade för mug men det tog ett år att lista ut..

Ja, det lutar nästan åt att köpa ett dynojet kit faktiskt, det verkar smidigare än att treva sig fram på egen hand med olika munstyckestorlekar.
När du säger att du klev upp två steg på huvudmunstycket och höjde nålen, var det på en likadan motorcykel/förgasare? Eller är det ungefär likvärdigt på de flesta?

Om du söker på Dynojet så ser du att det bara är skräp, köp orginalmunstycken.

Är det så?
Folk förklarar så kortfattat när de säger vad de har gjort för förändringar så man får intrycket av att de testat att gå upp en storlek i munstycke och testkört en bit, sedan testat ytterligare en större storlek och kollat om hojen reagerar bättre eller sämre.
Men så är det kanske inte.

Ja, det lutar nästan åt att köpa ett dynojet kit faktiskt, det verkar smidigare än att treva sig fram på egen hand med olika munstyckestorlekar.
När du säger att du klev upp två steg på huvudmunstycket och höjde nålen, var det på en likadan motorcykel/förgasare? Eller är det ungefär likvärdigt på de flesta?

Nu skriver du ju ingenstans vad det är för hoj du har.. kubik, antal cylindrar osv. Men av fmx gissar jag att det är en offroad/stunthoj? Och således ingen ingen cv förgasare.. så det jag får gå på är snäppet öppnare avgas och filter, vilket jag har. Alltså vill den ha unset mer soppa i blandningen i allt ovanför tomgång. Men det är inga jätteskillnader..
Jag har själv aldrig provat dynojet pga alla dåliga omdömen!

Last edited:
Nu skriver du ju ingenstans vad det är för hoj du har.. kubik, antal cylindrar osv. Men av fmx gissar jag att det är en offroad/stunthoj? Och således ingen ingen cv förgasare.. så det jag får gå på är snäppet öppnare avgas och filter, vilket jag har. Alltså vill den ha unset mer soppa i blandningen i allt ovanför tomgång. Men det är inga jätteskillnader..
Jag har själv aldrig provat dynojet pga alla dåliga omdömen!

Hehe, jag tänkte att det står under profilbilden vilken hoj jag har.

Det är en Honda fmx 650 -05 i alla fall, den är encylindrig. Jag har ingen koll på om det är en cv-förgasare eller inte, men antar att det är det. Det är en Keihinförgasare som det står skrivet ve 95aatct på.

Jag kom förresten på att jag har en sprängskiss till den, den ser ut såhär

Vad vill du åstadkomma? Bättre register? Toppeffekt eller bara se till att den inte går FÖR magert?

Vad vill du åstadkomma? Bättre register? Toppeffekt eller bara se till att den inte går FÖR magert?

Jag vill matcha upp förgasaren så att effektrören inte är bortkastade pengar. Jag vill ju absolut inte att det går för magert, men jag vill heller inte känna att jag inte utnyttjar kapaciteten ordentligt för att förgasaren är fel bestyckad.
Sedan om det inte blir alldeles helt perfekt, så jag missar att utvinna den sista hästkraften så spelar det inte så stor roll för mig.

Jag vill matcha upp förgasaren så att effektrören inte är bortkastade pengar. Jag vill ju absolut inte att det går för magert, men jag vill heller inte känna att jag inte utnyttjar kapaciteten ordentligt för att förgasaren är fel bestyckad.
Sedan om det inte blir alldeles helt perfekt, så jag missar att utvinna den sista hästkraften så spelar det inte så stor roll för mig.

Då anser JAG att enda chansen är att hitta någon med exakt samma konfig och kopiera. Annars bänka med bblambda.
Att chansa sig fram utan mätvärden eller bra referenser gör att du enbart kan få den att gå fetare. Resten e korvmojshästar. Dvs du har tjänat 0hk.

Då anser JAG att enda chansen är att hitta någon med exakt samma konfig och kopiera. Annars bänka med bblambda.
Att chansa sig fram utan mätvärden eller bra referenser gör att du enbart kan få den att gå fetare. Resten e korvmojshästar. Dvs du har tjänat 0hk.

Jo, jag har funderat på att boka tid hos Beviks och bänka hojen.

Jag hittade annars en här från sporthoj.com som hade fixat sin FMX och listade allt han gjort. Så jag tänkte testa att beställa såna munstycken först. Om det skiter sig så har jag inte förlorat allt för mycket pengar då munstycken nästan är gratis.

Har nu testat massor med munstycken mitt tips för att få denna hoj att bli bra mkt piggare är alltså
1: 45 drev bak
2:Kn filter
3:52 lågfart
4:190 högfart
5:Leo-Vince slipon

Om det däremot passar bra så har jag tjänat en slant på att slippa boka bänkning/köpa instrument.

Hejsan!

Nu har mina slipons hamnat på plats och luftfiltret är bytt, snorkeln plockades även bort från luftburken.
I förgasaren höjde vi lågfartsmunstycket ett steg och huvudmunstycket en hel mängd steg. (168->185)
Nålen lät vi vara. När jag nu testkör hojen så går den fint överallt förutom sista biten när man blåser på med full gas. Den accelererar iväg från låga varven helt okej men mot slutet så tappar den all kraft och man får växla upp. Om man försöker hålla kvar gasen och accelerera de sista varven så skuttar hojen fram på liknande vis som den gör när soppan börjar ta slut.

Bör jag testa att kliva upp lite till med huvudmunstycket? Jag har ett 190-munstycke liggandes som jag kan testa att slänga in i förgasaren.

Jag vet inte om det är inbillning, men det känns som hojen varvar mer än den gjorde förut. Är det något som är normalt när man bytt slipons kanske?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra