Byta förgasare KTM 640 -03

JonasHalt

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2010
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 690 Enduro/SMC
Hej!
Tänkte byta förgasare på min Ktm 640 supermotard 2003..
Har helsystem, portad topp, rallye kam och öppnad luftburk.
Blev rekomenderad en Hsr42 från "Bra i gasen"..
Hur löser man det med TPS? (Throttle Position Sensor) Då det inte finns anslutning för detta på den nya förgasaren?

Något annat man bör tänka på eller finns det någon bättre förgasare?

//Jonas
 
Personligen föredrar jag Keihin FCR 41 (men sen är jag partisk då jag säljer dem). Det är i grunden en aningen bättre förgasare och dessutom sitter den original på KTM 660/625 så allt passar bolt-on och utprovad bestyckning finns...

TPS finns på FCR men kontakten passar inte bolt-on utan man får löda om kontakten. Behovet är dock inte 100% då TPS korrektionen av tändkurvan mest är till för att ge snällare gång vid stadskörning...
 
Personligen föredrar jag Keihin FCR 41 (men sen är jag partisk då jag säljer dem). Det är i grunden en aningen bättre förgasare och dessutom sitter den original på KTM 660/625 så allt passar bolt-on och utprovad bestyckning finns...

TPS finns på FCR men kontakten passar inte bolt-on utan man får löda om kontakten. Behovet är dock inte 100% då TPS korrektionen av tändkurvan mest är till för att ge snällare gång vid stadskörning...

Ok, med andra ord så ska inte TPS-en behövas då.. Får man fråga vad FCR 41-an går lös för? Något som måste modifieras på hojen förutom TPS givaren om man vill ha den?

//Jonas
 
Ok, med andra ord så ska inte TPS-en behövas då.. Får man fråga vad FCR 41-an går lös för? Något som måste modifieras på hojen förutom TPS givaren om man vill ha den?

//Jonas

Man bör byta gaswire, original passar hjälpligt men den som sitter på 660/625 passar bättre. I övrigt är allting bara att skruva på plats, det är ju den förgasare KTM själva monterade på motorn innan någon ekonomisnubbe ville spara pengar och montera en vacumfugge...
 
Man bör byta gaswire, original passar hjälpligt men den som sitter på 660/625 passar bättre. I övrigt är allting bara att skruva på plats, det är ju den förgasare KTM själva monterade på motorn innan någon ekonomisnubbe ville spara pengar och montera en vacumfugge...

Följde ditt råd och köpte en begagnad fcr41-a.. Har monterat den nu och provkört. Monteringen gick lätt då både original insugsgummit och gummit mot luftburken passade rakt på! Gaswirarna ska jag nog modda lite för det är semestergas nu :tungan
Hojen går klart bättre men tror att bestyckningen är lite fel..
Huvudmunstycke 168, Lågfart 42, Startmunstycke 72, Nål NGGQ 4-e hacket, Luftmunstycke 100

Någon som har en aning ungefär hur bestyckningen ska vara? Har som sagt Portad topp, Rallye kam, Helsystem och så fcr41-an..

//Jonas
 
Jag körde följande på min 625 -04

Avstrypt på vanligt sätt
Main jet 168
Lågfart 48
Nålen i 4:hacket räknar uppifrån & ner.
Luftskruven utskruvad ca 1,7 - 2 varv
Rallykam
Orig krökar från en 2005 SMC
1 Par titandämpare från Wings inga buttpluggar under testet dvs 50mm utblås

Ev gick fortfarande lite lite snålt om man läser av stiftet. Hur ser ditt stift ut? Allt över 170 main jet känns overkill med en FCR-41 är jag rätt säker på. Körde med 17/42 & skiten ville bara fortsätta varva, gick riktigt riktigt bra, t.o.m Killen hos Olle ohlson, Hammarström var riktigt nöjd med draget i hojen efter att han hade sett över ett litet läckage i ventilkåpan jag hade.

Annars är detta en bra bild att gå efter!
 

Bifogat

  • calchart.gif
    calchart.gif
    14.4 KB · Visningar: 343
Följde ditt råd och köpte en begagnad fcr41-a.. Har monterat den nu och provkört. Monteringen gick lätt då både original insugsgummit och gummit mot luftburken passade rakt på! Gaswirarna ska jag nog modda lite för det är semestergas nu :tungan
Hojen går klart bättre men tror att bestyckningen är lite fel..
Huvudmunstycke 168, Lågfart 42, Startmunstycke 72, Nål NGGQ 4-e hacket, Luftmunstycke 100

Någon som har en aning ungefär hur bestyckningen ska vara? Har som sagt Portad topp, Rallye kam, Helsystem och så fcr41-an..

//Jonas

Original gaswire passar ganska tveksamt som du upptäckte. Köp en från en 660 eller en 450EXC så passar det bättre. Jag säljer bestyckningskit med nål och munstycken så någon färdig guide får du inte härifrån...

Som hint så är 42 ganska litet som lågfart och din nål är inte något jag hade kört LC4 på. Huvud och luft är dock in da ballpark...
 
Original gaswire passar ganska tveksamt som du upptäckte. Köp en från en 660 eller en 450EXC så passar det bättre. Jag säljer bestyckningskit med nål och munstycken så någon färdig guide får du inte härifrån...

Som hint så är 42 ganska litet som lågfart och din nål är inte något jag hade kört LC4 på. Huvud och luft är dock in da ballpark...

Ok, köper gärna bestyckningen av dig om det inte kostar en förmögenhet.. Du vet säkert vad jag behöver..
Monterade orginal 640 chokevire på fcr41 an idag.. Skönt att slippa vara under tanken och gräva efter choken :)

//Jonas
 
Ok, köper gärna bestyckningen av dig om det inte kostar en förmögenhet.. Du vet säkert vad jag behöver..
Monterade orginal 640 chokevire på fcr41 an idag.. Skönt att slippa vara under tanken och gräva efter choken :)

//Jonas

Det är billigare än att köpa från KTM men sen har vi alla vår egen definition av förmögenhet...:D
 
Har ni några tips om vart man kan köpa den friska förgasaren till vettigt pris? Har kollat ett par ställen och det varierar mellan 8000-12000kr.

Jag har slipon monterat på min 640 adv -04, är KEIHIN FCR-41 nästa lämpliga steg? Bör detta kompletteras med ytterligare modifieringar tex kam för bra resultat?
 
Har ni några tips om vart man kan köpa den friska förgasaren till vettigt pris? Har kollat ett par ställen och det varierar mellan 8000-12000kr.

Jag har slipon monterat på min 640 adv -04, är KEIHIN FCR-41 nästa lämpliga steg? Bör detta kompletteras med ytterligare modifieringar tex kam för bra resultat?

Jag säljer beg men genomgångna förgasare med färdig bestyckning att skruva på lc4.
Har man pengarna är det alltid bra att kombinera med rallykam och portning.
 
Tjena. Lyfter denna tråden lite. Har köpt mig en 640sm -03a och klurar nu lite som alla andra på hur man får ur mer kräm. Har en ktm effektdämpare på och skulle gärna byta förgasare, men är det värt pengarna om man inte vill fortsätta trimma ? Får man ut mkt mer av bara det steget ?

//Patrik
 
Tjena. Lyfter denna tråden lite. Har köpt mig en 640sm -03a och klurar nu lite som alla andra på hur man får ur mer kräm. Har en ktm effektdämpare på och skulle gärna byta förgasare, men är det värt pengarna om man inte vill fortsätta trimma ? Får man ut mkt mer av bara det steget ?

//Patrik

Effektmässigt gör det någon häst men den stora upplevelsen är gassvaret.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top