Byta färg på hojen. Lackera, foliera eller annat?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Hojen jag köpt i vinter har en ganska tråkig solid blå färg som jag vill byta mot en brons metallic. Hur hade ni gjort om finishen inte behöver vara utställningskvalitet, men heller inget som man garvar åt? Kan man foliera själv? Kanske för svårt eller omöjligt på mc-kåpor och en tank?
 
Jag hade provat att foliera själv om nu inte filmen är svindyr. Kan ju inte gå åt många kvadrat på en hoj.

Men det lär vara jävligt pilligt så jag hade nog förväntat mig att behöva lämna bort jobbet efter att ha misslyckats några gånger :P
 
Kan vara ett jäkla pill med att foliera då tanken, kåpor osv osv har oftast krångliga former = veck och bubblor är en väldigt stor möjlighet
 
Lacka = snyggt, men dyrt att lämna bort. Går ju att göra i garaget, men då blir det inte snyggt :crash

Foliera = svårt att få snyggt då det är komplexa former åt alla håll.
Ta ett vanligt stort klistermärke och försök få det snyggt runt en rund boll. Då förstår du vart problemet ligger.
Folier skall ju sträckas medans man värmer dem med varmluftspistol, men det är ändå svårt att få till.
Samt att finishen inte är som en lackerad yta.

Plastidipp (gummifärg) = Enkel att lägga på och går numera att få i vilken färg du vill. Den är dock inte så hållbar. Har du en yta där du får nötning, t.ex. tank, så kommer den att lossna.
 
Plastidipp (gummifärg) = Enkel att lägga på och går numera att få i vilken färg du vill. Den är dock inte så hållbar. Har du en yta där du får nötning, t.ex. tank, så kommer den att lossna.

Håller bra mycket bättre om man kör Plasti Dip® Primer innan färgen.
Bör även tilläggas att färgen klarar temperaturer ca. mellan -34 °C till +93
Så man inte får för sig att spraya där det kommer bli varmare.
 
Last edited:
Håller bra mycket bättre om man kör Plasti Dip® Primer innan färgen.
Bör även tilläggas att färgen klarar temperaturer ca. mellan -34 °C till +93
Så man inte får för sig att spraya där det kommer bli varmare.

Men lär väl ändå inte hålla på tanken :confused: :va
 
Men lär väl ändå inte hålla på tanken :confused: :va

Ingen aning..har aldrig haft det på en tank. Kört det på mina fälgar till bilen utan problem i snart 1 år dock. En burk kostar ca 180:- eller biltemas för 150:- (har testat funkar utmärkt). Dete ju bara att testa och se.
 
Wow! Grymt ju! Men man undrar ju om färgen blåser bort över 150 eller så fort man ens sneglar på en tvättsvamp. För högtryck är väl lika med gone in 60 seconds?
Den blåser INTE bort i lugn pendlarfart i rusningstrafik (150 km/h).
Har haft plastidipp på mina bilfälgar i några år nu. Håller bra i 1 säsong. Sen bättrar man på det med ett nytt lager inför nästa så är det perfekt.
Det går att tvätta med svamp och högtryck. Men man får göra det försiktigt. Gnuggar du hårt med svampen så nöter du igenom. Smeker du med svampen är det ok.
Högtryck mot en skada (t.ex. stenskott) eller siktar mot en kant så kan den lossa plastidippen.

Men lär väl ändå inte hålla på tanken :confused: :va
Värmemässigt håller don bra på tanken och har du en tank som är kallare än -34 °C eller varmare än +93 °C så är plastidippen det sista du kommer att tänka på :D
Däremot nötning vid knäna eller där magen ligger ann mot tanken blir ett problem. Troligtvis mindre med primer än utan, men det är inte lika tåligt som 2-komp lack eller folie hur du än gör.
Får du bensin på plastidippen så löses den upp. Inget spill vid tankning med andra ord. Fast där är ju folie lika känsligt.
 
Tveklöst lacka (lämna in) och då i en annan originalfärg som man gillar bättre. Det kostar inte mer än ca 5000 att få grejorna lackade om man inte har för bråttom och ett dekalkit är inte alltför dyrt. Man vill ju trivas med sin hoj och då spelar det ingen roll med en engångskostnad som kanske är ett par tre tusen högre än lågprisalternativ.
 
Jag skulle, framförallt om man är osäker på sitt färgval, foliera.
Ja det är inte världens lättaste uppdrag, men med lite förberedelser i form av "how-to" videos på tuben, vettiga verktyg för jobbet, som t.ex värmepistol, skrapa och en vass kniv. Så kan man komma väldigt långt även på första försöket.
Och fördelen är precis som med plastidippen att blir det skit, ta bort och prova igen. (Med bonusen att du slipper pilla småbitar där plastidippen inte täckt ordentligt)

Riktig dekorfolie tål ganska mycket stryk innan den är "förstörd".

Viktigast är att köpa en bra folie, inte vilken som helst utan en som är gjord för ändamålet.


Folierade tank och bakskärm på Montesan när jag köpte den, det blev inte helt hundra. Lite små veck här och där, framförallt på insidan av böjar.
Men med tanke på att jag redan gjort ett par vurpor och fått ett par jack i vinylen så är de små vecken inte lika synliga längre.
Kommer nog få foliera om skärmen efter nästa sommar :crash

post-22628-0-16792000-1466365123.jpg
 
Last edited:
Tveklöst lacka (lämna in) och då i en annan originalfärg som man gillar bättre. Det kostar inte mer än ca 5000 att få grejorna lackade om man inte har för bråttom och ett dekalkit är inte alltför dyrt. Man vill ju trivas med sin hoj och då spelar det ingen roll med en engångskostnad som kanske är ett par tre tusen högre än lågprisalternativ.

Håller helt med. Dock kan man ju byta färg ganska många gånger bara för att man råkar tröttna för dom pengarna. Skulle tippa på max 4 burkar Plastidip till en hel hoj (naken hoj så klart mindre).
Man kan ju Plastidipa först ...gillar man färgen kan man lacka på riktigt då..
 
Tveklöst lacka (lämna in) och då i en annan originalfärg som man gillar bättre. Det kostar inte mer än ca 5000...
Det är 4700 mer än vinylen jag just beställde. Återkommer när den är på plats!
 

Bifogat

  • Big-Pixel-Military-Camouflage-Pattern-Digital-Army-Camouflage-Vinyl-Wrap-Film-Truck-Vehicle-font.jpg
    Big-Pixel-Military-Camouflage-Pattern-Digital-Army-Camouflage-Vinyl-Wrap-Film-Truck-Vehicle-font.jpg
    396.4 KB · Visningar: 228
Jag skulle, framförallt om man är osäker på sitt färgval, foliera.
Ja det är inte världens lättaste uppdrag, men med lite förberedelser i form av "how-to" videos på tuben, vettiga verktyg för jobbet, som t.ex värmepistol, skrapa och en vass kniv. Så kan man komma väldigt långt även på första försöket.
Och fördelen är precis som med plastidippen att blir det skit, ta bort och prova igen. (Med bonusen att du slipper pilla småbitar där plastidippen inte täckt ordentligt)

Riktig dekorfolie tål ganska mycket stryk innan den är "förstörd".



Viktigast är att köpa en bra folie, inte vilken som helst utan en som är gjord för ändamålet.


Folierade tank och bakskärm på Montesan när jag köpte den, det blev inte helt hundra. Lite små veck här och där, framförallt på insidan av böjar.
Men med tanke på att jag redan gjort ett par vurpor och fått ett par jack i vinylen så är de små vecken inte lika synliga längre.
Kommer nog få foliera om skärmen efter nästa sommar :crash

View attachment 435197

Du. Det där var väldigt smakfullt :-))
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top