Byta en eller två bromsskivor?

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Yamaha Tracer 07
Jag har lite problem med ojämn bromsverkan på frambromsen. Eftersom jag har läst mig till att TDM har problem med att bromsskivorna slår sig så antar jag att det är vad som hänt.

När jag monterat ned frmhjulet och börjat kika på skivorna kan jag inte se direkt att något hänt. När jag däremot kikat på bromsbeläggen så ser jag att på ena sida så har ett av beläggen slitits enormt snett. Det skiljer nästan 2 mm på bakre och främre sidan. Den bakre är den som slitits mest.

Det är bara ena belägget och bara på en sida. Min fråga är om jag utifrån detta kan anta att det bara är en skiva som slagit sig? Är det ok att bara byta en sida?

Det kanske räcker med att byta belägget? Ni med erfarenhet, hjälp mig.

Att bromspads slits snett är fullkommligt normalt om du har flytande ok och även i viss mån med fasta så jag hade kastat i ett par nya pads och kört vidare. Om skivorna slagit sej märker du det genom ett enormt pulserande i handtaget när du bromsar.

Helt sant, annars bara byta till ISR, Harrison, Galfer skivor eller dylika. :D

Jag har ett enormt pulserande i handtaget när jag bromsar. Det var därför jag började kolla belägg och skivor.

Ok, inget konstigt med snedslitna belägg alltså. Då blir det väl till att byta skivorna då.

Jag har ett enormt pulserande i handtaget när jag bromsar. Det var därför jag började kolla belägg och skivor.

Ok, inget konstigt med snedslitna belägg alltså. Då blir det väl till att byta skivorna då.

JA ! kolla original, jämför pris med ISR. :tummenupp

Vill du komma billigt undan är det inga problem att bara byta en skiva!

Men byt beläggen samtigt med så det inte sliter snett på den nya skivan

Vill du komma billigt undan är det inga problem att bara byta en skiva!

Men byt beläggen samtigt med så det inte sliter snett på den nya skivan

Visst går det att byta bara en skiva men har ena slagit sig så är troligtvis även den andra på upphällningen. Skivor brukar finnas i mängder på skroten men betal inga överpriser då där idag finns många aftermarketskivor med fullgod kvalite för småpengar.

Förslag på någorlunda billiga eftermarknadsskivor mottages tacksamt. Jag hittar bara skivor som jag måste sälja en njure och halva levern för att kunna köpa.

Förslag på någorlunda billiga eftermarknadsskivor mottages tacksamt. Jag hittar bara skivor som jag måste sälja en njure och halva levern för att kunna köpa.

http://www.nickesmc.se/ kanske :va

har köpt fina bromsskivor både på skrot och av privatpersoner förr..
bruka hamna runt 500 lappen :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...