Byta elleverantör?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har nu tröttnat på att det ska skilja en massa stålar mellan olika elleverantörer, och tänkte byta till dom som ligger bäst till i pris. Dock så undrar jag om det är något annat man måste tänka på, såsom kundtjänst osv.

Jag har bara bytt telefonoperatör tidigare, och insett att det är ett jäkla strul med allt efter det... Men det känns ändå som att telefonen kan strula på en massa sätt, medans elen bara är... el...

Det är inga stora summor som det handlar om i skillnad (ca 400:-/år) men det är mer en principsak... Jag vill liksom ha ren och skär gammeldags kärnkraftsel och inte pröjsa för en massa förnyelsebara energikällor. Därför vill jag pressa marknaden med det lilla medel jag har, dvs byta företag.

Dom som är billigast för mig är Uppsala Elförsäljning AB. Erfarenheter?

Seså; Ska jag byta från det som har funkat utan klagomål men är dyrt, till ett billigare men ovisst???

Hur många kWh förbrukar du per år? Vilken uppvärmning har du? Vad betalar du idag?

Antar att du kikat på Konsumentverkets hemsida och fått rekommendationer om Rörligt Spot pris. Spot ligger tom igår 061003 på 51,38 öre / kWh. Medel i September var 58,99 öre / kWh. Priset kan variera ~10 öre per månad och har de senaste månaderna legat relativt högt (högre än tidigare år). Därefter tillkommer bolagens påslag, el-cert, skatt och fasta avgifter. Dessa (förutom skatt) slipper man under visst antal månader hos de bolag som förnärvarande har en "prova-på" rabatt.

Har du funderat på att binda priset en längre tid?

Edit: Här kan man följa prisutvecklingen per månad på den nordiska el-börsen. http://www.nordpool.com/elspot/SEK.htm

Last edited:
xds skrev:
2509934 Hur många kWh förbrukar du per år? Vilken uppvärmning har du? Vad betalar du idag?

Antar att du kikat på Konsumentverkets hemsida och fått rekommendationer om Rörligt Spot pris. Spot ligger tom igår 061003 på 51,38 öre / kWh. Medel i September var 58,99 öre / kWh. Priset kan variera ~10 öre per månad och har de senaste månaderna legat relativt högt (högre än tidigare år). Därefter tillkommer bolagens påslag, el-cert, skatt och fasta avgifter. Dessa (förutom skatt) slipper man under visst antal månader hos de bolag som förnärvarande har en "prova-på" rabatt.

Edit: Här kan man följa prisutvecklingen per månad på den nordiska el-börsen. http://www.nordpool.com/elspot/SEK.htm

Det handlar om endast 2000kwh/år.

Frågan är mer om det är värt allt ev tjafs med en dryg leverantör, eller funkar det bra för det mesta?

xds skrev:
2509934 Hur många kWh förbrukar du per år? Vilken uppvärmning har du? Vad betalar du idag?

nordpools spotpris för september låg på 63.8 öre:skrämd, vi får väl hoppas att moderaterna rappar på med sina löften och inte väntar i 4 år på att infria dom strax inför valet 2010

juha01 skrev:
2510758 Det handlar om endast 2000kwh/år.

Frågan är mer om det är värt allt ev tjafs med en dryg leverantör, eller funkar det bra för det mesta?

Lyckas du sänka ditt bruttopris med 10 öre så handlar det om för dig ungefär 200:- per år.. Vet inte om det är värt det.

Kanske mer attraktivit att försöka sänka dina fasta kostnader. Typ abonemangskostnad. Kolla om du kan få binda dig hos din leverantör i tre år och kanske slippa årsavgiften i stället. Brukar gå bra att förhandla om.

Tror inte att du tjänar någonting på att välja ett rörligt pris. Bind dig så långt som möjligt. De få ören det skiljer idag mellan olika leverantörer är några få kronor för dig på din faktura. Men om du binder dig på 3 år säkrar du dig för eventuella höjjningar i tre år framåt. Kanske du lyckas spara 500 - 600 :- under de åren.

Sen kan det vara bra att ha ett fast pris om du flyttar om 2 år.

Vi lekar med tanken att du flyttar till en villa med 20.000 kwh per år. Idag binder du ett pris på 50 öre. Om 2 år ligger motsvarade priser på 70 öre (taget helt ur luften). Med en årsförbrukning på 20.000 kWh vill du definitivt binda dig. För att då slippa binda dig på 70 öre om två år flyttar du bara med ditt gamla 50-öres avtal som du tecknar idag.

Tänk långsiktigt istället när du har så liten förbrukning idag..

xds skrev:
2510813 Lyckas du sänka ditt bruttopris med 10 öre så handlar det om för dig ungefär 200:- per år.. Vet inte om det är värt det.

Kanske mer attraktivit att försöka sänka dina fasta kostnader. Typ abonemangskostnad. Kolla om du kan få binda dig hos din leverantör i tre år och kanske slippa årsavgiften i stället. Brukar gå bra att förhandla om.

Tror inte att du tjänar någonting på att välja ett rörligt pris. Bind dig så långt som möjligt. De få ören det skiljer idag mellan olika leverantörer är några få kronor för dig på din faktura. Men om du binder dig på 3 år säkrar du dig för eventuella höjjningar i tre år framåt. Kanske du lyckas spara 500 - 600 :- under de åren.

Sen kan det vara bra att ha ett fast pris om du flyttar om 2 år.

Vi lekar med tanken att du flyttar till en villa med 20.000 kwh per år. Idag binder du ett pris på 50 öre. Om 2 år ligger motsvarade priser på 70 öre (taget helt ur luften). Med en årsförbrukning på 20.000 kWh vill du definitivt binda dig. För att då slippa binda dig på 70 öre om två år flyttar du bara med ditt gamla 50-öres avtal som du tecknar idag.

Tänk långsiktigt istället när du har så liten förbrukning idag..

Tackar! Blir att ringa plusenergi omedelbart bums.

Har nu ringt plusenergi och prutat, men utan resultat.

Dom kör med en fast avgift på 300:-/år + 1kr/kwh om man binder i tre år.

Vattenfall har 0,94kr/kwh och utan fast avgift.

Inte så svårt val... 300:- är ändå en platta bärs på bolaget!

juha01 skrev:
2510931 Har nu ringt plusenergi och prutat, men utan resultat.

Dom kör med en fast avgift på 300:-/år + 1kr/kwh om man binder i tre år.

Vattenfall har 0,94kr/kwh och utan fast avgift.

Inte så svårt val... 300:- är ändå en platta bärs på bolaget!

Låter som ett vettigt avtal i dagens läge.

Kom att tänka på en sak igår. Alla bolag låter inte kunderna flytta med avtalen hur som helst. Man binder avtalet till anläggningen och inte kunden.

Dock skall det gå bra med alla de större bolagen, EON, Fortum & Vattenfall. Resten skall man nog fråga en extra gång.

En sak man också kan höra är om de har någon faktureringskostnad. Vissa har det vissa inte. Brukar kunna vara 15 - 25:- x antalet fakturor. 4, 6 eller 12.

Last edited:
Kolla även www.kundkraft.se - blir du medlem där så inkluderas du i en upphandling där Kundkraft sätter ett maxpris, elleverantörerna kan bara lämna bud under detta.

xds skrev:
2513093 Låter som ett vettigt avtal i dagens läge.

Kom att tänka på en sak igår. Alla bolag låter inte kunderna flytta med avtalen hur som helst. Man binder avtalet till anläggningen och inte kunden.

Dock skall det gå bra med alla de större bolagen, EON, Fortum & Vattenfall. Resten skall man nog fråga en extra gång.

En sak man också kan höra är om de har någon faktureringskostnad. Vissa har det vissa inte. Brukar kunna vara 15 - 25:- x antalet fakturor. 4, 6 eller 12.

Flytten är inga problem. Funkar som du skrev tidigare. Faktureringen tog jag månadsvis utan avgift!

Dessutom har Vattenfall en stor del kärnkraft vilket jag gillar starkt! (kombinerat med vattenkraft, vilket är ett bra komplement när det finns vatten)

Det tråkiga är att dom går med 2,1 miljoner i vinst varje timme, och investerar det i kolkraftverk utomlands!:mad:

Edit: Skillnaden i flytten från mitt tillsvidarepris hos plusenergi till tre års bundet hos vattenfall är nästan 1000:- år! Bra timpenning måste jag säga!:tummenupp

juha01 skrev:
2515466 Edit: Skillnaden i flytten från mitt tillsvidarepris hos plusenergi till tre års bundet hos vattenfall är nästan 1000:- år! Bra timpenning måste jag säga!:tummenupp

Fint! :)

Många öl blir det..

Back