Byta eller behålla...

Vilken ska hon ha? Cbr 1000 eller behålla zx10r


  • Antal röstningar
    0
Hmm lyfta gafflarna? Kan du utveckla mer om det? Alltså lite hur det görs och vad som mer måste göras isåfall :)
Vilka i-landsproblem man har!!
Vad dom egentligen menar är att skjuta upp gaffelbenen i gaffelkronorna.
En framgaffel har två gaffelben. Man har en framgaffel på cykeln inte framgafflar.
Gafflar = plural om man har flera att välja på ;)

Jag har sänkt nosen på min gixxer K8 med 12 mm. Dvs höjt upp gaffelbenen. Stoor skillnad. Nu vill den svänga inte bara gå rakt fram
 
det där med smaken och baken.. men CBR:en är 1000 ggr snyggare

men 1098 är snyggast :D

146_0808_26_z+traction_control_shootout+ducati_1098R_honda_CBR1000RR.jpg
 
Last edited:
Lossa bara ett ben i taget annars så kan det bli lite tungt...
 
Hondan hade jag tagit, riktigt bra hoj & köra, liten & kompakt & riktigt snygg. Ska de vara Kawa istället ska det vara års -04/05 eller -08 & nyare. Hondan känns mer kvalité & finish!
 
Innebär att gaffelvinkeln och försprånget minskar. Varpå hojen blir mer lättsvängd.
Samma effekt (att gaffelvinkeln och försprånget minskar. Varpå hojen blir mer lättsvängd) kan också fås genom att höja hojen baktill. Men gå på förslaget: Lyft gafflarna 5 mm, så enkelt. Bara lätta på skruvarna i övre och nedre styrkronan som håller gaffelbenen och trycka upp gaffelbenen 5mm. Och dra åt skruvarna igen. Höja hojen baktill är ju lösningen om det också är problem med att den tar i marken vid nedlägg.

Tack :)

Måste säga att jag är förvånad över att så många tycker cbr:en :)
 
Last edited:
Yamaha Dragstar med Baron Radius Dragbar styre :D
 
Är det en cbr1000 -08 eller nyare tycker jag Hondan.
CBR1000 04-07 känns tyngre och slöare än andra i samma årsklass enligt mig.
 
Tack :)

Måste säga att jag är förvånad över att så många tycker cbr:en :)
Det är bara såna där touringåkare som inte klarar av kawans brutalitet... :D

Allvarligt talat, smaken är som baken. Honda är för jäkla fin och jag stod själv i valet och kvalet när jag köpte min ninja, men för min del föll jag för 10:ans karaktär - absolut respektlös mot föraren, vilket passade mig perfekt.

Prova att lyfta gaffelbenen (ett i taget som sagt ovan). Det är enkelt gjort och skillnaden är enorm. Börja med 5mm och känn efter om du vill ha mer. Alternativen är (förenklat) stabilitet vs. lättstyrd. Desto högre du lyfter gafflarna, ju mer lättstyrd blir hojen (och nervös). Jag har lyft mina gaffelben 8mm om jag inte minns fel och det fungerar kanon för mig och min körstil.

Detta är som sagt enkelt, men jag skulle verkligen rekommendera att du tar dig till någon som kan hojgeometri. Det är värt de hundringer det eventuellt kostar. Alternativet är att boka in sig på en bandag och får hjälp av någon kunnig i depån.

Lycka till - du kommer bli nöjd! :tummenupp
 
Last edited:
Är det en cbr1000 -08 eller nyare tycker jag Hondan.
CBR1000 04-07 känns tyngre och slöare än andra i samma årsklass enligt mig.

Detta var en -07 jag provade :näsblod

Det är bara såna där touringåkare som inte klarar av kawans brutalitet... :D

Allvarligt talat, smaken är som baken. Honda är för jäkla fin och jag stod själv i valet och kvalet när jag köpte min ninja, men för min del föll jag för 10:ans karaktär - absolut respektlös mot föraren, vilket passade mig perfekt.

Prova att lyfta gaffelbenen (ett i taget som sagt ovan). Det är enkelt gjort och skillnaden är enorm. Börja med 5mm och känn efter om du vill ha mer. Alternativen är (förenklat) stabilitet vs. lättstyrd. Desto högre du lyfter gafflarna, ju mer lättstyrd blir hojen (och nervös). Jag har lyft mina gaffelben 8mm om jag inte minns fel och det fungerar kanon för mig och min körstil.

Detta är som sagt enkelt, men jag skulle verkligen rekommendera att du tar dig till någon som kan hojgeometri. Det är värt de hundringer det eventuellt kostar. Alternativet är att boka in sig på en bandag och får hjälp av någon kunnig i depån.

Lycka till - du kommer bli nöjd! :tummenupp

haha touring!! Tack det värmde! :tummenupp :D
nä men alltså jag tycker den är, vad ska man säga, lite "tung" att få ned i kurvor. Inte som de jag haft innan (bla en zx9r).
Även sambon som är väldigt duktig förare tycker den är svårflörtad i kurvorna. :)
Det kanske är så på den modellen?? Men jag vill verkligen försöka behålla den genom att antingen ändra den eller bara försöka tygla den som en hynda :D:D
 
Last edited:
Detta var en -07 jag provade :näsblod



haha touring!! Tack det värmde! :tummenupp :D
nä men alltså jag tycker den är, vad ska man säga, lite "tung" att få ned i kurvor. Inte som de jag haft innan (bla en zx9r).
Även sambon som är väldigt duktig förare tycker den är svårflörtad i kurvorna. :)
Det kanske är så på den modellen?? Men jag vill verkligen försöka behålla den genom att antingen ändra den eller bara försöka tygla den som en hynda :D:D
Ta med gubben ut i garaget och så hjälps ni åt med att lyfta gaffelbenen 5-10mm (lika mycket på båda sidor). Detta tar ca 20 minuter om ni är ovana, 5 minuter när man kan. Verktygen du behöver finns i verktygssatsen.

Ge dig sen ut en sväng och känn hur hojen "trillar" in i kurvor. Berätta sedan här hur nöjd du är! :)
 
Ta med gubben ut i garaget och så hjälps ni åt med att lyfta gaffelbenen 5-10mm (lika mycket på båda sidor). Detta tar ca 20 minuter om ni är ovana, 5 minuter när man kan. Verktygen du behöver finns i verktygssatsen.

Ge dig sen ut en sväng och känn hur hojen "trillar" in i kurvor. Berätta sedan här hur nöjd du är! :)

jepp det ska jag göra :)
vad blir det mer för egenskaper när man höjer gafflarna? ostabil?
 
jepp det ska jag göra :)
vad blir det mer för egenskaper när man höjer gafflarna? ostabil?
Teoretiskt kommer hojen bli något nervösare, men med tanke på ninjans temperamentala chassi tror jag inte att du kommer märka någon större skillnad. Förutsatt att du inte ligger och pressar lågflygning längs autobahn dagarna i ända...

Sitter det inte dessutom en styrdämpare på den årsmodellen? Isf tar den upp en stor del av nervositeten.

Jag körde relativt hårt på bana med min 10:a under ett par säsonger och jag upplevde inte instabilitet som något problem (utan styrdämpare och med höjda gaffelben). Har du förresten ställt in fjädring i övrigt? Om inte kan du börja med "sag" (googla...), och sedan ge dig på returdämpning mm.

Nu har ni nåt att göra i helgen :)
 
Jag tror det finns stora möjligheter till att få din nuvarande hoj att uppträda lite mer lättsvängt. Gaffelben och fjädringsjustering nämnt. Att testa ett något smalare däck bak och/eller testa helt andra däck. Vi vet ju alla hur härligt lättsvängt det blir när man byter däck (främst fram) från slitna till nya.

Palle
 
Ja ser ut som att jag får jobba lite när jag väl kommer hem från jobb ^^

mmhmm jag bara skaffar fram infon så får du jobba :D sen får väl jag jobba :tuttar haha

Teoretiskt kommer hojen bli något nervösare, men med tanke på ninjans temperamentala chassi tror jag inte att du kommer märka någon större skillnad. Förutsatt att du inte ligger och pressar lågflygning längs autobahn dagarna i ända...

Sitter det inte dessutom en styrdämpare på den årsmodellen? Isf tar den upp en stor del av nervositeten.

Jag körde relativt hårt på bana med min 10:a under ett par säsonger och jag upplevde inte instabilitet som något problem (utan styrdämpare och med höjda gaffelben). Har du förresten ställt in fjädring i övrigt? Om inte kan du börja med "sag" (googla...), och sedan ge dig på returdämpning mm.

Nu har ni nåt att göra i helgen :)

Jo där är öhlinare på den :) fjädringen är original på den så där är inga andra inställningar gjorda.
Hemskt va ni kan mycket! Tur för mig det :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top