Byta drivpaket, vad fan är det som håller fast bakdrevet??

Jo, ska man bara kränga däck eller så behöver man ju så klart inte kapa den! Men nu skulle hon ju byta hela drivpaketet, inkl kedja och drev, då är det ju gjort på nån sekund att fimpa med vinkelslipen :tummenupp

Ja, nu var man igång igen... Fattade det som att det bara var bakdrevet som skulle bytas. Jag ska bättra mig till nästa gång. 100%!

:)

Jo, ska man bara kränga däck eller så behöver man ju så klart inte kapa den! Men nu skulle hon ju byta hela drivpaketet, inkl kedja och drev, då är det ju gjort på nån sekund att fimpa med vinkelslipen :tummenupp

Vinkelslip :tummenupp:Bugar :banana
kedjebrytare :huvet:död:va

Last edited:
tackar vänligast för alla tips :)

har besegrat muttrarna till bakdrevet nu, funkade bra att trassla in fötterna i hjulet som mothåll och dra rodd-drag. visade sig att det var bultar som gick in i bakhjulsklumpen, men det satt muttrar på dom som följde med ut. och anledningen till att dom satt fast? rost. lösning? fett, fett och mer fett. :yoparty

nu återstår framdrevet... efter några försök med spärrskaft och diverse saker stoppade mellan kedja och drev tror jag att det blir ett besök hos närmsta däckverkstad för att låna en mutterdragare, borde väl funka? måste jag fixa nån specialhylsa eller kan det tänkas att däckgubbarna har det, eller kan det tillåme funka med en vanlig 13-hylsa? nån som vet?

och jo, det blir nog till att införskaffa en vinkelslip, kan ju vara bra att ha till annat åxå... :)

tackar vänligast för alla tips :)

har besegrat muttrarna till bakdrevet nu, funkade bra att trassla in fötterna i hjulet som mothåll och dra rodd-drag. visade sig att det var bultar som gick in i bakhjulsklumpen, men det satt muttrar på dom som följde med ut. och anledningen till att dom satt fast? rost. lösning? fett, fett och mer fett. :yoparty

nu återstår framdrevet... efter några försök med spärrskaft och diverse saker stoppade mellan kedja och drev tror jag att det blir ett besök hos närmsta däckverkstad för att låna en mutterdragare, borde väl funka? måste jag fixa nån specialhylsa eller kan det tänkas att däckgubbarna har det, eller kan det tillåme funka med en vanlig 13-hylsa? nån som vet?

och jo, det blir nog till att införskaffa en vinkelslip, kan ju vara bra att ha till annat åxå... :)
Knepet är att ta framdrevet först ;) Man stoppar in en 45*45-regel tvärs igenom bakhjulet så att den låser mellan sving och en eker (förutsatt att man har gjutna hjul vill säga), då är det hur lätt som helst att dra loss muttern. Sen tar man bort hjul, kapar kedja mm.

De är en vanlig mutter på min CBR, men det sitter en "låsbricka" som du måste vika upp från muttern innan du kan lossa muttern.

Lägg i en växel och prova att öppna med spärrskaft och förlängare.

Edit: Ja kedjan måste förstås vara på...

Knepet är att ta framdrevet först ;) Man stoppar in en 45*45-regel tvärs igenom bakhjulet så att den låser mellan sving och en eker (förutsatt att man har gjutna hjul vill säga), då är det hur lätt som helst att dra loss muttern. Sen tar man bort hjul, kapar kedja mm.

aha! det ska genast prövas :) måste plocka lös huggersen först bara... och gör det nått att ekrarna är sneda, typ inte rakt ut från navet, utan går lite snett? hoppas på att bulten är rättgängad, skulle vara mindre kul att dra av skallen på den...

aha! det ska genast prövas :) måste plocka lös huggersen först bara... och gör det nått att ekrarna är sneda, typ inte rakt ut från navet, utan går lite snett? hoppas på att bulten är rättgängad, skulle vara mindre kul att dra av skallen på den...
Nej, det har ingen betydelse, regeln brukar glida lite tills den hamnar i ett läge där allt står still. Det brukar vara rättgängat, då dras ju muttern åt av sig själv så att säga. Förutsatt att kedjan sitter på vänster sida vill säga.

Edit: Har du ingen regel så kan du ju bromsa fast hjulet med fotbromsen också, antingen har du en hjälpreda som trampar på den, eller så gränslar du hojen och trampar på bromsen med ena foten och kraftskaftet med den andra!

Kan för tipset! Det gäller att göra i rätt ordning för annars blir det bara skit. Lätt att som novis kanske gå på kedjan med vinkelslip först för det är ju kul med verktyg som låter! :D

Last edited:

Om man inte har en regel brukar man kunna trycka på bakbromsen.

/Fredde

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...