Byta drivpaket, vad fan är det som håller fast bakdrevet??

hobogolen

Glad och galen
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Honda CBR 600F -93, planer på en enduro åxå
Ska nu ge mig på att byta drivpaket på älskade CBR (som någon annan här på forumet åxå).

såå... hoj på centralstöd; check. kedjan nitad; får såga av den sen. bakhjulet loss; check. och sen? bakdrev loss? näe, inte riktigt. sitter fem muttrar och håller fast detta, vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att få lös dom. dom ser dessutom inte ut som vanliga muttrar, utan som nån form av nylock (stavas det så?) fast där plastringen på insidan av muttern är av metall och i fyra delar som kilar fast mot gängningen på bulten. vad fan är det? och hur får man loss dom?

blir snart galen :gnissla

mvh annika

Ummm...kedjan gör du bäst i att ta bort med bakhjulet på plats, enklare så. :hihi

Och muttrarna är lite kraftigare låsmuttrar bara, fram med verktygen och våga inte fladdra med ögonfransarna och utnyttja någon lättlurad karl i närheten. :jämlikhet Skall vi få jävlas och svära, skall ni. :fakta (som fan)

Ummm...kedjan gör du bäst i att ta bort med bakhjulet på plats, enklare så. :hihi

Och muttrarna är lite kraftigare låsmuttrar bara, fram med verktygen och våga inte fladdra med ögonfransarna och utnyttja någon lättlurad karl i närheten. :jämlikhet Skall vi få jävlas och svära, skall ni. :fakta (som fan)

Framförallt svär man när man slinter med nyckeln och drar samtliga knogar i drevet. PÅ varje mutterjä..el :yoparty

Man lossar dem som vanliga muttrar. Inga konstigheter alls.

happ.. bara att inse att det är min muskelstyrka det är fel på, inte muttrarna... får väl i värsta fall ta hjälp av någon annans muskler, för svära har jag redan gjort tillräckligt... :tungan

Det man inte har i muskelstyrka får man ha i förlängare. tex en liten bit järnrör som du trär på spärrskaftet/ nyckeln. se bara till att du inte slinter. räcker säkerligen gott med 30-40 cm förlägning, Det gör en avsevärd skillnad i hur mycket man behöver ta i

Det man inte har i muskelstyrka får man ha i förlängare. tex en liten bit järnrör som du trär på spärrskaftet/ nyckeln. se bara till att du inte slinter. räcker säkerligen gott med 30-40 cm förlägning, Det gör en avsevärd skillnad i hur mycket man behöver ta i

:hävarm is the shit.

ja jo, är bara rädd att jag ska fördärva mitt spärrskaft... men en fast nyckel har jag som kanske funkar att förlänga, fattas bara ett järnrör då..

4 år senare o jag har fortfarande inte haft sönder mitt biltema spärrskaft. det har varit både rör, storslägga. Dock dog mitt kamasa skaft med endast 10% av det våldet jag har utövat mot mitt.
Om det inte löser sig så skicka ett PM jag skall ut o övningsköra med Manglan i veckan som kommer, Så kanske man kan göra en hjälte insatts.

Mutterdragare is the shit, guld värt om man monterat bort däcket innan man lossar mottrarna med, för då är det ju hopplöst att försöka lossa skiten när hjulet inte kan vara still.

Enklare att såga av den än att lossa svingen vettu ;) Vissa hojar har ju dessutom en sving där kedjan går genom svingen, ännu större anledning till grovt våld mot kedjan medelst vinkelslip eller såg ;)

Går det inte att slacka kedjan på nå´t sätt och bara vika den en liten bit över svingen då? Så gör i alla fall jag varje gång jag byter drev, bakhjul...

Går det inte att slacka kedjan på nå´t sätt och bara vika den en liten bit över svingen då? Så gör i alla fall jag varje gång jag byter drev, bakhjul...
Jo, ska man bara kränga däck eller så behöver man ju så klart inte kapa den! Men nu skulle hon ju byta hela drivpaketet, inkl kedja och drev, då är det ju gjort på nån sekund att fimpa med vinkelslipen :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti