Byta Drivpaket på GPZ 900

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Har påbörjat byte av drivpaketet på min GPZ. Satan vad muttern sitter som håller framdrevet. Har knackat ner låsbrickan men rår inte på muttern. Har ny passande hylsa, förlängde spärrskaftet. Men icke... Det är väl så att muttern ska dras motsols för att lossas... så jag inte drar åt den ännu mer..... Vad göra annars......

mutterknackare använde jag på en hoj som jävlades med mig. jag testade allt möjligt och vi var 2 st som höll på. till slut fick jag tag på en elektrisk mutterknackare och 10 sekunder senare var den av. kontrollera så att du drar den åt rätt håll!

MVH Phille

Tjenare. Kul att se, medlem både här och classicbike. :tummenupp

Phille_hbg. Frågan var väl vilket håll muttern skulle lossas?
Jag skall utföra samma procedur nu till vintern och undrar oxå.

PS jag har inte haft isär själv men går det inte att se lite av gängorna utanför muttern? DS

Last edited:
Kan vara lite motstånd på Kawasaki. PÅ en ZX-10R försöktes
hylsa och skaft för att vrida loss muttern, kompis höll fotbromsen
5-56 på mutter och gänga
en vecka senare
hylsa och skaft + förlängning för att vrida loss muttern, kompis höll fotbromsen
trots man tog i så hojen lättade inget resultat
däckverkstad mutterpicka, inget resultat
då gick däckkillen och hämtade ett två meter långt skaft/förlängning till hylsa och fick loss muttern
LYCKA TILL !

Efter dessa inlägg kan man iallafall slippa vara orolig för att drevet skall lossna :tummenupp

OK att hojen nästan lättade :D gissar jag att den lättade med bakhjulet och således så skall muttern lossas motsols dvs som en vanlig högergänga? :confused:

Nix, någon oro för att drevet skall lossna behövs inte. Var på morgonen i kontakt med Kawa-verkstad. De kunde glatt konstatera att muttern kan dra åt sig vilket några tidigare har noterat. Hämtade en rörstump på, ca, 1,5 meter. :mad:Å vad hände....:mad: Drog av den lilla förlängningen som jag satte mellan hylsan och spärrskaftet... mutterj..... rör sig inte...::mad:

Vad du än gör, dra in loss muttern med ett spärrskaft! :ajjabajja Dom är inte gjorda för såna saker, det finns en anledning till att det finns kraftskaft också. Med lite tur skrotar du bara ditt spärrskaft, med lite otur gör du illa dig rejält när spärren släpper också :(

Lägg en träregel genom fälgen, ovanpå svingen, så kan din kompis få ledigt ikväll. Och det som "fjädrar", innan muttern lossnat, är inte kedjan som töjer sig (vilket undertecknad trodde första gången :glömdet), utan ryckutjämnaren som trycks ihop lite.

Känns som läge för 3/4" krafthylsa + 3/4 förlängare + T-handtag + stålrör
för det var väl inte en 3/4" förlängare du drog av ? Då kan jag bara :Bugar
och du kan ju bara hoppas att 5-56 varje dag under en vecka gör susen.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!