Byta drivpaket - Oskuld...

adrazar

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Vänersborg
Hoj
GSX-R 750
Tyckte min gsxr behövde en liten uppfräschning inför säsongen och nya sulor samt drivpaket inskaffades...

I min lilla egna värld tänkte jag att "hur svårt kan det vara att byta två drev och en kedja?"

När jag kommer till jobbet och snackar med en arbetkompis påstår han att det kan vara nog så jobbigt att göra det där då muttrarna och framförallt muttern till framdrevet kan sitta så man behöver både värmepistoler, enorma hävarmar och jag vet inte vad...

Jag skulle därför gärna få en liten snabb genomgång på hur jag egentligen skall gå till väga.. Är min nuvunna skräck motiverad?

Vad behöver jag tänka på, speciella fallgropar som lätt kan undvikas?
Är intresserad av allt jag kan ha lite hjälp av!

Stort tack på förhand,
Christian
 
ja
køp muterknack! værm på muttenr till framdrevt, anvænd sen mutterknack.
lossa på muttern till framdrevet først av allt.
thats it!
 
Ja framdrevet kan sitta som F##n. Men det brukar lossna med knackpicka o en bra hylsa:tummenupp
 
Detta är den lättaste oskulden att bli av med :banana

Själv gjort samma skit för några veckor sedan... Var inga problem. Glöm inte gänglåsning på slutet.

Lycka till!
 
Det som du däremot bör fråga om tips på är nitningen av kedjan. Få bort en mutter är väl ingen konst. Risken att du behöver värma med typ gassvets eller liknanade är nog mindre än minst.

Ofta är det vanligt att muttern gängar upp sig om man inte använda låsbrickan ordentligt. (Ska böjas in)
 
Man blir lika förvånad varje gång av alla snabba svar! Stort tack, verkar ju som att man kanske kan klara av detta också...

Mer tips är välkommet om nån känner att det saknas nått!
 
Mer tips är välkommet om nån känner att det saknas nått!
Det skulle vara några ord om kedjelåset då. :)
Om du har clipslås är det inte så mycket att tänka på, så länge som du monterar låsclipset åt rätt håll (med den slutna änden i löpriktningen). Lås med loctite eller en klick silikon.
Har du nitlås så se till att du trycker ihop länken lagom mycket - det är lätt att klämma eller knacka ihop den för hårt, då kommer O/X-ringarna att ta slut i förtid. Känn efter och jämför med andra länkar så låslänken rör sig ungefär lika lätt.
Om kedjelåsets stift redan har centrumhål använder du en körnare för att pressa ut änden ytterligare, om stiften har släta ändar använder du bara en vanlig flat hammare eller slägga för att deformera stiftens kanter så de håller länksidan på plats. (Visst kan du försöka med en körnare även där, men störst chans är att du bara plattar till körnarspetsen. Been there.:rolleyes: ) I båda fallen brukar det funka bra med en liten slägga som mothåll på insidan av kedjan, lättare om man har hjälp av någon som håller den på plats. :tummenupp
 
Jag bytte på min hoj iofs en Hona men det var rena lekstugan..Jag trodde oxå först att detta skulle vara ett svårt, jäkligt jobb.
2 TIPS!!!! När du vrider bort framdrevet så ha inte friläge i och dra runt i motorn, lägg i en låg växel så du får rejält o stumt motstånd. Ge på med ett "häftig" knyck på en gång så det släpper, spärrskaft hylsa kanske skicka på med slägga.

Muttrarna till bakdrevet kan sitta rätt hårt, jag tog bort dem när hjulet var löst på backen, men frågan är om de kanske är lättare att ta bort medans hjulet är kvar på hojen:va Men att sedan skruva tillbaka där hjulet är löst.

Tänk på att inte spänna åt kedjan för hårt, hellre för löst än för hårt..MEN lagom är alltid bäst:tummenupp !! När du kört en bit kan du få efterjustera om det slackat lite.
 
Last edited:
Har du nitlås så se till att du trycker ihop länken lagom mycket - det är lätt att klämma eller knacka ihop den för hårt, då kommer O/X-ringarna att ta slut i förtid. Känn efter och jämför med andra länkar så låslänken rör sig ungefär lika lätt.

Mitt tips är att mäta med skjutmått så att den nitade länken blir lika bred som övriga. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top