Byta däck

Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Hej har en Indian FTR1200 s 2019. Ska byta däck men vet inte vad jag ska välja. Har väldigt dålig koll. Hittar jag ett däck så vet jag inte vad jag ska välja som andra däck. Det är lite olika storlekar fram och bak och udda storlekar också. Har 120/70 19 tum fram och 150/70 18 tum bak.

Finns det någon här som kan hjälpa mig.
 
Enkel sökning för bakdäcket ger t.ex.:
(bakdäck)

(framdäck)

Då din Indian ligger i liknande viktkategori som en motsvarande HD så torde dessa däck vara lagom för din hoj.
Dessa däck är kategoriserade för ”cruisers” vilket också bekräftar att de passar din Indian.
 
Enkel sökning för bakdäcket ger t.ex.:
(bakdäck)

(framdäck)

Då din Indian ligger i liknande viktkategori som en motsvarande HD så torde dessa däck vara lagom för din hoj.
Dessa däck är kategoriserade för ”cruisers” vilket också bekräftar att de passar din Indian.
Jo jag har googlat. Glömde kanske skriva det. Problemet är bara att jag inte vet vad som passar och sen tyckte jag det var svårt att veta vilka däck passar ihop. Eller om man bara kan gå efter måtten på nuvarande däcken.

Sen vet jag inte hur det funkar med detta med belastningsindex och hastighetsindex. Det sitter 70V på båda däcken nu men har sett att många framdäck ligger på 60 istället.

Har fått tips att köpa 160/60 istället men då har jag tänkt på det att hastigheten visar fel för att dimensionen på däck påverkar vad hastighetsmätaren visar.
 
Enkel sökning för bakdäcket ger t.ex.:
(bakdäck)

(framdäck)

Då din Indian ligger i liknande viktkategori som en motsvarande HD så torde dessa däck vara lagom för din hoj.
Dessa däck är kategoriserade för ”cruisers” vilket också bekräftar att de passar din Indian.
Öhh samma viktkategori som motsvarande HD vart fick du det i från?
En ftr väger 231kg och har 120hk
 
Jo jag har googlat. Glömde kanske skriva det. Problemet är bara att jag inte vet vad som passar och sen tyckte jag det var svårt att veta vilka däck passar ihop. Eller om man bara kan gå efter måtten på nuvarande däcken.

Sen vet jag inte hur det funkar med detta med belastningsindex och hastighetsindex. Det sitter 70V på båda däcken nu men har sett att många framdäck ligger på 60 istället.

Har fått tips att köpa 160/60 istället men då har jag tänkt på det att hastigheten visar fel för att dimensionen på däck påverkar vad hastighetsmätaren visar.
Ditt bakdäck är inget problem det är lite mer udda fram med 19 tum
Så mitt tips är att höra med någon välrenommerad däckverkstad i din närhet dom kan garanterat hjälpa dig
 
Ditt bakdäck är inget problem det är lite mer udda fram med 19 tum
Så mitt tips är att höra med någon välrenommerad däckverkstad i din närhet dom kan garanterat hjälpa dig
har varit på en firma och de kollade i deras system och fann några däck. Men de sa också att oftast brukar kunder komma dit och veta exakt vad de vill ha för däck så min tanke var då att börja i den änden.

men kanske kan välja ett bakdäck jag vill ha sen kollar de i sina register på ett framdäck som funkar med det bakdäcket jag tänkt mig.

Kan man ha däck från olika tillverkar fram och bak?
 
Öhh samma viktkategori som motsvarande HD vart fick du det i från?
En ftr väger 231kg och har 120hk
My bad.
Trodde faktiskt vikten på FTR låg betydligt högre, så jag kollade inte mer på det.
Men det viktiga(?) är att däcken klarar lite högre vikt jmf mindre hojar eller hojar under 200kg.
Effekten på 120 hk är ren standard, inget extra krav på däcket här.
Så då kan du ju söka däck i kategorin sporttouring.
 
har varit på en firma och de kollade i deras system och fann några däck. Men de sa också att oftast brukar kunder komma dit och veta exakt vad de vill ha för däck så min tanke var då att börja i den änden.

men kanske kan välja ett bakdäck jag vill ha sen kollar de i sina register på ett framdäck som funkar med det bakdäcket jag tänkt mig.

Kan man ha däck från olika tillverkar fram och bak?
Undvik olika däck fram/bak!
Däckens styvhet och andra egenskaper bör matcha varandra så att även vägegenskaperna blir balanserade.
 
De här då, de passar bl.a. till den nya Moto Guzzi Stelvio och Triumph Tiger med ungefär samma vikt och effekt:

Bra pris på dessa dessutom.
 
Man kan ha däck från olika tillverkare fram och bak, men inget jag rekommenderar. Här kan du se vilka däck som rekommenderas till din hoj enligt Däck online.
https://www.dackonline.se/search-moto?manufacturer=INDIAN+MOTORCYCLE&isSearchByMoto=true
Kollade precis då jag inte såg Indian i listan tidigare, men den sökningen på framdäck gav bara offroad däck för stora äventyrshojar?
Nåja, det finns i alla fall några olika däck att välja på om man söker på dimensioner och sporttouring.
 
Om man använder olika belast. index gör inte så mycket? alltså det behöver inte vara 70 t ex på både fram och bak. Har sett att det ofta är 60 på framdäck
 
Lätt missförstånd när man utgår ifrån att det är en custom.

Du kan väl trycka dit vilka däck som helst beroende på vilket stuk du ska ha(lite grovmönstrat, sportigt)
Original sitter det 60v fram och 70v bak på FTR:en. Men, dom går alltid att avvika.

Original sitter det väl också nån konstig Dunlop med lite grövre mönster och gammalt stuk? Med det så kan du trycka dit tex Avon Trailrider(AV53 resp AV54), Metzeler Karoo Street, Pirelli Scorpion Rally STR, Pirelli Scorpion STR, Continental Trail Atack 3, Michelin Anakee ADV, Dunlop Trailmax Meridina.....mfl

Nämna däck är min 60 resp 70V, finns både fram och bak så sen hänger det om du vill göra den mot sportigare eller mer "scrambler"(....eller vad nu man ska kalla det för) hållet.

Sen vet jag inte....allt behöver man inte läsa på papper. Jag har kört både cross och endurodäckk på min CBR600. På R1:an har jag TKC80. Alla däcken är i hastighetsindex långt ifrån alla V:n och dubbel V:n
:)
 
Framdäcket är samma dimension som de sannolikt näst mest sålda däcken i Europa, dvs äventyrshojar i stora klassen. Bara bakdäck till samma hojar torde säljas mer.
18” bakhjul smalnar av utbudet en del, men Pirelli STR passar stilmässigt och är ett bra däck. Har sett flera Indian FTR med dessa däck.
 
Min tanke var att ha mer mot sporthojdäck. För som nån skrev så är det mer grovt mönster nu. har kollat en del på bridgestone a41 men svårigheten jag haft är att hitta samma modell på fram å bak från dem.
 
Metzeler Tourance Next 2 är ett riktigt bra däck för lite sportigare körning. Inte speciellt grovmönstrat. Finns för din hoj.
 
Metzeler Tourance Next 2 är ett riktigt bra däck för lite sportigare körning. Inte speciellt grovmönstrat. Finns för din hoj.
Ja det känns mer åt hållet jag tänkt. Vet inte hur de kommer kännas när de väl sitter på. 2019 känns annorlunda i körningen än de nyare modellerna. Den känns mer stabil medan de nya är mer "flickable" så att säga. Jag tycker om stabiliteten som originaldäcken på 2019 ger.

Med de däck-typ som jag funderat på så kommer kanske det ändras. Kan det vara så?
 
Nämna däck är min 60 resp 70V, finns både fram och bak så sen hänger det om du vill göra den mot sportigare eller mer "scrambler"(....eller vad nu man ska kalla det för) hållet.
Att ha 60 fram och 70 bak är ingen direkt skillnad mot att ha 70 både fram och bak?

Det blir nog dessa däck. Funkar väl?
 

Bifogat

  • test.png
    test.png
    50.9 KB · Visningar: 13
Last edited:
Att ha 60 fram och 70 bak är ingen direkt skillnad mot att ha 70 både fram och bak?
Dom flesta spirthojjar har tex 55w fram och typ 73w bak
Kan ha fel men......kan inte minnas att jag ens sett nåt 19 framdäck 70V.
Står det verkligen så på din? Om ja, vad är det för däck?(märke o modell)
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top