Byta däck.

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Hej!

Gav mig på att lägga om framdäcket på offroad hojen.

Gick ok att kränga av/på. Ett par repor men bör ju bli bättre på att kränga med tiden så.

Problemet kom vid sista fasen. Få däcket poppa ut. Är inte säker på om det är helt korrekt eller ej. Är inget direkt luftutrymme mellan fälg/däck men svårt förklara, bakdäcket ligger i princip kant i kant med fälgens övre kant och detta gör inte framdäcket utan precis kant i kant med fälgens inre sida.

Bifogar en bild på framdäcket om det går se något.

Bifogat

• IMG008.jpg
    IMG008.jpg
    184.1 KB · Visningar: 100
Normalt sett så brukar man höra två rejäla plopp när däcket lägger sig rätt mot fälgen, ibland går det lätt, ibland är det svårare att få däcket att sätta sig. Nu har jag iofs bara krängt däck på alufälgar, men nog tycker jag däcket inte ser ut att ha ploppat på bilden.

Se till att smörja med något halkalätt - och i med ordentligt med tryck. Kör du med slang i det däcket?

Slang i däcket.
Haft massa "halkmedel" på.

Testat pumpa 2ggr till 3.5 kg med tryckluft och studsatt däcket
Testat pumpa 3ggr fotpump upp/ned till 5 kg och studsat däcket.
Testat låta däcket stå 1 timme med 4.5kg tryck.

Får väl ta och testa ett par gånger till då. Fan svårt det ska vara få det ploppa ut då.

Slang i däcket.
Haft massa "halkmedel" på.

Testat pumpa 2ggr till 3.5 kg med tryckluft och studsatt däcket
Testat pumpa 3ggr fotpump upp/ned till 5 kg och studsat däcket.
Testat låta däcket stå 1 timme med 4.5kg tryck.

Får väl ta och testa ett par gånger till då. Fan svårt det ska vara få det ploppa ut då.

Du kan behöva trycka av det av kanten (inåt) runt hela däcket, båda sidor, och få in lite halkmedel (fönsterputs, såpvatten, etc) mellan fälg/däck.

Så håller du ett öga på hur däcket "kliver" på fälgkanten. Det brukas synas väldigt tydligt när det sätter sig och stannar, och gör det samma varvet runt, på båda sidor - då sitter det rätt.

Jag har nog aldrig fått ett geggmoppedäck med slang att "ploppa" så som ett gatdäck gör på slanglös fälg. :)

Det ser inte ploppat ut. Monterade ett motoz däck på en hoj och det krävde läskigt tryck för att vilja ploppa, höll på bra länge med smörj, tryck, studsande innan det gav med sig. Så som de andra tipsen, smörj mer och kör på :tummenupp

Du kan behöva trycka av det av kanten (inåt) runt hela däcket, båda sidor, och få in lite halkmedel (fönsterputs, såpvatten, etc) mellan fälg/däck.

Så håller du ett öga på hur däcket "kliver" på fälgkanten. Det brukas synas väldigt tydligt när det sätter sig och stannar, och gör det samma varvet runt, på båda sidor - då sitter det rätt.

Jag har nog aldrig fått ett geggmoppedäck med slang att "ploppa" så som ett gatdäck gör på slanglös fälg. :)

Ska testa detta inom kort. Får återkomma med svar.

Ur med ventilen ur slangen, dvs den lille som håller tillbaka luften.

Sen skulle jag rekomendera kompressor typ på macken.

Tricket jag har lärt mig är mycket pangpasta och ladda i mycket luft på kort tid.

MVH B

Dom cross/enduro däck som jag har krängt har inte "ploppat" på samma sätt som slanglösa däck. Jag tror att det sitter som det ska, men lite svårt att avgöra på den bilden. Fram med bättre kamera! :)

Kört en omgång till. Fick bända av det rejält för att få in yes/vatten långt. Börjar fundera på om det inte var sågott som "ploppat".

Efter denna gång är iaf slutresultatet det samma.

Ta sig till mack och fixa kompressor gjorde jag första gången. Tungt cykla med ett 21" mc däck i ena armen och styra bromsa med andra i nån km. Gör jag inte gärna om.

Bättre kamera har jag inte. Ska ta ett foto igen ute i bättre ljus om det kan hjälpa.

Last edited:
OT, men jag böt precis däck på min racer (trampcykel), och det däcket ploppade :) Det brukar det göra på min MTB också, trots slang. Men åas har jag ju mellan 4,5 bar (dubbdäcken) till 8 bar (racern) i däcken.

Okej...

Tog bort ventilen. Promenerade ner till macken med däcket och en väl laddad burk yes/vatten. Pumpa 4 ggr upp/ner 4bar (max vad deras utrustning klarar. Har nu inte satt sig bättre än sista bilden. Ska väl tamefan inte behövas lämnas till firma för att "poppa" skiten. I alla ställen man läser och videos man ser så är sista steget det lättaste steget.

Kört en omgång till. Fick bända av det rejält för att få in yes/vatten långt. Börjar fundera på om det inte var sågott som "ploppat".

Efter denna gång är iaf slutresultatet det samma.

Ta sig till mack och fixa kompressor gjorde jag första gången. Tungt cykla med ett 21" mc däck i ena armen och styra bromsa med andra i nån km. Gör jag inte gärna om.

Bättre kamera har jag inte. Ska ta ett foto igen ute i bättre ljus om det kan hjälpa.

Det där ser väl helt klart utpoppat ut!? :va

Kör..

testa samma knep som man kan göra på off road däck till bil att man tar ett spännband runt yttersidan av däcket och spänner ihop och pumpa så det trycks mer åt sidorna?

Edit: tkr också att däcket ser ut att vara på plats i senaste bilden

2st tycker det ser ok ut. Får duga tills annat hörs :) . Ska låta det stå med max tillåtna tryck tills imorgon. Hinner ändå inte köra idag.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna