byta däck utan att repa fälgen..

McGee

bikelover
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
gsx750 -82, 690enduro -13, RC8R -13
ni som posöråker lite som mig med eloxerade fälgar.. hur gör ni när ni kränger motarddäcken för att inte skada fälgen alltså :3freak

offroad fälgar och crossfälgar har jag bytt däck på massor av gånger men vågar inte riktigt hugga in på mina vackra blåa excel fälgar förns jag vet om jag ens bör göra det själv :confused: känns så jobbigt om man lyckas repa dom massor när man kunnat undvika det :näsblod

komigen nu lite experthjälp här nu :)

Fick tipset av en av mig icke namngiven person att införskaffa fet tuchpenna i samma färg......
Klipp isär en vattenslang och lägg över fälgkanten känns mer seriöst. Eller trä över ovan nämda slang på däckjärnen.
McGee skrev:
ni som posöråker lite som mig med eloxerade fälgar.. hur gör ni när ni kränger motarddäcken för att inte skada fälgen alltså :3freak

offroad fälgar och crossfälgar har jag bytt däck på massor av gånger men vågar inte riktigt hugga in på mina vackra blåa excel fälgar förns jag vet om jag ens bör göra det själv :confused: känns så jobbigt om man lyckas repa dom massor när man kunnat undvika det :näsblod

komigen nu lite experthjälp här nu :)

Har för mig att det finns gummi- eller plastförklädda däckkrängare för ändamålet eller liknande som inte repar. Har sett såna nånstans föryt men kommer tyvärr inte på vart...

Basse skrev:
Har för mig att det finns gummi- eller plastförklädda däckkrängare för ändamålet eller liknande som inte repar. Har sett såna nånstans föryt men kommer tyvärr inte på vart...

Jo, det finns har jag också sett. Men vad f-n, grejerna är ju till för att
användas!!! Lite repor är bara rätt! :7peta

Finns fälgskydd att köpa. Tror det går att köpa dom p däckfirmor.
Har såna själv och dom funkar mkt bra. Har dock inte köpt dom själv.

Basse skrev:

Funderade lite, kom på att det var ju här jag sett såna till salu!
Hittade annonsen också, du kan ju alltid fråga om det går att bara
få köpa fälgskydden (är med på bild 3).
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=4526

/Andreas

Man tackar för svaren :Bugar

Jag hadde faktiskt funderat på det där med slang äver fälgkanten men med min otur så skulle jag bara fippla bort den å repa fälgen lika jävligt :död

Ska först kolla upp det där med gummiskydd till däckjärnen :) sen får man väl se hur det går. jag återkommer med rapport!

Hadde glömt att uppdatera denna tråden som jag lovat.. gick till lokala gummijuckaren och fick däcket krängt för 50spänn.. tog killen 5 minuter på däckmaskinen.. om ens det hehe :tungan

McGee skrev:
Hadde glömt att uppdatera denna tråden som jag lovat.. gick till lokala gummijuckaren och fick däcket krängt för 50spänn.. tog killen 5 minuter på däckmaskinen.. om ens det hehe :tungan

Ja, jag säger då det...det är inte värt att kränga däcken själv!
lättare att lämna in dom...går ju så snabbt för dom, sen så måste vi väll
bidra med jobb för dessa knegare?

Klart man kränger själv :)

Motard/sporthojsdäcken är ju lättare än crossdäck, behövs ju inte lika mycket våld...

Man köper fälgskydd

kostar 74 spänn och skyddar jättebra...

84-6660.jpg

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Man köper fälgskydd

kostar 74 spänn och skyddar jättebra...

Tre stycken (med snören i) + tre halvstora brytjärn, en burk med fälgfett och en träram att lägga fälgen på, sedan är det bara att bängla på och byta precis när man vill. :)

tycon1 skrev:
Ja, jag säger då det...det är inte värt att kränga däcken själv!
lättare att lämna in dom...går ju så snabbt för dom, sen så måste vi väll
bidra med jobb för dessa knegare?

Bättre att lära sig att kränga istället för att kanske stå där sent på lördagskväll med slitna däck och du ska åka på söndag och kanske ha tummen mit i handen!

motardnisse skrev:
Bättre att lära sig att kränga istället för att kanske stå där sent på lördagskväll med slitna däck och du ska åka på söndag och kanske ha tummen mit i handen!

Självklart..men jag antar att du snackar om tävlingar osv..
Då kör man väll ändå inte med fälgar som man vägrar få en repa på..
annars kan man nog vänta till måndag

tycon1 skrev:
Självklart..men jag antar att du snackar om tävlingar osv..
Då kör man väll ändå inte med fälgar som man vägrar få en repa på..
annars kan man nog vänta till måndag

Nopp! allmänt. Om jag nu skulle tävla så skulle jag antingen köra med korv eller skära sönder en gammal slang och lägga den som skydd mellan slang och fälg. När jag var över till åland så bytte jag (även andra) däck för glatta livet även om det var ällmän körning. Träning ger färdighet och bra att kunna om nu butiken inte kan ta emot dig! Såklart om du klatar dig ordentligt så repar du fälgen men som sagt smårepor kommer du aldrig ifrån. Prövade de här plastskydden som många pratar om här, kanon var de + ha riktiga däcksjärn!

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back