Byta däck på trampcykel

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Just nu är jag jävligt frustrerad. Åkte på punka i höstas och jag har inte orkat ta tag i saken förrän nu. Köpte ny slang + en extra (för senare bruk) för att jag inte orkade laga den gamla.

Först byter jag slang plus båda däck på tjejens hoj. Tog 20 min och gick som en dans.

Sen dags för min cykel. Det är en räser med smalsmala däck som klarar
120 PSI (=de sitter förbannat tight på fälgen även utan luft i).

Av med hjul, ut med trasig slang, in med ny. Sen går allt åt helvette.

Däcket är så grymt svårt att kränga på att jag lyckas punktera slangen med däckjärnen. Jag har smort fälgen - alles, men likt förbannat går det inte. Tur jag har en reservslang. Men icke då. Lyckat punktera den också. 1h jobb med att laga en punka resulterar i två nya. Förbannade jävla skit.

Har vi nån ultraproffgscykelmekanikler alternativt cykelproffs här som har några grymma tips, annars skiter jag i det här och lämnar in hjulhelvettet imorrn så att det blir nån annans huvudvärk.
 
Last edited:
Provat borra?:rolleyes:

Nej, men allvarligt tror jag det vettigaste du kan göra är att lämna in, det är ett jävla helvete med vissa däck. Ta dig en kall öl och njut medan någon annan får fixa det.:tummenupp
 
Provat borra?:rolleyes:

Nej, men allvarligt tror jag det vettigaste du kan göra är att lämna in, det är ett jävla helvete med vissa däck. Ta dig en kall öl och njut medan någon annan får fixa det.:tummenupp

Jo, men det är ganska elementärt ett kunna byta däck på sin cykel......
Det är faktiskt enklare att kränga på däck på min hoj på nån leråker än att byta det där däcker på cykeln.

Det måste finnas nåt trick? Hur gör proffsen?
 
Jo, men det är ganska elementärt ett kunna byta däck på sin cykel......
Det är faktiskt enklare att kränga på däck på min hoj på nån leråker än att byta det där däcker på cykeln.

Det måste finnas nåt trick? Hur gör proffsen?

Jag sätter 50 öre på att GuW snart kommer att svara i den här tråden, ultraproffisionellt och allt.

Någon som vågar sätta emot?
 
Lärpengar, ge inte upp.

Har gjort samma sak, dessutom har jag en gång lyckats klämma fast en bit slang utanför däcket = efter 2 mil så hade asfalten nött ett litet hål = gå hem de där två milen eftersom jag inte hade någon pump med mig...
 
Jag sätter 50 öre på att GuW snart kommer att svara i den här tråden, ultraproffisionellt och allt.

Någon som vågar sätta emot?

Näpp! Lämmna in, betala, lämna massor med dricks, klart...

Skämt åsido, jag klämmer också sönder dom små djävlarna ibland (en av tio kanske), det är ett riktigt helvete, men det "rätta" sättet är:

Lägg på ena sidan av däcket på fälgen (skitlätt)
Stoppa i ventilen genom fälgen och lägg in slangen i det halvt pålagda däcket (hyfsat lätt)
Pumpa upp slangen så att den precis vecklar ut sig och börjar bli rund
BÖRJA MITT EMOT VENTILEN och kränga på däcket för hand åt båda hållen.
När du har krängt på däcket så långt du orkar för hand, börja om mittemot ventilen och nyp ihop däcket så att slangen lägger sig inne i däcket och däckets kanttrådar ligger i mitten av fälgen
Fortsätt så långt du orkar, nu kommer du en bit till.
Repetera detta steg så många gånger som behövs tills du absolut inte orkar en cm till för hand, sen tar du fram dom rundaste och mjukaste däckavtagare du hittar AV PLAST!
(jag brukar slipa av dom så att dom blir slät som en babyrumpa)
För in däckavtagarna så lite som absolut möjligt, var noga med att "fösa undan" slangen så att den inte hamnar i kläm mellan däckavtagaren och fälgen, bänd på, upprepa ett par tre gånger, mer ska inte behövas.

Offra nu sen en ung oskuld på ett marmoraltare, sälj din själ till satan, be en bön och börja pumpa, om gud vill och du har tur är skiten tät, annars spänner du hjulet på ryggen, tar motorcykeln ner till din cykelhandlare och lämmnar in hjulet och åker motorcykel i ett par dagar tills du får hämta ut hjulet, sen ställer du cykeln mot en husvägg, tar en bild och 20:- senare har du en blocketannons ute under Säljes/bytes...

Det är en väl förborgad hemlighet att den mesta motionen ligger i att laga punkorna, en riktig räcer går så lätt att cykla på (när man inte har punka) att det erbjuder knappast någon nämnvärd motion.

Se bara på eliten, dom orkar cykla tour de france, men får dom punka behöver dom en hel jävla service-bil, och då byter dom ändå hela hjulet....
 
Jag har bara provat byta på vanliga MTB och bmxer och då är det ju simpelt. Ifall det är så jävligt med en racecykel så hade jag lämnat in det.

Man vet ju hur man funkar också. Sitter och bänder och har sig samtidigt som allt trilskas. Mitt uppe i allt slinter man och skrapar av stora skinnbitar på ett par fingrar :mad: Sen är den dagen förstörd.
 


jag klämmer också sönder dom små djävlarna ibland (en av tio kanske)

Fortsätt så långt du orkar, nu kommer du en bit till.
Repetera detta steg så många gånger som behövs tills du absolut inte orkar en cm till..

..slät som en babyrumpa..

För in..

..var noga med att "fösa undan" slangen så att den inte hamnar i kläm..


Offra nu sen en ung oskuld..


:5sure
 
Citat:
Inskickat av GuW

jag klämmer också sönder dom små djävlarna ibland (en av tio kanske)

Fortsätt så långt du orkar, nu kommer du en bit till.
Repetera detta steg så många gånger som behövs tills du absolut inte orkar en cm till..

..slät som en babyrumpa..

För in..

..var noga med att "fösa undan" slangen så att den inte hamnar i kläm..


Offra nu sen en ung oskuld..
:5sure

:rofl
 
Joru, Freud skulle ha ett och annat att säga om mig om han finge läsa den texten...
 
Det är en räser med smalsmala däck som klarar
120 PSI (=de sitter förbannat tight på fälgen även utan luft i).

jag har en halvsportig hoj, den byter man däck på med fingrarna, inga trasiga slangar, byt hoj:)

blev påmind att jag nog har punka, cyklat med för lite luft efter vintern...


Se bara på eliten, dom orkar cykla tour de france

med anabola orkar nog jag också :rolleyes:
 
Last edited:
jag har en halvsportig hoj, den byter man däck på med fingrarna, inga trasiga slangar, byt hoj:)

blev påmind att jag nog har punka, cyklat med för lite luft efter vintern...



med anabola orkar nog jag också :rolleyes:

tror inte du skulle komma runt tour de france med anabola i kroppen..... lär ju inte finnas en enda cyklist som använder det...annat är det väl med bloddoping:huvet
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top