Byta bromsvätska

Kan tänka mig att de debiterar en halvtimmes jobb plus material. 400-1000 spänn?

Jag fick prisförslag på 3,500 sek för att byta bromsbeläggen fram. (Jag nappade inte. Lathet kostar, men så lat är jag inte.) Med det sagt så tror jag det är dyrt med bromsvätskebyte här i 08-området. Återkom gärna när du får ett prisförslag så vet forumet vad det kan tänkas kosta i runda slängar.

En flaska broms vätska kostar väl typ en 100 å de är bara göra jobbet själv ju...

Beror nog en hel del på vad det är för hoj med, på min K1200S t'ex måste kåpor och bensintank plockas av för att komma åt de elektriska broms-servorna och deras reservoarer, sen är det 4 bromssystem (pilot och main för fram och bak) som ska bytas vätska i, tar betydligt längre tid än typ en CB750

Ja ärligt, kolla youtube o gör det själv. Fruktansvärt enkelt på en hoj. Vilken hoj handlar det om?

Byta bromsvätska måste man lära sig som hojåkare, det går inte att lämna in för. Det finns otroligt många youtuberullar på detta ämne samt detta forum.

Glöm inte bort att skydda lacken/händerna från bromsvätskan bara.

Byta bromsvätska måste man lära sig som hojåkare, det går inte att lämna in för. Det finns otroligt många youtuberullar på detta ämne samt detta forum.

Glöm inte bort att skydda lacken/händerna från bromsvätskan bara.
Yes, och råkar man spilla(för det gör jag alltid☺️) så sköljer man bort med vanligt vatten.

Det finns säker många lösningar på att göra detta jobb relativt enkelt själv.
Jag har en gammal kaffeburk som jag anväder till alla mina fordon för bromsvätskebyte.
Till något fordon måste man byta till en tunnare slang, men det fungerar riktigt bra, och minimerar spillet.
På bilverkstäder verkar det vara populärt att bara suga ut det som är i behållaren, det ser ju bra ut för ögat, sedan mår oken skit i alla fall.

Bromsvätska.JPG

På de flesta hojar är det enkelt att göra själv som flera påpekat. På en del hojar med ABS är det klurigare att få all vätskan bytt, kan behövas verktyg för att öppna upp ABS-enheten.

Mellan 30 - 60 minuter debiterar nog en verkstad för byte fram och bak, och med tanke på att de flesta mc-verkstäder tar runt 1000 kr/h så är det i det häradet det hamnar med vätska för de flesta.

Bytte på KLXen i går. Slabbade naturligtvis på händerna. Fast jag hade tänk att inte göra det. Oavsett, jäklar vad illa den gamla vätskan såg ut. Dag och natt skillnad med ny vätska och nya belägg. Fyller på från ovan och pumpar/låter det rinna ur nertill tills allt gammalt är ersatt med nytt. Easy piecy.

På de flesta hojar är det enkelt att göra själv som flera påpekat. På en del hojar med ABS är det klurigare att få all vätskan bytt, kan behövas verktyg för att öppna upp ABS-enheten.

Mellan 30 - 60 minuter debiterar nog en verkstad för byte fram och bak, och med tanke på att de flesta mc-verkstäder tar runt 1000 kr/h så är det i det häradet det hamnar med vätska för de flesta.
+300% Stockholmsskatt för TS.

Det kan ju vara så att TS är osäker på ett sådant arbete,och vill ha lite rimliga prisförslag,och inte att han ska göra det själv.Prata med en kunnig person som du litar på,och ring runt och ta offert på arbetet.Det behövs inte en ny tråd hur man får en svampig broms ok.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti