Byta bromsvätska

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tja!

Tänkte bara höra med er ang. att byta bromsvätska.
Plockar ni loss era ok och häller ut ev. vätska som finns kvar i oken?

Eller tömmer ni bara den vanliga vägen genom att öppna nippeln och sen fylla på ny?

Luftning och det där har jag koll på..
 
Byter genom nippeln, vanliga vägen med ny vätska i behållaren. Jag inbillar mig att det inte bildas fickor med gammal vätska i oken när man byter, utan att allt eller åtminstone det mesta spolas med ut...
 
Last edited:
Jag suger ur allt i behållaren, fyller på ny och pumpar igenom systemet noga. Gör man flera påfyllningar och genompumpningar på var sida så blir det bra.
 
Plocka inte ut kolvarna i onödan du riskerar bara att skada tätningarna. Tryck in kolvarna i botten så minimerar du mängden gammal vätska i oket.
 
Byter genom nippeln, vanliga vägen med ny vätska i behållaren. Jag inbillar mig att det inte bildas fickor med gammal vätska i oken när man byter, utan att allt eller åtminstone det mesta spolas med ut...

Så gör jag alltid, har fungerat i alla år utan minsta problem, så länge det är vätska i koppen, så är det bara pumpa på, håll in hantagen, åt med nippel, fyll på ny olja i koppen, upprepe proceduren tills det blir klar fin bromsvätska, spelar ingen roll om det går åt lite "extra" olja för min del, för jag brukar aldrig spara en bruten förpackning..en flaska räcker lätt att byta fram båda sidor, samt bakkoppen med(ena sidan blir ju i pricnip det som är i slangen som pytsas ut om det är utpumpat på andra sidan så det bara är klar olja i koppen.)
 
Så gör jag alltid, har fungerat i alla år utan minsta problem, så länge det är vätska i koppen, så är det bara pumpa på, håll in hantagen, åt med nippel, fyll på ny olja i koppen, upprepe proceduren tills det blir klar fin bromsvätska, spelar ingen roll om det går åt lite "extra" olja för min del, för jag brukar aldrig spara en bruten förpackning..en flaska räcker lätt att byta fram båda sidor, samt bakkoppen med(ena sidan blir ju i pricnip det som är i slangen som pytsas ut om det är utpumpat på andra sidan så det bara är klar olja i koppen.)

Ja exakt, hela den där proceduren har jag koll på.
Tanken var mest om det kan bli en ficka kvar med gammal vätska i oken.

(Jag har bytt tidigare och inte tagit loss och tömt dem, det var mest en tanke jag fick för någon dag sen).
 
Eller använda en mityvac så är det gjort på mindre än 10 min. Man bara suger igenom bromvätskan och slipper pumpa/lossa/dra åt/osv osv. Jag bytte på Dr'n för två veckor sedan med min och det gick på ett nafs och stumt blev det.
 
Köpa bromsvätska på Biltema? Nej, tack.
 
Biltema
"Blandbar med andra DOT 3, DOT 4 och DOT 5.1-godkända vätskor. 0,25 l."

Som sagt rejsar en del med biltemas men nu undrar jag varför :va Biltemas torra kokpunkt ligger på 270grader och motul rbf600 har 312grader med ungefär 240krlitern för båda.
 
Biltema
"Blandbar med andra DOT 3, DOT 4 och DOT 5.1-godkända vätskor. 0,25 l."

Som sagt rejsar en del med biltemas men nu undrar jag varför :va Biltemas torra kokpunkt ligger på 270grader och motul rbf600 har 312grader med ungefär 240krlitern för båda.

Själv brukar jag köra på starta dot4+, de anger kokpunkt över 260 grader och handlar man på swedol kostar en liter 56 spänn, så biltema är ganska dyra ;)
 
Biltema
"Blandbar med andra DOT 3, DOT 4 och DOT 5.1-godkända vätskor. 0,25 l."

Som sagt rejsar en del med biltemas men nu undrar jag varför :va Biltemas torra kokpunkt ligger på 270grader och motul rbf600 har 312grader med ungefär 240krlitern för båda.
Den är betydligt enklare att få tag på.
 
Vilken bump! :banana

Jag har på senare tid fått fingrarna på hojjar som varit mellan 16 och 26 år gamla. I dessa fallen har jag tryckt ut kolvarna, öppnat oken och varit glad för detta. Förutom att kolvarna varit så fullsketna med goja så att dom inte gått tillbaka ordentligt, så har jag i samtliga fall hitta en smörja med konsistens majonäs. Detta hade jag varit tveksam till att fått ut om jag bara gjort ett vanligt byte utan att tömma oken, och i detta fallet dessutom gräva ut smörjan. Bara i ett fall var packningarna så dåliga att jag fick byta ut dom.

Angående Biltemas vara eller icke vara ang dot4+, så ska jag låta det vara osagt, men jag har aldrig stött på rapporter där bromsproblem skulle kunna härledas till Biltemas bromsvätska.
 
Back
Top