byta bromsvätska

Sorry, för mig är det självklart att man ska ha en slang från nippeln ner till en burk med bromsvätska i. Glömde säga det:pannkyss

På Honda behöver du inte sätta på locket när du pumpar för de har ett litet bläck över retur hålet(gäller även alla huvudcylidrar med separat behållare).
De flesta andra måsteman täcka över behållaren men det räcker med gummi locket.

Lycka till:tummenupp

Jag som i min enfald trodde att membranet i bromsbehållarlocket endast var till för att man skulle få ett slutet system så att den hygroskopiska bromsvätskan inte skulle suga åt sig vatten från omgivningen. På bilar är systemet öppet, där är det ännu viktigare att byta bromsvätska ofta. Men det är väl iofs inte lika allvarligt att få bromsbortfall på ett hjul eller två...
Den har väl _inget_ med någon backventilfunktion att göra?!? Rätta mig gärna om jag har fel, jag älskar att lära mig saker.

//Anders.

har hört något om att en redan öppnad förpackning bromsolja sen tidigare är i stort sett förbrukad.

stämmer det?

Ja, om du låtit den stå öppen utan lock.
Annars ska det nog vilja till om den lilla mängd vattenånga som får plats i den luftmängd som ryms i flaskan skulle kunna orsaka någon försämring av funktion.
Det kan ju givetvis vara så att locket inte blir helt tätt efter att du öppnat det första gången, men det låter konstigt.

//A.

så länge den har stått med lock, och inte allt för länge, sä är det inga problem dvs?

Jag har iaf kört bankörningar med bromsvätska som jag har tagit ur en flaska som jag öppnade säsongen innan.
Då är det nog större risk att du får bromsbortfall att du får styrslag så att kolvarna ruskas ut i oken än att bromsvätskan kokar.

Det finns säkert de som har andra åsikter. Hur hårt kör du egentligen?

//A.

Lyfter tråden lite.

Jag har bytt bromspump på r6:an och därmed är systemet helt tomt på bromsvätska. Har pumpat och pumpat nu i en evighet men jag får inte upp nåt tryck. Jag har kört med att pumpa, håll in handtag,öppna nippel, stäng nippel,släpp ut handtag. Bromsvätskan minskar i behållaren sakta men säkert men trycket ökar inte.

Är det att trycka i bromsvätsa underifrån som gäller eller vad?

Lyfter tråden lite.

Jag har bytt bromspump på r6:an och därmed är systemet helt tomt på bromsvätska. Har pumpat och pumpat nu i en evighet men jag får inte upp nåt tryck. Jag har kört med att pumpa, håll in handtag,öppna nippel, stäng nippel,släpp ut handtag. Bromsvätskan minskar i behållaren sakta men säkert men trycket ökar inte.

Är det att trycka i bromsvätsa underifrån som gäller eller vad?

Hade samma bekymmer på skotern när jag bytte bromsslang. Pumpade och pumpade men fick aldrig upp något tryck. Man var tvungen att börja med att pumpa korta, snabba pumpningar med handtaget för att få ur all luft. Alltså inte pumpa in handtaget hela vägen, utan bara någon centimeter. Och hela tiden hålla kolla på vätskenivån. Efter det fungerade det kanon.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back