byta bromsvätska

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tja!
Ska köra en SMC BKK nästa helg.
Innan dess ska jag byta framdäck, brombelägg och bromsvätska.
Beläggen byter man precis som på en bil antar jag? Trycka in kolvarna lite och sen trycka dit beläggen.
Men just bromsvätska har jag aldrig bytt förut så jag undrar hur jag ska gå till väga och vilken bromsvätska jag ska ha?

Tacksam för svar

MVH Niclas

Ofta står det i din manual vilken som är rekommenderad. Men jag är rätt säker på att vilken DOT4 som helst fungerar för dig.

Om du aldrig bytt bromsvätska förut så kan du komma bli svettig och irriterad över att din broms aldrig blir bra. Det är ibland svårt att få ur all luft.

Har inte tid att förklara allting just nu, men det är pumpa bromsen, öppna nippeln så endast vätskan hinner ut (fast stäng innan trycket är borta helt) och stäng och pumpa bromsen igen.

du kan även suga ut dem gamla vätskan och hälla i ny just innan det tart slut i behållare.
Men då bör man ju ha en vakum sug eller liknande. vet ej om man orkar suga det genom en lång slang eller om det är mer vakum som det behövs.
Lycka till.

Jag bytte bromsvätska på min thundercat i vintras och rekommenderar metoden att pumpa in den nya bromsvätskan nerifrån.

Jag köpte en oljekanna från Clas ohlson och satte en plastslang mellan den och nippeln. Öppna nippeln pumpa in bromsvätska och när det börjar fyllas på uppe i behållaren stänger man nippeln och gör samma sak på andra sidan.
Är man noggrann och kontrollerar noga så att man inte pumpar in luft via oljekannan så går det jättefort att lufta systemet sedan.

Att byta belägg på thundercaten är jätteenkelt, speciellt om du inte har någon bromsvätska i systemet när du gör jobbet.

Om du aldrig bytt bromsvätska förut så kan du komma bli svettig och irriterad över att din broms aldrig blir bra. Det är ibland svårt att få ur all luft.

Har inte tid att förklara allting just nu, men det är pumpa bromsen, öppna nippeln så endast vätskan hinner ut (fast stäng innan trycket är borta helt) och stäng och pumpa bromsen igen.
Och hela tiden vara beredd att fylla på mera bromsvätska. Det kommer att ta ett tag innan du är färdig så ge inte upp i första taget. Sök lite på forumet så hittar du säkert en del som hållit på att bli gråhåriga av att de tror att de aldrig ska få ut all luft.

Att trycka in kolvarna "lite" kanske inte räcker. För det mesta så tycker jag att man måste pressa in dem så långt som möjligt. Tänk också på att beläggen behöver bäddas in lite innan de ger max prestanda.

Jag bytte bromsvätska på min thundercat i vintras och rekommenderar metoden att pumpa in den nya bromsvätskan nerifrån.

Jag köpte en oljekanna från Clas ohlson och satte en plastslang mellan den och nippeln. Öppna nippeln pumpa in bromsvätska och när det börjar fyllas på uppe i behållaren stänger man nippeln och gör samma sak på andra sidan.
Är man noggrann och kontrollerar noga så att man inte pumpar in luft via oljekannan så går det jättefort att lufta systemet sedan.

Att byta belägg på thundercaten är jätteenkelt, speciellt om du inte har någon bromsvätska i systemet när du gör jobbet.

Jula har någon avluftare, kan det vara att rekommendera?

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=979694681&pf_id=SE-600150&dept_id=

Men om jag nu använder mig av denna avluftare...
är det bara att öppna nipplar och pumpa ur all befintlig vätska, sen fylla på uppe i behållaren? Ska man stänga behållaren medans man pumpar?
Ursäkta om jag låter som en komplett idiot men har aldrig mekat med bromsvätska innan.

MVH Niclas

Last edited:

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=979694681&pf_id=SE-600150&dept_id=

är det bara att öppna nipplar och pumpa ur all befintlig vätska, sen fylla på uppe i behållaren? Ska man stänga behållaren medans man pumpar?
Ursäkta om jag låter som en komplett idiot men har aldrig mekat med bromsvätska innan.

MVH Niclas

köpte något liknade... slutade med att jag slog sönder den och lämnade in hojjen på verkstad:gnissla

Ett klockrent sätt att lufta på. Fungerar alltid.
MEN, det får absolut inte vara en droppe gammal olja i kanna sedan tidigare. Bara brosmvätska. Alltså en ny kanna bara för ändamålet.

Vad är det för fel med att bara använda den vanliga bromspumpen och lägga på tryck på handtaget, öppna nippel på valfri sida och stänga när trycket börjar försvinna. Detta gör du omväxlande på varje sida tills det börjar ta slut på bromsvätska i behållaren, då fyller du på med ny vätska och fortsätter tills du har gjort slut på all din nya bromsvätska och fått en bra nivå i behållaren.
Behöver man verkligen komplicera det mer än så?

//Anders.

Det bästa är om ni är två som gör det. En uppe och pumpar och en annan nere vid nippeln.

Steg för steg:
1. Pumpa upp trycket och håll bromsen inne.
2. Lossa nippeln lite så oljan kommer ut.
3. Stäng nippeln.
4. Släpp bromsen.
5. Tillbaka till steg 1 tills ny olja kommer ut genom nippeln.

Se till att du hela tiden har tillräckligt med olja i behållaren så den inte suger in luft så ska det gå bra.

MVH Niclas

Brukar vara för hård fjäder (avluftaren brukar vara för bil och fotmanövrerad broms). Jag tog isär min (Biltemas) och klippte av 1/3 av fjädern och det är lite för hårt fortfarande men det funkar.

Vad är det för fel med att bara använda den vanliga bromspumpen och lägga på tryck på handtaget, öppna nippel på valfri sida och stänga när trycket börjar försvinna. Detta gör du omväxlande på varje sida tills det börjar ta slut på bromsvätska i behållaren, då fyller du på med ny vätska och fortsätter tills du har gjort slut på all din nya bromsvätska och fått en bra nivå i behållaren.

//Anders.

Man brukar börja med den nippel som är längst från handtaget, inte växla sida fram o tillbaka.

Det bästa är om ni är två som gör det. En uppe och pumpar och en annan nere vid nippeln.

Steg för steg:
1. Pumpa upp trycket och håll bromsen inne.
2. Lossa nippeln lite så oljan kommer ut.
3. Stäng nippeln.
4. Släpp bromsen.
5. Tillbaka till steg 1 tills ny olja kommer ut genom nippeln.

Se till att du hela tiden har tillräckligt med olja i behållaren så den inte suger in luft så ska det gå bra.

Precis, två pers är 100 gånger enklare o snabbare. Möjligen behöver du sätta tillbaka locket på bromsvätskebehållaren för att kunna bygga tryck, det har jag behövt göra iaf.

Last edited:

//Anders.

Så gör jag med :tummenupp
Enligt mitt tycke det enklaste sättet!

Ha ha det känns som många här inne gör en höna av en fjäder.
Vi byter bromsvätska dagligen på jobb och det är bus enkelt.

Nyckelt är att ALDRIG tömma systemet på vätska!!!!
Då slipper du lufta, eller behöver lufta väldigt lite.
Har du ingen tryckluftsluftare så gör så här:

Tömm behållare nästan helt.
Fyll på med ny vätska, fyll på kontinuerligt och låt aldrig nivån sjunka till botten!!
Tryck in hantaget och öppna nippeln, stäng nippeln innan hantaget går hela vägen in.
Fortsätt så tills du fyllt på behållare ca4-5 ggr då är all gammal vätska borta.

På en sporthoj bör man klara detta själv utan några problem.:tummenupp

Fyll på med ny vätska, fyll på kontinuerligt och låt aldrig nivån sjunka till botten!!
Tryck in hantaget och öppna nippeln, stäng nippeln innan hantaget går hela vägen in.
Fortsätt så tills du fyllt på behållare ca4-5 ggr då är all gammal vätska borta.

med andra ord behöver jag inte ens stänga locket så länge jag ser till att nivån i behållaren hålls uppe? det låter simpelt och bra!
Man får tacka så jättemycket för alla svar!

MVH Niclas

Sure, om det funkade skulle jag göra så jag med. Men jag upptäckte att jag var tvungen att skruva tillbaka locket på behållaren på min gammelsukka (Wilden o Fazern har jag inte bytt på än. Fazern står på tur strax däremot, belägg, nya slangar o vätska).

Egentligen känns det onödigt eftersom bromsvätskan ju skall ligga framför kolven och när man trycker på handtaget så täpper kolvens rörelse till hålet som bromsvätskan rinner ned i framför kolven.

Men som sagt, det funkade inte att göra så. Förklara gärna varför.

Jag håller med. Så gör jag också. Det är endast när jag öppnat systemet i samband med demontering som jag åker på att lufta. Vid bromsvätskebyte släpper jag aldrig in ngn luft i systemet.

/J

Ni pumpar ner ny vätska alltså tills det kommer ny fin vätska ur oken?

Får man ur all skit då?

Om du inte har blivit upplyst om det än så ska man INTE spilla bromsvätska
på lackerade ytor eftersom den kan lösa upp lacken.När jag ska slafsa med
bromsvätska brukar jag täcka över det mesta i närheten. Det lär inte vara så
mysigt att få i ögonen heller.

Om man ska klämma ur den gamla vätskan via nippeln ska man väl oavsett
metod sätta en slang på nippeln med andra änden i en burk för att slippa
skvätt och undvika att luft sugs in bakvägen? Det kanske är självklart men
jag ser inte att någon har skrivit det.

Jag har haft en burk liknande Jula-grejen till bilen. Slangen hade en väldigt
ittiterande förmåga att hoppa av nippeln så att det sprutade bromsvätska över
hela stället. Jag var tvungen att klämma fast den med en slangklämma eller
hålla i den medans någon annan pumpade. (När jag tröttnade på den fixade
jag ett lock till bromsvätskebehållaren som jag kunde koppla till kompressorn.
Det funkar helsmidigt.)

Mycket värdefullt tips! tack så mycket!

MVH Niclas

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back