Byta bromsvätska, någon som har lust att assistera mig?

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Det är så att det verkligen är dags att byta bromsvätska på min DT.

Jag har aldrig gjort det förut, och är osäker på hur man gör det trots allt så har jag läst flertal guides om hur man gör, men är fortfarande osäker på hur man gör och vill inte få luft i systemet, och bromsar är inget man vill tumma på, tanken var att en kompis skulle hjälpa men han är bortrest..

Så finns det någon vänlig själ nära/i Södertälje som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med det någon dag den här veckan?
Skulle kunna ge dig en peng för det hjälpen, visst går det att lämna in, men vill gärna lära mig.. :rolleyes:

Gäller bak och fram..

Köp en Bromsluftare med backventil på typ biltema så slipper du öppna och stänga nippeln hela tiden.
Koppla på slangen på nippeln vid oket.
Lossa nippeln lite och börja pumpa på bromsen.
Här är det ända stället som det kan gå fel och det är om det tar slut på bromsvätska i behållaren.
Men det är ju bara fylla på lite hela tiden. sluta när du ser att den nya vätskan kommer.
Gör lika dant på bakbromsen.
Detta är en mkt enkel operation och tar inte många minuter.
Hade jag bott i Södertälje hade jag kunnat komma med det är ju ganska långt dit för mig...

Köp en Bromsluftare med backventil på typ biltema så slipper du öppna och stänga nippeln hela tiden.
Koppla på slangen på nippeln vid oket.
Lossa nippeln lite och börja pumpa på bromsen.
Här är det ända stället som det kan gå fel och det är om det tar slut på bromsvätska i behållaren.
Men det är ju bara fylla på lite hela tiden. sluta när du ser att den nya vätskan kommer.
Gör lika dant på bakbromsen.
Detta är en mkt enkel operation och tar inte många minuter.
Hade jag bott i Södertälje hade jag kunnat komma med det är ju ganska långt dit för mig...

Får tacka för svaret! :)
Ska försöka få iväg pappa och köpa det imorgon efter jobbet då!
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/ är den du syftar på antar jag? :)

Förutom att backventilerna inte håller tätt bakåt (iaf vissa, bara provat 2 st). Men slangen o burken använder jag än:D.
Rätt simpelt o lufta ändå. Sätt på slangen->1öppna nippeln->2bromsa->3stäng nippeln->4Släpp broms->börja om från 1 tills du inte ser några luftbubblor i slangen längre. Ända som kan gå fel är att du släpper upp bromsen med öppen nippel, då sugs luft in i systemet igen o du får börja om från början.

Förutom att backventilerna inte håller tätt bakåt

+1 på det! :mad:

Med det går ju som sagt bra ändå!
Apropos det skall jag precis ut till bananalpen
och lufta/byta inför regbes+vanlig bes!

You can do it! :tummenupp

:hej

/e

Förutom att backventilerna inte håller tätt bakåt (iaf vissa, bara provat 2 st). Men slangen o burken använder jag än:D.
Rätt simpelt o lufta ändå. Sätt på slangen->1öppna nippeln->2bromsa->3stäng nippeln->4Släpp broms->börja om från 1 tills du inte ser några luftbubblor i slangen längre. Ända som kan gå fel är att du släpper upp bromsen med öppen nippel, då sugs luft in i systemet igen o du får börja om från början.

Ska ta och köpa kitet imorn och testa det, fungerar det inte så får jag göra det såsom du skrev :)
Men hur mycket är det du ska ta och bromsa?

Okej! jag har iof ingen bromsluftare själv då jag kör på "öppna stäng metoden". Men när jag och en kompis skruvade hade han en sådan och den funkade iaf bra. Vet inte vad det var för någon han hade men den kanske var av bra kvalité!

Men hur mycket är det du ska ta och bromsa?
Håll tryck på bromsen hela tiden, den kommer sjunka i samband med att du öppnar nippeln så stäng nippeln när/strax innan bromsen är i botten.
Håll koll på oljebehållaren så den inte blir tom btw, lätt o missa.
Vet inte vad det var för någon han hade men den kanske var av bra kvalité!
Jo finns ju endel som använder biltemas utan problem oxå, tyvär har dom ju lite hit o dit kvalite på mycket. Själva ideén annars är ju skitbra:tummenupp.

Last edited:
Bromsen kommer sjunka i samband med att du öppnar nippeln så stäng nippeln när/strax innan bromsen är i botten, o håll tryck på bromsen hela tiden.
Håll koll på oljebehållaren så den inte blir tom btw, lätt o missa.

Jo finns ju endel som använder biltemas utan problem oxå, tyvär har dom ju lite hit o dit kvalite på mycket. Själva ideén annars är ju skitbra:tummenupp.

Får ta och ge det ett försök imorgon!
Hoppas på att den fungerar korrekt och allt går lätt och smidigt, tackar för svaren samtliga! :):krama

Glöm alla jobbiga sätt och köp en som suger ut bromsvätska på E-bay för en billig penning.
Bra och prisvärd investering inför framtiden :tummenupp

Har läst någonstans om en sådan, men förstår inte riktigt hur den fungerar.
Den suger ut all bromsvätska, och sedan fyller man på genom koppen eller bakvägen? Blir det inte massa luft då?

Last edited:
Brukar köra med en sådan här:

spruta_st_1.jpg

Bara att ansluta till en nippel och sedan, samtidigt som man håller koll på nivån i behållaren, suger ut vätskan ur systemet. Köpt på S-Racing.

/Pierre

Brukar köra med en sådan här:

Bara att ansluta till en nippel och sedan, samtidigt som man håller koll på nivån i behållaren, suger ut vätskan ur systemet. Köpt på S-Racing.

/Pierre

Skulle en vanlig spruta som man kan köpa på apoteket fungera lika väl?
Så man suger ut lite vätska, häller i lite ny vätska, suger ut, häller i ny osv?

Skulle en vanlig spruta som man kan köpa på apoteket fungera lika väl?
Så man suger ut lite vätska, häller i lite ny vätska, suger ut, häller i ny osv?

Det gör den säkerligen. Slang och slangklämmor borde ju gå att köpa på typ Biltema eller kanske tom den lokala macken.

Precis. Håll lite koll på hålet där vätskan sugs ut är bara, det är inte alltid på den lägsta punkten i behållaren.
Det bör vara några milimeter kvar över hålet så du inte får in luft. Sen toppar du bara upp behållaren och kör på tills du har ren och klar vätska en bit upp i slangen. Stäng nippeln och koppla loss sprutan. Klart!!!

Det gör den säkerligen. Slang och slangklämmor borde ju gå att köpa på typ Biltema eller kanske tom den lokala macken.

Precis. Håll lite koll på hålet där vätskan sugs ut är bara, det är inte alltid på den lägsta punkten i behållaren.
Det bör vara några milimeter kvar över hålet så du inte får in luft. Sen toppar du bara upp behållaren och kör på tills du har ren och klar vätska en bit upp i slangen. Stäng nippeln och koppla loss sprutan. Klart!!!

Slangklämmor har jag liggandes så den biten är i alla fall avklarad.
Får tacka så hemskt mycket för all hjälp, visste väl att Sporthoj skulle kunna hjälpa mig! :krama

Överge inte din utmärkta utgångsidé att skaffa en mentor som hjälper dig första gången - sånt är kanon!
Synd att det inte används mer; alla har vi ju varit nybörjare en gång...

om man ser till att hålla behållaren, som den gamla vätskan töms ut i, över nivån där nippeln är så ser man dessutom tydligt att det inte kommer in luft bakvägen eftersom det röret/slangen alltid är fyllt med gammal vätska.

Då märker man ju snabbt om backventilen inte funkar eftersom slangen aldrig fylls utan det sugs tillbaka in i systemet.

Överge inte din utmärkta utgångsidé att skaffa en mentor som hjälper dig första gången - sånt är kanon!
Synd att det inte används mer; alla har vi ju varit nybörjare en gång...

Blir om jag hittar någon annars blir det att försöka själv, skiter det sig så lämnar jag in det så det blir fixat till fredagen! :)

om man ser till att hålla behållaren, som den gamla vätskan töms ut i, över nivån där nippeln är så ser man dessutom tydligt att det inte kommer in luft bakvägen eftersom det röret/slangen alltid är fyllt med gammal vätska.

Då märker man ju snabbt om backventilen inte funkar eftersom slangen aldrig fylls utan det sugs tillbaka in i systemet.

Tack för tipset! :)

Boven då det gäller bromsvätskans kvalitet är främst tid; den är hygroskopisk och binder alltså vatten till sig. Vattnet ger korrosion i systemet samt kan, vid extrem belastning av bromsarna, förångas - då blir man helt utan broms eftersom gas kan komprimeras. Man kommer däremot inte att känna någon skillnad på bromsverkan i vardagssituationer före/efter byte (om man inte hade luft i systemet innan bytet och det har man väl inte...). ABS-system sägs vara extra känsliga för dålig bromsvätska.
Normalt är bytesintervallet 2 år.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...