Byta bromsslangar äldre än 4 år?

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Enligt min instruktionsbok skall slangarna bytas efter 4 år, brukar ni göra sånt? Orginal sitter plastslangar och det är väl inte helt orealistiskt att tänka sig att de blir utmattade och torkar ... eller? :confused:

Dessutom är stålomspunnet billigare än suzuki orginal och de skall inte behöva bytas ut på lååååång tid.

precis självklart bytar man ju till stålomspunnaslangar innan man ens hunnit haft hojjen i 4 år ;)

Okej, 3-0 till byta slangar! Då får det blir så ... skall jag leta vidare bland trådarna om vart man hittar bra slangar ... har ni tips tar jag gärna emot dem, bor i Sthlm.

Thanx :)

Okej, 3-0 till byta slangar! Då får det blir så ... skall jag leta vidare bland trådarna om vart man hittar bra slangar ... har ni tips tar jag gärna emot dem, bor i Sthlm.

Thanx :)

Nu får man väl skit men inte behöver man byta slangar efter 4 år om man inte ser sprickor och dylikt. Tycker de hållar betydling längre.

Men visst vill man vara 100% säker så kan man väl gå efter boken

Tycker det är fullständigt nipprigt att byta slangar efter 4 år. Helt off da hizzey..

I min instruktionsbok för crossen ( Honda CR250 ) står det att jag ska ha med mig ett reservdelskit som bla består av ett bakre bromsok, jag skiter fedt i det...hoppas jag klarar mig:gnissla

Nu får man väl skit men inte behöver man byta slangar efter 4 år om man inte ser sprickor och dylikt. Tycker de hållar betydling längre.

Men visst vill man vara 100% säker så kan man väl gå efter boken

Näe, du har rätt för dig, man skall titta efter början till sprickor osv. Tillverkarens rekomendation är ett sätt att friskriva sig från ansvar och därför tar de till i underkant. Däremot är det aldrig fel att byta till stålomspunnet på en hoj.

S-Racing säljer stålomspunna slangar, och allt annat tänkbart godis!

Hade jag jobbat på Suzuki had jag fan inte erkänt att vi sålde slangar som håller fyra år... Det ger ju inga säkerhetsmarginaler alls om det stämmer!!

Mina bromsslangar är äldre än 4 år och dom visar inga tecken på att vara för gamla. Rekommendationen 4 år som många tillverkare går ut med är för att dom vill vara på den säkra sidan. Många säljer ju hojar i USA och om en bromsslang skulle gå åt helsike så blir dom ju stämda där.
Den sannolika livslängden för en bromsslang är nog minst det dubbla. På mina bilar har dom ju i alla fall hållt närmare 10 år och då kör jag ju den året runt i saltmodd och liknande.

Det beror nog mycket på hur hojen förvaras. Står den ute mycket så kommer solljuset och värmen att göra att gummit åldras fortare. Förvaras den nästan alltid i garage så håller dom med all säkerhet mycket längre.
Det enklaste är nog att klämma och böja lite på slangarna. Visar dom inga tecken på sprickor är det lugnt att köra ett tag till.

Utan att veta helt säkert så skulle jag gissa att det har att göra med att stålomspunna slangar är just stålomspunna. Stål leder ju värme mycket bättre än gummi vilket kan tänkas göra att den värme som blir i bromsvätskan lättare leds bort. Sen kan det nog vara så att stålomspunna kan göras med tunnare material vilket gör det lättare att bli av med värmen.

I praktiken tror jag dock att skillnaden är ganska liten. Det är ju fortfarande ett lager gummi i dom stålomspunna och det isolerar ju inte värme sämre bara för att man lägger ett extra lager metall utanpå.
Den stora skillnaden mellan stålomspunna och vanliga bromsslangar är ju att stålomspunna inte flexar lika mycket när man bromsar så bromsarna blir stummare och ger lite bättre känsla. (Mindre risk för svampighet)

Last edited:
vet en snubbe som aldrig bytt slang eller olja på 9år på sin honda

Stålomspunnet gör oxå att bromsvätskan inte blir lika varm om man kör hårt

Har du hittat på detta själv eller är det grabbarna vid korvmojen som har sagt det?
Däremot flexar inte stålspunna slangar lika mycket som orginal när vätskan blir varm.

9 år utan oljebyte:skrämd

Stackars motor. Bromsvätskan däremot håller säkert 9 år:)

Visst funkar det säkert i 9 år, men börjar man åka lite aktivt så får du säkert kokande bromsar.

På crosshojen får jag kokande bakbroms om vätskan är äldre än 6-12 månader på ett ungefär...

Tro mig det är inte kul när pedalen går i botten helt plötsligt... :rolleyes:

Inte hittat på det själv, änvänds grymt mycket inom bilsporten, för att som tidigare sagt få bort svampigheten samt att om oljan blir för varm så går tillslut värmen ut i skivorna oxå

Menar du att oljan i bromslangarna blir så varm att den värmer upp skivorna?

Jag är helt med på att man vill ha tunna slangar med så lite flex som möjligt när man rejsar.

Men att bromsskivorna skulle bli varmare pga slangarna tycker jag låter långsökt. Det är ju värmen som bildas vid friktionen mellan belägg och skiva som gör att vätskan kokar.

Inte hittat på det själv, änvänds grymt mycket inom bilsporten, för att som tidigare sagt få bort svampigheten samt att om oljan blir för varm så går tillslut värmen ut i skivorna oxå
Skulle gissa att skivorna tål mer värme än vätskan i bromsslangarna. Eller kanske kan man få värmen åt andra hållet, värmebromshandtag hade varit skönt nu på våren :)

Jag bytte f.ö. till stålomspunnet igår.

*/ ?>
Back