Byta bromsslang utan att fylla på bromsvätska

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Ska lämna hojen för transport ner till Slovakia Ring om ett par dagar, väntade såklart in i det sista med att fixa till den och har nu lite akuta problem med mina pp tuning fotpinnar.

Min bromsslang är för kort, höger fotpinne når inte fästet. Fick med en stålomspunnen bromsslang som jag inte fattade att jag skulle bli tvungen att använda. Jag har ingen sån bromsvätskepump och inte ens någon ny bromsvätska, men eftersom det är bakbromsen det handlar om (som jag inte använder), tänkte jag göra så här:

- Plasta in hojen kring slangarna för att skydda mot eventuellt slabb
- Skruva loss koppen och försöka tömma så mycket bromsvätska som möjligt
- Byta bromsslang
- Skruva på allt
- Klart

Är detta en dum ide av någon anledning?
 
Är det inte enklare att köpa lite ny bromsvätska på Biltema/närmsta mack än att försöka återanvända gammalt blask? Du kommer att spilla, du behöver mer med längre slang och det går åt lite när du luftar, så du måste iaf fylla på.
 
Pump behöver du inte för att byta men skaffa lite ny vätska så du kan fylla på och lufta, inget bra att sakna bakbroms i vissa lägen.
 
Alltså jag tänkte köra helt utan vätska... alltså helt utan fungerande bakbroms.

Använder som sagt aldrig bakbromsen, så även om den hade funkat hade jag inte utnyttjat den i en situation där jag kanske borde.

Tänkte lämna in den och få påfyllt vätska och luftat ordentligt när jag kommer hem igen, mest för saken skull, men tills dess?
 
Så dumt att man saknar ord...
 
Luftar man inte bak på samma sätt som fram?
Det borde väl bara vara att fylla på vätska, pumpa och lufta?

Blir det är det bra, annars är du väl där du ändå borde vara fast med dålig bakbroms?
 
Luftar man inte bak på samma sätt som fram?
Det borde väl bara vara att fylla på vätska, pumpa och lufta?

Blir det är det bra, annars är du väl där du ändå borde vara fast med dålig bakbroms?

Har aldrig luftat någonting så vet inte om man gör på samma sätt fram och bak :rodnar

Min bakbroms tar knappt ändå, så jag har inte så mycket att förlora :)
 
En bra idé är att åka och handla en halvliter bromsvätska och så byter du ut den gamla vätskan samtidigt. Om du inte vet hur man gör så kan du be någon hjälpa dig. ;)

Skämt åsido, även omde inte använder bakbromsen särskilt mycket så krävs väl ingen större fantasi för att tänka sig situationer där man KAN bli tvungen att använda den. Och de som åker på samma ställe som du uppskattar nog att du har två fungerande bromssystem på din cykel.
 
Last edited by a moderator:
Jag hade iaf gärna haft min bakbroms OM det värsta skulle hända och frambromsen havererar. Sen kan den vara användbar vid krypkörning och lastning förstås men det är ju inte livsviktigt.

Ingen lär rekommendera att åka utan bakbroms som back-up men å andra sidan brukar jag se bra mycket mer riskabelt beteende på de flesta bandagar.
 
Lär dig istället att lufta bromsar om du håller med bankörning.

Det absolut enklaste sättet är att anslutan en tunn genomskinlig plast slang ( 2 m ) som du hänger över hojen. När sedan slangen fylls med vätska och den är ljus och bubbelfri. Då stänger du luft nippeln under nedtryckning av broms
Kan du inte så ordnar en depå kompis det på 5 minuter
 
Det tar 10 min att lufta bakbromsen. Bromsoljan köper man billigt på Biltema.

Du blir förhoppningsvis inte utsläppt på någon bana av minst tre skäl:
Du har en defekt motorcykel.
Du verkar ha allvarliga brister i ditt säkerhetstänkande
Du utsätter både dig själv och andra för onödiga risker.
 
Last edited by a moderator:
Tack för alla snabba svar!

Kan naturligtvis vara vettigt att ha en backup-broms, har tänkt att mista bromsen är lika sannolikt som mista framhjulet, men det är klart att då är den bra att ha. Ser till att få hjälp med luftning så fort som möjligt så jag vet hur man gör sen också.

Tolkar det som att det inte är någon fara för hoj/slangar att göra tillfälligt på detta sätt.
 
Pixie, jag hoppas verkligen att du skojar, men undrar om du skulle bli utsläppt på bana utan fungerande bromsar, jag hade iaf inte kört samma pass som du.
Att du lär dig lite om hur din cykel fungerar kommer att ge dig än mer glädje på bankörningar.
Ge aldrig avkall på att hojen är i toppskick, du vill inte orsaka en olycka, basta.

Hade du bott nära hade jag med glädje lärt dig lufta bromsarna en hel dag.

Ge mig EN detalj som du tycker är viktigare på en motorcykel än bromsarna?
 
Tack för alla snabba svar!

Kan naturligtvis vara vettigt att ha en backup-broms, har tänkt att mista bromsen är lika sannolikt som mista framhjulet, men det är klart att då är den bra att ha. Ser till att få hjälp med luftning så fort som möjligt så jag vet hur man gör sen också.

Tolkar det som att det inte är någon fara för hoj/slangar att göra tillfälligt på detta sätt.

Läs gärna det som är markerat ovan :rofl
 
Skruva bort slangen, skruva dit den nya. Tar två minuter. Den vätska som rinner ut försöker du se till så att den inte hamnar på målade detaljer. Gamla trasor är bättre än plast, bäst är att lossa slangen och sedan tömma vätskan ned i lämpligt kärl.

När det slutat rinna skruvar du loss slangens andra ände och skruvar sedan dit den nya slangen. OBS att det är smart att börja med den ände som går till oket eftersom hela slangen snurrar...

I med ny vätska i behållaren, sätt en genomskinlig plastslang på luftnippeln och led ned den i förut nämnda kärl där den gamla bromsvätskan redan finns. Trampa-öppna-stäng-släpp och gör om tills det inte kommer luftbubblor i slangen. Fyll på så att behållaren aldrig är mindre än halvfull. När du är klar, stäng nippeln, ta bort plastslangen, fyll till max i behållaren och gläds åt fungerande bakbroms.
 
Ta med slangen så hjälper jag dig lufta/byta nere i Slovakien, Tar ej mer än 10 min så kollar vi över frambromsarna samtidig.
 
Tänk på att ett fel i frambromsens hydralsystem gör dig totalt bromslös. Med bakbroms har du iallafall en liten möjlighet att bromsa.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top