Byta Bromsskivor Yamaha r1 04-06 Del 1

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Montering av nya bromskivor
Broms1 (1).JPG
Inte för att det var något fel på de som sitter på, mest för att jag ville ha andra skivor och bromsbelägg. Så original grejorna åker i malpåse.
Broms1 (2).JPG
Här är de nya skivorna fån Italienska WRP http://www.wrpracing.com/
Broms1 (3).JPG
Börjar med att ta loss insexskruvarna som låser bulten för hjulaxeln på vänster sida.
Sen lossas hjulaxeln enligt bilden.
Broms1 (4).JPG
Ta loss bromsoken, spärrskaft och 12anshylsa.
Broms1 (5).JPG
Glöm inte hållaren för bromsslangen, håll ett finger på muttern på insidan av stänkskärmen , så den inte ”får vingar”
Broms1 (6).JPG
Var förberedd med snöre för att kunna hänga upp bromsoken, i mitt fall i orginalblikerserna men styret funkar också.
Broms1 (7).JPG
Därefter lossar insexskruvarna på högra sidan och med hjälp av en passande distans/hylsa knackar du på med gummihammare ett par slag så du kan dra ut hjulaxeln, håll hjulet på plats genom att greppa runt fälgen samtidigt som du drar ut den, så går det lätt.
Broms1 (8).JPG
Jag hade frigolitskivor att lägga hjulet på när jag lossade torxsskruvarna för skivorna.
 
Byta Bromsskivor Yamaha r1 04-06 Del 2

Del 2
Broms1 (9).JPG
Passa på att borsta av gammal gänglås och snygga upp skruvarna.
Broms1 (10).JPG
Snyggt och fint.
Broms1 (11).JPG
Passa in bromsskivan
Broms1 (12).JPG
Dra insexskruvarna till 18 Nm, använd gänglåsning, tänk på att använda en gänglåsning som går att gänga upp det finns vissa som låser för all framtid och det är inte önskvärt här.
Broms1 (13).JPG
En klick blir bra.
Broms1 (14).JPG
Torka av skivorna med T-röd eller brake clean spray
Broms1 (15).JPG
Montera framhjulet.
Broms1 (16).JPG
Nu börjar det likna nåt.
 
Byta Bromsskivor Yamaha r1 04-06 Del 3

Sista delen för bromsskivorna :)
Broms1 (18).JPG
Sätt bromsoken på plats och dra med 35 Nm. Hjulaxeln dar du med 95NM.
Broms1 (19).JPG
Ett sista tips är att ta ner cykeln från depåstödet (om du inte har ett som sitter i gaffelkronan)
när lås insexskuvarna dras åt, detta för att depåstödet ger någon grads vinkel mot gängan.
Så ta ner och dra med 20NM.

Innan cyken ska ut så ska även nya bromsbackar på plats.
Tack för mig
 
Bra bilder & bra beskrivning.
Kanske skulle byta till stålspunna slangar också ?, gör STOR skillnad


Sedan tycker jag att en behörig moderator kan slå samman dessa trådar.
 
Tack Wonderwizard. Såg trådarna nu.
Damv. Bra inlägg. För sökbarheten får du gärna skriva eventuell fortsättning i denna tråd.

/J
 
Mkt bra och pedagogiskt beskrivet! ++
 
Utförligt och bra. Precis som det skall vara. Håller för övrigt med WonderWizard, att du skulle passat på att byta till mytomspunna slangar. Det gör mumma för bromsverkan. :)
 
Det där kunde nästan jag ha kunnat lägga upp, bytte till stålomspunnet häromdagen. Tyvärr tog jag inga bilder. Dock blev det en jäkla skillnad bara av att rulla hojen fram och tillbaka i garaget, ingen tillstymmelse till svampighet. Skall bli spännande att märka skillnaden till våren! :)
 
Stålspunna slangar ska monteras, jag har bara inte bestämt mig för vilket märke och färgsättning.
Efter en tids efterforskning och recentionsläsning så har jag valt SBS Dual Sinter bromsbackar, hoppas att jag får dom på plats till helgen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top