Byta bromsok fram

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Hej!
Jag ska byta bromsok fram och undrar om man ska tömma ur hela bromsvätskebehållaren?

När jag bytt oket, hur får jag ur all luft då när jag häller i ny bromsvätska?

Något speciellt man ska tänka på?

Skulle vara jättetacksam ifallnågon kunde länka en guide eller någon bra skriver 1 gör så, 2 gör så osv :)

Det är en Honda Transalp 600 -95
Felet är att främre oket låser sig efter kanske 300 m så det nyper och blir kokhett, tror det är ena kolven som kärvara som fn och det funkar fin fint efter man har släppt på trycket sen:va
 
Hur menar du "släppt på trycket"?

Det är inte så enkelt att någon fyllt upp fullt med bromsvätska och sedan bytt till nya bromsbelägg?
Jag gissar på för mycket bromsvätska/fel eller smuts i huvudbromscylindern/Gammal dålig bromsslang som börjat kolapsa invändigt och agerar backventil.
 
Kolla så att det är spel mellan bromshandtag och huvudcylinder.

Slangar kan bete sig så, prova släppa uppe vid huvudcylindern istället nästa gång.
 
Hur menar du "släppt på trycket"?

Det är inte så enkelt att någon fyllt upp fullt med bromsvätska och sedan bytt till nya bromsbelägg?
Jag gissar på för mycket bromsvätska/fel eller smuts i huvudbromscylindern/Gammal dålig bromsslang som börjat kolapsa invändigt och agerar backventil.

Jo släppa på trycket så menade jag att jag släppte på nippeln nere på bromsoket, sen har vi nyss köpt den och då skrapade det i ganska mycket, alltså oket låg på lite grann så det var trögt att rulla.
Sen började jag kolla upp det där och det var inte nya belägg.
Jag tog bort beläggen och då kände jag att ena kolven ville knappt tryckas tillbaka och den andra gick fint, försökte göra rent med tandborste och 5 56 och fick till det lite bättre så hjulet kunde rulla hyffsat fritt nu.
Sen när vi ska ut och åka så nyper den alltid efter 200-300 m när den stått ute i kyla, oket är kokhett, lika så skivan, då släpper jag på nipeln och trycker in hantaget så att jag får ut luft och drar åt igen, sen så funkar det perfekt efter detta. så det måste vara oket tänker jag.
 
Jag ska prova släppa på nippeln på huvudcylindern nästa gång och se, men jag tror det är oket eftersom det bara är en kolven som är kärv.
Men som sagt så händer det bara innan jag har släppt på trycket

Har hittat ett begagnat okej ok för 500 kr ink frakt så det känns inte så farligt, inte roligt ifall det börjar nypa på grusvägen.
På asfalten så känner man att det blir trögt så det hinner inte nypa så man ramlar:Bugar
 
Problemet ligger knappast i oket utan i att vätskan inte kan ta sig tillbaka upp till behållaren på styret.
Se till att vätskenivån är ok (öppna behållaren och titta) och att handtaget inte ligger på (skruva bort det och provkör FÖRSIKTIGT). Om det inte löser problemet så är det dags att riva systemet och se att det går att blåsa genom slangarna och "bakåt" genom huvudbromscylindern.
 
Håller med josef. Problemet ligger i returkanalen. Det är troligen huvudbromscylindern som behöver rengöras. OBS bromsdelar skall endast rengöras i sprit och smörjas med silikonfett. Absolut inget annat.
 
Okej, jag får ta och köpa lite bromsvätska och tömma ur det gamla och göra rent och hälla i ny och se om det funkar, annars är det en bromsslang som är paj troligtvis va?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top