Byta bromsklotsar eller inte??

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tänkte slänga på motard hjulen nu.

Ska jag även byta bromsklossar nu när jag byter skiva.
Jag vet att det i teorin är bäst att byta, men de som sitter på har gått 130 mil, och nya kostar 450kr (eller så) och jag har fan inte råd just nu att byta om det itne är förenat med en säkerhetsrisk att köra med de "gamla".

Hur stor skillnad kan det vara? :va
(Tänkte altså att köra med orginalklossar även med motard skivan)



Värt att tänka på är att jag planerar att byta till Berigner broms prytlar (skiva + ok) så fort jag får råd (augusti eller så... :rolleyes: )
 
Slipa beläggen lite mot garagegolvet du, så de slätas ut en aning och kör sedan... :tummenupp
 
Annars kan du väll köra med belägg från cross&endurokompaniet. Körde jag på min XR 130:- eller nått sånt-
 
Det går bra om du "kör in beläggen" lite mot den nya skivan..dvs bromsa väldigt lätt ett par 30-40tal gånger, och sedan lite hårdare..sen så borde dom vara rätt formade efter din nya skiva..
 
Fixx skrev:
Annars kan du väll köra med belägg från cross&endurokompaniet. Körde jag på min XR 130:- eller nått sånt-


Ligger de i närheten eller är postorder?
 
jag bytt bromsklossar bak igår, först fick jag höra att dom kostade 450 spänn(honda), sedan när jag åkte till en annan affär så fick jag sbs för 250spänn, och något annat märke för 180 spänn, vet inte om det är någon kvallitets skillnad på dom,, men fan va enkelt och snabbt det gick att byta bakbromsar, tog typ 5minuter, köpte sbs, fonkar helt ok,ville ju inte ta det billigaste, :rofl
 
DwD skrev:
jag bytt bromsklossar bak igår, först fick jag höra att dom kostade 450 spänn(honda), sedan när jag åkte till en annan affär så fick jag sbs för 250spänn, och något annat märke för 180 spänn, vet inte om det är någon kvallitets skillnad på dom,, men fan va enkelt och snabbt det gick att byta bakbromsar, tog typ 5minuter, köpte sbs, fonkar helt ok,ville ju inte ta det billigaste, :rofl

Jag körde sbs förut och dom brände så det tok-nöp då jag bromsade. Inte bra.
 
electronaut skrev:
Jag körde sbs förut och dom brände så det tok-nöp då jag bromsade. Inte bra.
hmm, faktiskt, det har jag märkt, bromsarna låser sig lite mer än vanligt,
var det det du menade med brännde,eller skall jag oroa mig ännumer? :brinnerup

har du något bra märke att rekomendera?
 
vissa märken är verkligen dåliga, bytte på min xr600 förra året o snålade o köpte sånna där vesrah eller vad de heter, de håller säkert i evigheter men fan vad bromsverkan försämrades:-(
 
TomK skrev:
Slipa beläggen lite mot garagegolvet du, så de slätas ut en aning och kör sedan... :tummenupp


Jag kör denna metoden... :)
Ska vara glad om jag har råd med bensin denna månaden... :död
 
Jag tycker själv att original bromsbelägg är bra/bäst av vad jag provat.
Sen kostar de lite mer men håller desto längre än beläggen för 100:- paret.

Jo, jag har belägg för mina påståenden!
 
SBS vanliga belägg är bara skit, enligt enga erfarenheter.
Har bytt till SBS på flera av mina tidigare hojar. Testat både keramiska och sintrade, och det har alltid varit jätteskillnad (till det sämre) mot originalbelägg. :7peta

Nej, även om originalbelägg ofta är bra mycket dyrare än eftermarknadsalternativ så är de allt som oftast bäst. Visserligen finns det bra eftermarknadsbelägg också. Exempelvis körde majoriteten av startfältet i 125STD med Ferodo-belägg förra året. De var billigare än originalbelägg och bromsverkan var ungefär likvärdig. Nackdelen var dock att man var tvungen att byta belägg dubbelt så ofta för att de slets slut så snabbt. :rolleyes:
 
DwD skrev:
hmm, faktiskt, det har jag märkt, bromsarna låser sig lite mer än vanligt,
var det det du menade med brännde,eller skall jag oroa mig ännumer? :brinnerup

har du något bra märke att rekomendera?


Hård körning på grusväg, raksträcka gasa-kurva bromsa osv. osv. Efter ca en halvtimme blev bromsen väldigt känslig och efter ännu ett tag så nöp den helt och hållet=framhjulet låste sig fast jag bara bromsade lite. Inte så kul då man kommer i hundra knyck in i en kurva.
 
electronaut skrev:
Hård körning på grusväg, raksträcka gasa-kurva bromsa osv. osv. Efter ca en halvtimme blev bromsen väldigt känslig och efter ännu ett tag så nöp den helt och hållet=framhjulet låste sig fast jag bara bromsade lite. Inte så kul då man kommer i hundra knyck in i en kurva.
:skrämd

shit pomfritt,, skall nog inte köra sbs fram
 
Öh! Inte jag heller!!

Jag gjorde som TomK föreslog, slipade dem på det släta betonggolvet... :D

17tummisar monterade, nya blinkers, ny baklampa och riktad och tillfixad fotpinne (riktmetod - applicera släggan många gånger på fotpinnen :rolleyes: , fila till eventuella vassa kanter... :p )

Provkörning tidigast torsdag... :(
 
PutteLiten skrev:
Öh! Inte jag heller!!

Jag gjorde som TomK föreslog, slipade dem på det släta betonggolvet... :D

17tummisar monterade, nya blinkers, ny baklampa och riktad och tillfixad fotpinne (riktmetod - applicera släggan många gånger på fotpinnen :rolleyes: , fila till eventuella vassa kanter... :p )

Provkörning tidigast torsdag... :(

Jag kör samma klossar året runt, har funkat kanon.

Varför Torsdag, kör nu.

Ska du med och åka lite grusvägar på Lördag! :D








Jag har beställt nytt framdäck idag, Michelin Pilot Power kommer på Onsdag så då börjar nog jag också sadla om till sommarhjul. Tar nog lite tid att tillverka en adapter till oket.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top