Byta bolag utan ägarbyte?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nån som vet om man kan byta f-bolag när man inte har förfallodatum, och i så fall hur? Har förfallodatum 1/7 men vill byta bolag nu. Vill helst slippa göra ett ägarbyte.

Hoj: CBR600 -99
KK: 10 år och 6 dagar
Ålder: 30 och 9 mån...

Har just nu Trygg Hansa för 8500 kr/år hel/hel och får/kan alltså inte köra bana. Har en offert från Tennant/Susab på 7300 kr hel/hel som gäller på bana med dubbel självrisk. Stöldsjälvrisk 1500 spänn eftersom Hondan har Immobilizer... :tummenupp

Så, hur byter jag bolag enklast?

Tror det går om du ställer av hojen & sedan när du ställer på den igen så kan du välja nytt bolag . För när du ställer av hojen då slutar försäkringen att gälla .

Sulan 08 skrev:
Tror det går om du ställer av hojen & sedan när du ställer på den igen så kan du välja nytt bolag . För när du ställer av hojen då slutar försäkringen att gälla .
exempelvis hos bilsport så tecknar man årsförsäkring som gäller som sagt året runt. Ingen ide att ställa av hos dom för du betalar samma summa och hojen är trafikförsäkrad ändå. Det ända sättet hos bilsport som exempel att bli av med försäkringen före förfallodatumet är att antingen sälja fordonet eller skrota det. Antar att det kan vara något liknande i detta fallet.

Visst fan får man byta utan att vänta ut tiden? så fick jag det förklarat av Folksam när jag hade hel/helår.

Så här gick det:

Jag gjorde ägarbytet eftersom det inte verkade som att det fanns nån annan lösning. När jag och den nye "ägaren" fått papperen ringde jag Trygg Hansa som var bolaget jag hade innan ägarbytet. Min förhoppning var att jag skulle få en lägre premie eftersom jag låg så till "haft-körkortet-10-år-mässigt". NEJ, sa TH, vi väcker upp din förra försäkring, du får samma premie som innan, 8200 kr/år. Om jag hade köpt hojen som man brukar och inte ägt den i förrgår typ, hade jag fått en bättre premie.

Nu blir det Tennant som vill ha 7300 kr/år hel/hel med 1500 kr i stöldsjälvrisk (Immobilizer) och ok att köra bana!

:tummenupp

ett tips...kolla igenom dina papper.som tex bilsport o mc...jag byte på en dag..jag sa att jag inte kunde uppfylla deras kriterier så jag undra om dom ville ha mig som kund ändå o de ville dom inte...jag hade ej mina hojar inlåst just då, så då skylde jag på de :tummenupp det stämde iofs men jag fick billigare försäkring efter bytet :)

sen om du har den avställd mer än en mån har jag för mig att man kan byta bolag :va

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park