Byta blinkers till "switch-back LED" på äldre MC

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Är det någon som har monterat s.k. "switchback LED" som blinkers på sin hoj när det inte är original (d.v.s. enligt registreringsbesiktningen).

Hur har det gått för er vid besiktning i sådant fall? Åkte ni dit på det eller släpptes det igenom med eller utan kommentar? Någon som, om det inte släpptes igenom, genomgått en ny registreringsbesiktning (d.v.s. förändra MC:s papper) och fått det godkänt därefter? Kostnad?

Funderar på att sätta dit ett par på min, men svårt att veta i förväg om det godkänns eller ej. Och lite jobbig sak att byta ut för varje besiktning annars..
Video på nämnd funktion:

 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vadå så blinkerserna lyser som i USA? Måste ju vara plättlätt att koppla ur just den lyssladden varannat år
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Det är väl inte knutet till ett speciellt land eller? Tänker mest att flera nyare bilar och MC:s har blinkers som lyser vitt (eller är integrerade nära huvudstrålkastarna) och att när man sedan blinkar slocknar det vita ljuset.

Vet inte exakt hur man kopplar in dem än, men du kanske har rätt i att vid en besiktning är det bara att koppla ur den ständiga elmatningen om man tror att de kommer att anmärka på det? Visserligen kommer en LED lysa märktbart annorlunda än en glödlampa för de normala blinkningarna... men kanske de inte bryr sig om det?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad är det för hoj och till en årsmodell? Är den helfordonsgodkänd (kom nån gång under eller efter 1999 tror jag, min 99:a KLR är inte det) så får du egentligen inte ändra nåt om inte det du byter till är helfordonsgodkända tillbehör till just den hojen. Sen så ser myndigheterna säkert mellan fingrarna ofta om grejerna fungerar säkert och man kör och är som folk men man ska ha med i beräkningen att det kan skita sig.

Är kablaget färdig draget i din hoj så är det nu inte mycket jobb att byta tillbaka glödlamporna och koppla ur kablaget om så krävs men risken finns väl att det skiljer i kablage och blinkets mellan olika marknader beroende på vad som är tillåtet. Man får ju ha triangelljus i dagsljus om jag inte är ute och cyklar så det är kanske möjligt att man kan få ha det kombinerat med blinkers men mest troligt inte.

Jag har besiktat min helfordonsgodkända hoj med miniblinkers och ett Lucas baklyse med e-märkt glas, plus bortplockade lambdasonder och SAI och det har gått bra ittils men det kunde lika gärna gått dåligt med otur. Byter ljuddämpare och lampglas bak så att samtliga lampor och blinkets i alla fall är E-märkta och så chansar jag på att det ska gå bra.

Ska man vara säkra sidan så återställer man till original vid besiktningen och byter tillbaka sen men risken finns att polisen kan ha invändningar om du blir stoppad på vägen och då kan det nog bli regbesikning om du har otur. Jag har besiktat en hoj där besiktningsmannen sa att skulle jag bullermäta den där går den aldrig igenom så det skiter vi i, med en annan besiktningsman hade det varit ombesiktning direkt.
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Vad är det för hoj och till en årsmodell? Är den helfordonsgodkänd (kom nån gång under eller efter 1999 tror jag, min 99:a KLR är inte det) så får du egentligen inte ändra nåt om inte det du byter till är helfordonsgodkända tillbehör till just den hojen [...]
Det är en VFR800 från 2003.

Ja precis. Det är ju inte standard på denna, utan det är en orange glödlampa. Vette fasen alltså om den är s.k. "E-märkt" då original på denna har orange:a blinkerskåpor men min har vita; antar att det är en tidigare ägare som bytt. Detta kanske man dock inte behöver registreringsbesiktiga (eller som du nämner "helfordonsgodkänna", antar att det är samma sak?).

Frågan blir dock när man byter till switchback LED. Nedan finns det bilder på min hojs framsida samt några kablar på hur blinkern är kopplad (vet inte riktigt vad sladdarna som går vidare är). Kanske skulle man kunna göra en enkel s.k. "spadkontakt" här som man drar ur vid besiktning och hoppas på att de inte anmärker på att det är en icke-godkänd LED-lampa där? Jag tänker att bakpå hur tidigare ägare ändrat från originaländan till en mer slimmad och integrerad del där jag tror att det är LED och det har ingen anmärkt på (här finns det dock ingen switchback LED).

Kanske dum fråga, men skulle det går att direkt installera en sådan här?

Eller måste man in och göra om kablaget för att det ska fungera?

Längst ned finns video och bild på en generation 5 som har gjort denna förändring.



IMG_20210516_171754.jpg
IMG_20210516_172056.jpg

Video på generation 5:

Bild på generation 5:
UztaKYA.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om det vore jag som ville åt varselljus och blinkers hade jag kört på det och sen hade jag gjort nån enkel koppling så man kunde kopplat bort varselljuset vid besiktning.

Börja med att ta loss blinketsglas och lampor så du har koll på hur kablaget ser ut om du har en enpolig lampa med bara en glödtråd tex BA21S eller en tvåpolig tex BAY15D har du en tvåpolig lampa för du söka rätt på kablaget och fundera på hur det ska kopplas in. Har du en enpolig lampa måste du byta ut lampsocklarna och fixa nytt kablage eller byta hela blinkersen. Har du en tvåpolig lampa där bara ena glödtråden används är det förmodligen lättare.

Är lite svårt att veta hur enkelt detta är att fixa ta loss blinkersglaset, ta ur lampan och ta kort på både lampan och lampsockeln så kan man nog avgöra om det är hyfsat lätt eller kräver mer jobb.
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Verkar vara två kablar som går in till lampan (så det går inte att koppla bort någonting). De två kablarna som går vidare går till en liten parkeringsljus (som dock bara är igång när alla lampor är igång heh) som sitter strax nedanför halvljuset.

Bifogar bilder på lampa och sockel. Den ser ut att vara tvåpolig. Det bästa vore ju - som test- att köpa ett par LED som direkt är plug and play och inte kostar för mycket för att se hur det blir. Sedan kan man alltid byta tillbaka till den orangea lampan om det inte blir bra/vid besiktning. Men är inte helt säker på att man kan byta ut till en LED switchback rakt av, men det kanske är värt att prova.

Inser att blinkern kommer att blinka snabbare till följd av lägre motstånd sannolikt (verkar finnas blinkers med inbyggt motstånd idag dock, men dyrare).

Står "7443" samt lite annat på lampan.

IMG_20210516_183316[1].jpg
IMG_20210516_183312[1].jpg

IMG_20210516_183248[1].jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det där är inte tvåpoligt, det är plus och minus. I o f s två poler men inte så som menas i detta fall.

Edit, så ska man aldrig ta på lampglaset, fettet från fingrarna bränner fast och med starkare lampor så kan de spricka.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Precis det då är "enpoliga" med en plus och minus och en glödtråd. Ska du lyckas med det där måste du till att börja med byta ut lampsocklarna, lamporna och dra nytt kablage, följdfrågan blir ju har du plats för andra lampor? Kan man köpa lampsocklar som passar direkt i hojen eller måste du köpa nån universal socklar och anpassa dom till hojen? Den måste du även dra nytt kablage om nu inte den brunvita kabeln man ser skulle råkas vara oinkopplad och till varselljuset i andra länder.

Det är säkert fullt möjligt att göra detta men det krävs nog en hel det arbete speciellt om man inte är van att hålla på med el. Jag skulle börja med att kolla upp om hojen sålts med denna koppling med både blinkers och varselljus och då i vilka länder, sen skulle jag nog satsa på att försöka hitta grejerna som behövs för att bygga om på eBay. Kom även ihåg att om man börjar bygga egna lampsocklar, klippa och skarva kabel är det som att be om problem om man inte gör på ett bra sätt.
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Det där är inte tvåpoligt, det är plus och minus. I o f s två poler men inte så som menas i detta fall.

Edit, så ska man aldrig ta på lampglaset, fettet från fingrarna bränner fast och med starkare lampor så kan de spricka.

Okej, jag förstår. Det är ju bara två kablar in så javisst. Tack för påpekandet :) har hört samma förut (när jag bytt halvljus), torkade av lamporna lite lätt efteråt. Dessa blir nog dock inte så vara att det är ett problem.

Precis det då är "enpoliga" med en plus och minus och en glödtråd. Ska du lyckas med det där måste du till att börja med byta ut lampsocklarna, lamporna och dra nytt kablage, följdfrågan blir ju har du plats för andra lampor? Kan man köpa lampsocklar som passar direkt i hojen eller måste du köpa nån universal socklar och anpassa dom till hojen? Den måste du även dra nytt kablage om nu inte den brunvita kabeln man ser skulle råkas vara oinkopplad och till varselljuset i andra länder.

Det är säkert fullt möjligt att göra detta men det krävs nog en hel det arbete speciellt om man inte är van att hålla på med el. Jag skulle börja med att kolla upp om hojen sålts med denna koppling med både blinkers och varselljus och då i vilka länder, sen skulle jag nog satsa på att försöka hitta grejerna som behövs för att bygga om på eBay. Kom även ihåg att om man börjar bygga egna lampsocklar, klippa och skarva kabel är det som att be om problem om man inte gör på ett bra sätt.
Jag har hittat ett färdiggjort kit på Facebook som jag nog ska prova, kan uppdatera här när det är installerat.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top