Byta baksving gammal/modern

Lust for Life

Ninja Demon of Dirt
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Custom Suzuki GSX 750E 1981, ZX9R-98 Racer
Jag har redan frågat i Streetfighter/Caféracer-forumet, men tänkte kanske det var bättre att fråga här?

Det har sig så att jag hållr på och bygger café racer av en gammal Suzuki GSX 750 E 1981-modell och funderar på en sak. Hur har folk här löst det med kedjan när man byter baksving till en där drevet på bakhjulet hamnar betydligt längre ut än originalt? Kan man förlänga utgående axel på motorn och bygga inn ett extra stödlager där, eller har ni bättre förslag?

Mvh
Örjan

Man snickrar till eller beställer ett offset-drev. Stödlager är överdrivet om man inte ska ta ut väldigt mycket effekt.

Med lite tur kan du klara dig att shimsa ut drevet (ifall det finns lite "glapp" på utgående axel).
Även att ta av en del av däcket gör vissa. Med det kanske det går att justera en cm, behöver du justera mer så är det offset-drev som viktor nämner.

Även modifikation av drevhub/drevsidan förekommer, typ att fräsa/svarva ned så att drevet kommer närmare centrum av hjulet.

Hehe. Klart man kan bygga ut drevet ja. Tänkte inte på det:rodnar

Några tips på vart jag kan beställa ett dylikt drev?

Tusen tack för svaren så långt:Bugar

:confused:

Gör lika stora distanser på var sida om hjulet när du satt dit en bredare sving så kommer drevet linjera perfekt med framdrevet precis som innan.

Suvveräna tips killar! Tusen tack:tummenupp

Jag tänkte ha dit ett bredare bakhjul också ja, annars ser det ju bara dumt ut väl??

Hur gick det? Vore kul att se lite bilder eftersom jag ska ta itu med en GSX750 -81 jag med. :)

Tydligen sitter det 4.00-18 som original bak, och det är ju obetydligt mer än 100 mm. Säg att du idag har 15 mm frigång mellan däck och kedja, då får du dit 100+15+15=130 utan åtgärder.
Flytta ut framdrevet (OCH byt till 520-kedja) så tjänar du antagligen 10 mm frigång till.
Då är du uppe i 150 mm däcksbredd. Mer blir det inte.
Nu vet jag inte hur Suzuki har konstruerat framdrevsfästet på axeln, men sitter där en låsring i ett spår finns inte mer att ta.
Den Honda jag hade (CBR 600) hade framdrevet fixerat på axeln via en centrumskruv och då kunde jag stjäla några mm till via en distans bakom drevet.

Föresten, jag gör mina egna offsetade framdrev. Skaffa ett framdrev med lagom antal kuggar, och rätt tjocklek.
Yam RD 350 från Lelles t.ex.
Ta ett framdrev som passar den aktuella cykeln. Leta upp en mekverkstad som har trådgnist.
Be dem gnista ut centrum i Suzukidrevet, t.ex 55mm i diam.
Be dem gnista ut centrum i Yammadrevet, t.ex 50 mm i diam.
Svetsa yamma-ytterkransen mot Suzuki centrumet. De överlappar några mm och då får man en offset på dryga 9 mm (Om STD-drevet är 530)
Klart!
Jag vet att det kan bli problem med härdning och livslängd om man eldar för mycket med svetsen...

När jag ändå är i gång kan jag väl nämna att fälgen väl inte bör vara bredare än 4,5 tum eller kanske 5 tum för att vara lagom till ett 150 eller 160-däck.
Det står på gjutna fälgar vilken bredd de har. En GSX-R 750- fälg från 88 kan väl vara lagom?
Den cykeln hade ju 160-17 som STD bak.
Du FÅR INTE använda något annat är 17 tum, för då finns det inte roliga däck att få tag på.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka