Byta bakre bromsbelägg Yamaha YZF-R6 RJ27 (2017-)

kaninfaan

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen und/そして 2019 Yamaha R6
Så... De främre bromsoken, som är lätthanterliga, finns det en miljon instruktionsvideos på youtube för.
De bakre bromsoken hittar jag en (1) snubbe som visar när han tar ut de gamla beläggen men sedan klipper direkt till luftning.
Är det någon som kan förklara vad knepet för att byta bromsbelägg bak är? Som oket är konstruerat så måste man skruva fast det innan man petar dit bromsbeläggen och då finns det inte plats.
Det känns som ett sånt där "omöjligt pussel", dvs om man bara kommer på exakt i vilken ordning man skall göra det så är det inte omöjligt längre.
Men jag kommer faan inte på det.
R1orna har ju likadana ok så det borde ju (?) finnas någon här som kan det och skulle kunna bidra med en korrekt algoritm. Hoppas jag...
#R6 #R1
:hojraket

Om det är samma film jag hittade på Youtube så ser det ut som på i princip alla crosshojar bak.Låt bli att ta loss oket som på filmen.Ur med skruven som håller klossarna,tryck tillbaka kolven och dit med de nya klossarna.
Klart på någon minut.

Lägg upp en bild vettja...
Jag hoppades att rutinerade race-rävar med yamahappys skulle väl känna till problemet och kunna förmedla knepet utan vidare information.
@Busaberg återger den enda metod jag 'tror på' i dagsläget men jag får inte dit dom.
Saknas 2mm... Typ. Dvs, om det inte finns någon annan metod så blir det sannolika problemet att beläggen skall vara varsin mm för tjocka. Eller skall användas utan 'shims' och 'insulators', och bägge de alternativen känns exceptionellt långsökta.
Jag har inga mekar-skills alls men är bra på att följa instruktioner så hayes-manualer eller, i det här fallet, Yamaha's service manual, brukar möjliggöra. Men det innebär också att jag är dålig på att prata om problemen på ett normalt sätt för verkstadskunniga. #fyi
tack till alla som överhuvudtaget kastat ett öga på den här tråden.
:Bugar

2017 YZF-R6 Service Manual 4-48.jpgbromsok.01.jpgbromsok.02.jpgbromsok.04.jpgbromsok.05.jpg

Vad du än gör, pressa inte in kolvarna utan att först ha rengjort dem. Då trycks skit in direkt i oken och kolvarna börjar gå trögt.

Det är inte som på en bil där det sitter en damask som skyddar kolven.

Vad du än gör, pressa inte in kolvarna utan att först ha rengjort dem. Då trycks skit in direkt i oken och kolvarna börjar gå trögt.

Det är inte som på en bil där det sitter en damask som skyddar kolven.
tvätt.jpg
Tack till @Mr Moto för coachning.

Last edited:
Har du lossat locket på bromsvätskebehållaren så det inte är för fullt för att kolven ska gå i botten?
jo.
om jag läser detta rätt, dvs det skuggade området (belägget), får max vara 4,5mm tjockt, så har den välrenommerade försäljaren skickat mig fel belägg och problemet är löst.
tjocklek.manual.jpg
Det vita området på bilden ovan är "beläggens-bakplatta" och det är 4mm på både de gamla och de nya.
På de belägg jag fått är det skuggade området nästan 6mm tjocka och helt plötsligt är ju de där mm som hindrar installation förklarade.
#diy
Om någon kan konfirmera att jag tolkar den bilden ifrån servicemanualen korrekt så skulle jag bli ännu mer tacksam än vad jag redan är... :Bugar :hojraket

Last edited:
jo.
om jag läser detta rätt, dvs det skuggade området (belägget), får max vara 4,5mm tjockt, så har den välrenommerade försäljaren skickat mig fel belägg och problemet är löst.
View attachment 528425
Det vita området på bilden ovan är "beläggens-bakplatta" och det är 4mm på både de gamla och de nya.
På de belägg jag fått är det skuggade området nästan 6mm tjocka och helt plötsligt är ju de där mm som hindrar installation förklarade.
#diy
Om någon kan konfirmera att jag tolkar den bilden ifrån servicemanualen korrekt så skulle jag bli ännu mer tacksam än vad jag redan är... :Bugar :hojraket
Haka inte upp dig för mycket på någon manual. Bra riktmärke men det finns feltryck i dem också ibland.

Det brukar finnas mycket utrymme för i vilken position kolvarna hamnar i förhållande till beläggen. Så 6mm eller 4,5mm kan inte betyda nåt tycker jag.

Hade du lossat locket på bromssvätskebehållaren och knytit en trasa runt denna så att bromsvätskan kan ev svämma över när du trycker in bromsskolven/kolvarna till max?

Ser ut på bild som att kolven går att trycka tillbaka mer.

I värsta fall strunta i skrikplattorna och prova utan. Är det tyst så är det tyst.

Sätt i dem när du slitit ner 2mm.

Hade du lossat locket på bromssvätskebehållaren och knytit en trasa runt denna så att bromsvätskan kan ev svämma över när du trycker in bromsskolven/kolvarna till max?

Ser ut på bild som att kolven går att trycka tillbaka mer.
Jo, jag har tom tryckt med öppen avluftningsventil och snabbtving i plast. Viss tid har passerat mellan tryck och tagande av bild så det är möjligt den krupit ut nån halv mm på bilden.

Haka inte upp dig för mycket på någon manual. Bra riktmärke men det finns feltryck i dem också ibland.

Det brukar finnas mycket utrymme för i vilken position kolvarna hamnar i förhållande till beläggen. Så 6mm eller 4,5mm kan inte betyda nåt tycker jag.
förutom att; hade de varit 4,5mm så hade jag aldrig behövt starta den här tråden. :bow

Hur tjocka är skrikplattorna? För du hade väl det, eller?
Jag gissar att 'skrikplattorna' är vad de kallar 'brake pad shims' och de är ~0,5mm. Tillsammans med varsin 1,5mm tjock 'brake pad insulator' ökar de totaltjockleken med 2mm på varje belägg.

Last edited:
Jag gissar att 'skrikplattornaä är vad de kallar 'brake pad shims' och de är ~0,5mm. Tillsammans med varsin 1,5mm tjock 'brake pad insulator' ökar de totaltjockleken med 2mm på varje belägg.
Då kanske det är så kinkigt då så att du behöver Yamaha OEM belägg.

Vad köpte du för belägg?

Då kanske det är så kinkigt då så att du behöver Yamaha OEM belägg.

Vad köpte du för belägg?
Jag beställde accosato, som var slut, och fick cl-brakes 'motsvarande'. Själva formen är identisk.

Jo, jag har tom tryckt med öppen avluftningsventil och snabbtving i plast. Viss tid har passerat mellan tryck och tagande av bild så det är möjligt den krupit ut nån halv mm på bilden.
I ett riktigt fräsht bromsok ska man kunna trycka tillbaka kolvarna med fingrarna/tummen.

Jag ska själv precis riva isär mina Tokico-ok för nya tätningar och silikonfett.
Fick hem dem i måndags från Apex Braking i England. Kostar ungefär hälften mot original så vi får se hur det fungerar.

Kompletta bra kit verkar det vara iaf.
Finns med kolvar också.

Bifogat

• 20260505_000112.jpg
    20260505_000112.jpg
    726.2 KB · Visningar: 5
Last edited:
modellen heter tydligen 'agpp39' och skall vara totalt 9mm tjocka. de cl-brakes jag fått har en total tjocklek på nästan 11mm.
jag misstänker att detta är problemet.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard