Byta bakhjul Ktm 640 LC4

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Tjohej! Äger en Ktm som rubriken lyder. Införskaffades för två år sedan och köpte även till endurofälgar i samma veva. Svarvade till lite olika distanser för centrering samt ny framaxel osv. Dock har jag ett stort problem. När jag ska byta bakhjulet så är det förbannat svårt att trixa ur och i det. Vill inte skava så in i helvete på fälgarna. Har googlat men hittar inget matnyttigt. Finns det någon KTM guru här som kan ge något bra tips? Har krängt av och på de olika hjulen ett 10 tal gånger men får aldrig till det bra. Det bästa jag kommit fram till är att skruva av bakdrevet och knixa. Snälla lär mig!

Det är en kombination mellan att luta och sänka ner hjulet lite, testa dig fram, du borde få av det hyfsat smidigt, ska inte ta mer än 10-20 sekunder extra jämfört med att dra ut däcket som på andra.

Något jag lärde mig senast när jag ska montera bakdäcket är att ta bort bromsbeläggen.

Så då är det inte jag som är helt jäkla kass eller något fel på hojen? Det är lite trix standard med dessa hojar om jag förstått det rätt?

Ska du verkligen förenkla montering(och demontering)av bakhjulet så sågar du bort en bit på undersidan av okhållaren så att du kan lyfta bort ok+hållare så fort du dragit ur hjulaxeln.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing