Byta ASSA-dörrlås - BRÅTTOM

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hej!

Jag överlåter min borätt på fredag och nu har en uppsättning nycklar hamnat nånstans där jag inte hittar dem under flytten...

Fråga:
Kan jag själv som normalhändig byta både det vanliga låset på bilden och sjutillhållarlåset. En polare sa att sjutillhållar var simpelt men hur är det med det andra?

Hela dörren och låsen var nya för 3 år sen då vi fick säkerhetsdörrar. Jag fick ca pris på 2800 för rubbet vilket låter dyrt. Då var det 400 spänn för låskolv och nycklar för det nedre och 700 spänn i arbete (firman finns 150 meter från mig...). Hoppas kunna göra det själv om jag inte hittar nyckelknippan.

Bifogat

• assa_lås_1.JPG
    assa_lås_1.JPG
    145.2 KB · Visningar: 779
  • assa_lås_2.JPG
    assa_lås_2.JPG
    142.7 KB · Visningar: 430
Kan du fixa batterihyllan på en Opel,så kan du byta lås!

Är det inte bara att skruva loss skruvarna för det inre låsvredet, och sedan sitter skruvarna som håller låskolven under där eller något?

Men hur är det med den nya låskolven, ska den höra ihop med något huvudnyckelssytem för huset eller?

Tänk på att inte dra åt skruvarna hårdare än nödvändigt när du drar fast den nya kolven. Det brukar kunna vara brytskruvar som har försvagningar för att vara lätta att anpassa för olika tjocklekar på dörrar.

Hahaha! Det är så jä*la hyperavancerat alltså?! :)

Kan du fixa batterihyllan på en Opel,så kan du byta lås!

Det där med huvudnyckelsystem lät som en jobbig fråga fast lägenhetsnyckeln funkar bara i min egen dörr. Däremot har jag en annan nyckel som går till port och cykelrum som jag måste kopiera i så fall.

För tillfället har jag:
2 sjutilhålalrlåsnycklar (av 3)
2 lägenhetsnycklar (av 3)
1 portnyckel (av 3)

Ordning och reda alltså... F*n, för två dar sen så saknade jag bara en portnyckel och nu börjar det kosta pengar. De ligger ju nånstans i nån kartong, byxa eller jackficka och hånler :)

Är det inte bara att skruva loss skruvarna för det inre låsvredet, och sedan sitter skruvarna som håller låskolven under där eller något?

Men hur är det med den nya låskolven, ska den höra ihop med något huvudnyckelssytem för huset eller?

Tänk på att inte dra åt skruvarna hårdare än nödvändigt när du drar fast den nya kolven. Det brukar kunna vara brytskruvar som har försvagningar för att vara lätta att anpassa för olika tjocklekar på dörrar.

Last edited:
Det är inte säkert att du kan kopiera nycklarna, de kan vara kopieringsskyddade.

Hör med fastighetsskötaren i föreningen hur du ska göra.

Ett alternativ är att du förklarar för den som skall flytta in vad som hänt, ger honom lika mycket som ett låsbyte kostar i pant som du får tillbaka när du lämnar över nyckeln.

Måste köparen ha tillgång till alla nycklar och hur vet den att det är alla?
Gör en uppsättning kopior istället?

Så går det när man flyttar runt och har sig! Gräset är inte grönare på andra sidan! :mattias :fyllisar

Jag ska kolla angående kopiering men vill nog byta lås för att det ska kännas bra, gammal dam som köper av mig. Ligger hur mycket som helst back på sömn pga jobb och flytt så jag lägger gledeligen 1000 spänn och lite meckande bara jag blir av med problemet :) 2800 känns dock lite steep.

Att stå på Shurgard ikväll och imorgon kväll och gräva i lådor känns inte så lockande.

Från bostadsrätt på Kungsholmen till HR i Södertälje :) 4,2 mil enkel väg i bil till jobbet. Jag har blivit tutt-lurad!!! Dock inget direkt ruffområde och temporärt medan vi letar hus.

Last edited:
Gå och köp en ny cylinder och två nycklar hos Solidlås vid Hornsberg så kommer jag och hjälper dig byta. Det är skitsnabbt gjort.

[edit] För att "snåla" kan du ju alltid bara sätta över en täckbricka på sjutillhållaren och säga att det bara finns ett lås. :rolleyes:

Last edited:
Stort tack för erbjudandet men jag hoppas jag fixar det själv (svårt att komma loss från jobbet och tanten flyttar in imorrn), var mest osäker på det nedre låset. Är det bara att lossa på skruvarna vid vredet och ta ur låskolven? Är inte sugen att stå där med hennes tjocka släkt imorgon utan letar lite till, hittar jag inget så byter jag på fredag.

Gå och köp en ny cylinder och två nycklar hos Solidlås vid Hornsberg så kommer jag och hjälper dig byta. Det är skitsnabbt gjort.

[edit] För att "snåla" kan du ju alltid bara sätta över en täckbricka på sjutillhållaren och säga att det bara finns ett lås. :rolleyes:

Stort tack för erbjudandet men jag hoppas jag fixar det själv (svårt att komma loss från jobbet och tanten flyttar in imorrn), var mest osäker på det nedre låset. Är det bara att lossa på skruvarna vid vredet och ta ur låskolven? Är inte sugen att stå där med hennes tjocka släkt imorgon utan letar lite till, hittar jag inget så byter jag på fredag.

Du skruvar loss två skruvar på insidan vid vredet och tar bort vred och täckkåpan på utsidan. Lossa sedan de två skruvar som sitter från insidan in i cylinderns bakkant så trillar själva cylindern loss. :tummenupp

Det är inte kolven du ska lossa. Den går från kistan in i dörrkarmen. ;)

Från bostadsrätt på Kungsholmen till HR i Södertälje :) 4,2 mil enkel väg i bil till jobbet. Jag har blivit tutt-lurad!!! Dock inget direkt ruffområde och temporärt medan vi letar hus.

Fyy fan vad lurad du måste ha blivit. Hoppas tuttarna är bra.....

"Ett ord te å skjorta ä tom!" - bara för att jag inte kan låsterminologin :tungan

PS. Tack för det!

Du skruvar loss två skruvar på insidan vid vredet och tar bort vred och täckkåpan på utsidan. Lossa sedan de två skruvar som sitter från insidan in i cylinderns bakkant så trillar själva cylindern loss.

Det är inte kolven du ska lossa. Den går från kistan in i dörrkarmen.

Glöm inte att kolla att båda pilarna i låshuset pekar nedåt. Enkel tabbe som ställer till med jäkligt stora problem. Du byter båda låsen på 5 minuter, 10 inklusive kaffe.. Skicka PM om du behöver hjälp..

Köp ett Assa 2000 Evo, de borde vara billiga iom att ingen vill ha dem (lättdyrkade) och rekommenderas utav polisen samt godkända utav SSF.

[YOUTUBE-ID]kvrkLMUiYqM[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...