Byta 1000RR -05 till 1000RR -06???

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Ni som har kört båda. Är det så pass stor skillnad så det motiverar ett byte???
Och i såfall hur är skillnaden körmässigt:confused:
 
vet inte om du läst detta redan??
is¨åfall kommer det här igen.

N Y H E T E R 2 0 0 6 :

• Ny profi l på helkåpan med större luftintag.
• 10 mm större diameter på de främre bromsskivorna.
• Ny gaffelvinkel och försprång gör Firebladen enklare att hantera.
• Två kuggar mer på bakdrevet förbättrar accelerationen.
• Avgassystem i lättviktstyp, 4-2-1 i titan, högt uppdraget under passagerardynan.
• Kortare hjulbas.
• MotoGP-utvecklad Pro-Link enkeldämpare bak.
• Nyprogrammerad bränsleinsprutning ger jämnare motorrespons vid gaspådrag.
• Magnesium i ACG-generatorn reducerar vikten.
• Torrvikten sänkt med 3 kg till låga 176 kg.
• Kompressionen höjd från 11,9 till 12,2.
• Varvräknarens rödmarkering har höjts från 11 650 till 12 200.
 
Tänkte mer om man märker stor skillnad vid körning. Uppdateringar görs ju alltid men det ska ju vara viss skillnad i praktiken för att man ska idas slanta upp för nåt nyare...
 
K.L skrev:
2333924 Tänkte mer om man märker stor skillnad vid körning. Uppdateringar görs ju alltid men det ska ju vara viss skillnad i praktiken för att man ska idas slanta upp för nåt nyare...
Har inte provkört den själv alls men av vad alla testkörare och recensenter skrivit om den så är det en helt ny hoj som inte alls liknar och känns som 05:ans Blade. Framförallt skulle den vara roligare och mer lättkörd än den föregående versionen.

//Cel
 
Vad är vinsten körmässigt på gata att byta modell ? skillnader som märks om man kan köra dvs utnyttja potentialen.
Jag rek att undvika att göra din livs sämsta affär ekonomiskt.
 
K.L skrev:
2333924 Tänkte mer om man märker stor skillnad vid körning. Uppdateringar görs ju alltid men det ska ju vara viss skillnad i praktiken för att man ska idas slanta upp för nåt nyare...

Har kort provat både -04:an och -06:an.

Var två år mellan provturerna och minnet kan ju svikta, men jag vill nog påstå att den nyare kändes smidigare. Efter turen med -06:an tyckte jag i alla fall det var det bästa jag kört någonsin.

Du kan ju alltid byta till det större bakdrevet och se vad som händer.
Bättre acc och minskad hjulbas (vid samma kedjelängd).

//F
 
Tror du att du kör snabbare på den :) varför ha det senaste när man ändå inte kan utnyttja effekten lr har du bara för mycket pengar :)
 
CeltaniC skrev:
2333936 Har inte provkört den själv alls men av vad alla testkörare och recensenter skrivit om den så är det en helt ny hoj som inte alls liknar och känns som 05:ans Blade. Framförallt skulle den vara roligare och mer lättkörd än den föregående versionen.
Jag har en bekant som byte 04 mot 06 och han sa att skillnaderna var minimala.

Jag hade väntat tills det kom en helt ny modell, dvs nästa generation 1000 RR.
 
K.L skrev:
2333805 Ni som har kört båda. Är det så pass stor skillnad så det motiverar ett byte???
Och i såfall hur är skillnaden körmässigt:confused:


Jag har inte en susning om det är nån skillnad. Men med tanke på att du bor i markitta så är väl en enduro mer motiverat :)

Allmän väg har väl slutat för länge sen :)
 
Gulleplutt skrev:
2334137 Jag har inte en susning om det är nån skillnad. Men med tanke på att du bor i markitta så är väl en enduro mer motiverat :)

Allmän väg har väl slutat för länge sen :)

:D
Vägen är just nu under reparation så det kanske går att köra utan endurohoj i framtiden...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top