Copy och pastat från ett inlägg jag gjort i en av alla trådar om detta.
---------------------------------------------------
Man behöver ju inte direkt vara Einstein för att räkna ut varför dom två alternativen finns. Lite förenklat.
Det finns 10 hojar och dom kostar försäkringsbolaget 100 i skador. Dom vill tjäna 20% alltså måste dom fakturera 120.
Om alla köpte årsförsäkringar där man endast kunde byta/säga upp på huvudförfallodagen skulle dom alltså kosta 12/st.
Nu är det så att häften av ägarna vill kunna ställa av halva året och under den avställda tiden inte betala någon försäkring alls. Eftersom försäkringsbolagen lever på sina kunder vill dom ju även erbjuda dessa något så dom räknar ut vad en sådan skulle kosta.
5 x X/2 + 5x 12 = 120 -> 2x(120-60)/5 = 24 surprise-surprise
Sen kommer någon smart på att man kan ju ställa-av/ställa på massor av gånger, sälja hojen till morsan eller till en kompis. Försäkringsbolaget behöver fortfarande få in 120 för dom 10 hojarna men om fipplet är av ringa omfattning så ser dom mellan fingrarna. För varje försäkringstagare som börjar fippla minskar dom 120. Frågan är när försäkringsbolaget tycker fipplet är för stort. Är det vid 115 ? eller kanske 110 ?
Ett enkelt sätt för försäkringsbolaget att kompensera sig på är ju att vid 110 höja premien för årsförsäkringarna med 2. Ett annat alternativ är ju att ta bort årsförsäkringen och höja den avställbara så att ingen vill betala.
Det senare alternativet är nog lockande eftersom man blir av med en grupp som orsakar stora kostnader och mycket arbete med liten (?) vinst. Dessutom är detta rätt ivrigt påhejat av politiker, Trasportstyrelsen, Vägverket, Grannar, Trafiksäkerhetsverket, massmedia och polisen Har inte Bilsport & MC samt Trygg Hansa redan gjort det i princip för vissa hojar?
-----------------------------------------------------------
På Min
IF Hel/Hel inga pengar tillbaka vid avställning 9400kr/år
TryggHansa Hel/Hel pengar tillbaka vid avställning 47000 kr/år
Förvånande nog är det alltid fipplare som inte förstår logiken
