Byta ägare på hojen inom familjen?

E* Just det, ni andra (inte Hoztic). Tycker ni att det är lika ok att kasta/gräva ner/sälja en kraschad halvförsäkrad hoj för att sedan stödanmäla den och få den betald?

Det borde ju va ok. Dom har ju så mycket pengar iaf dom där försäkringsbolagen.

Att sälja är inte så klokt...den nya ägaren lär ju undra när den får reda på att hojen är stöldanmäld...:va

Faktum kvarstår...försäkringsbolagen tjänar duktigt med pengar.

Du gör som du vill, andra gör som de vill. :)

Personligen blir jag inte ett dugg imponerad av er som fuskar med det här. Kanske kommer det att drabba er den dag ni vill ha ersättning. Dom som är handläggare på försäkringsbolagen är ju inte dummare än vad ni är.:(

Alltså lugna sig lite nu. Det är inget fusk eller mygel. Det är även så som F-bolagen talar om för kunder att göra för att bryta en helårsförsäkring. Kom ihåg att de flesta inte längre ens erbjuder en halvårsförsäkring, vi lever i ett land med minusgrader och snö halva året men dom anser att vi ska ha våra skurna slicks och RR maskiner påställda även då...
Varför skulle det påverka någons ersättning? Är den försäkrad när något händer spelar väl ingen roll om hela släkten ägt den innan eller efter.

Nej är det någon som lurar någon är det vi som blir blåsta av f-bolagen, knappast tvärtom.

Menar inte att totalsåga någon men att göra saker på helt rätt sätt och som även bolagen talar om ska man kanske inte tracka folk för, finns bättre saker att gnälla om, t,ex när folk faktiskt myglar eller bryter mot regler som finns.

Då sticker jag emellan med en liten fråga. Jag har funderat på att göra så några gånger men har ångrat mig pga att hur löser man försäkrings frågan under vintern? Kör ni på någon typ av garage försäkring eller hur hör ni? Jag menar någon kan ju sno hojen även på vintern.

man skriver över den till någon annan, ger den en trafikförsäkring och sen ställer man av den tills våren kommer..

Hade F-bolagen inte bara haft siktet inställt på att tjäna hejdlöst med pengar hade dom märkt av att marknaden kräver att ägare till fordon som enbart kan köras 3-4 månader per år inte tänker infinna sig i att betala fullt pris för 12 månader.

Dom faller på sin egna regler och krav om att man inte får ställa av fordonet.

Sen är jag inte anarkist, vänsterpartist eller emot försäkringsbolag så sett, men hellre att varannan MC-förare sparar in 1000-6000 kr per år (eller mer) än dessa pengar pungas ut som miljon-bonusar till bolagens VD'ar och höga chefer som redan tjänar duktiga summor.

Det var nått bolag som hade en sesongs försäkring.
De tog ut störredelen av kostnaden för försäkringen sommarhalvåret och mindre del vinterhalvåret.
Vet inte om den typen av försäkring finns kvar ... visst var det lite jobbit att betala massa på sommaren ... men då gick det motivera o på vintern .. tja då var hojen påställd för att det kostade så lite att man inte orkade med besväret med att ställa av den

om ägaren köper hojen när han/hon är mindreårig så blir en förälder automatiskt ägaren fram tills dagen då den riktiga ägaren blir myndig och då står det att han/hon är ägare men i historiken så står förälder kvar. vart den tredje kommer ifrån vet ja inte

För att kasta in ännu en pinne i brasan :arsele
Vi som bor i Stockholm/Malmö och Göteborg har snor dyra premier.
Att sitta på landet och säga att alla ska betala är ganska ovisande. Stjäls det mer hojar inne i storstäderna? Kraschas det mer inne i Stockholm än i Täby? Kör inte jag och polaren samma häckeberga runda? Går vi omkull, är det inte samma sjukhus vi kommer besöka då? Polaren bor 2 km från mig och betalar en fjärdedel av vad jag gör... på grund av ett postnummer...
Om man nu ska diskutera vad som borde vara rättvist borde man fördela kostnaden över alla till specifik hoj model och kollektiv prisa den. Ex alla CBR1000RR ålder över 35, XX XXX pengar, HD över 35 XX XXX pengar.
Ej beroende på bostadsort (självklart med tillägg som garage/lås/utlåning/utrsutnings osv osv). Då snackar vi rättvisa! Men att sitta i Hälstafors i nomansland och säga att man pajjar för kollektivet när man ställer över hojen på någon annan, luktar mest fis och gnidighet!

Jag menar bara att bilden på försäkringar är något snedvriden.

Köpa en hoj man har råd med kanske är en tanke?

Det där argumentet har hängt med sen, en vild gissning nu, men i runda slängar sen dackefejden. Blir inte folk hesa nu för tiden?

Jag tecknar en trafikförsäkring på min hoj som är en "åretrunt" försäkring. Eftersom jag inte brukar min motorcykel på vintern så ser jag till att bryta försäkringen då den, under denna period, är helt onödig för mig. Sen om man tecknar en garageförsäkring eller ej är upp till var och en. Man ska väl inte försäkra sig över sitt behov? Det verkar ju fruktansvärt korkat faktiskt.

Om andra inte heller ser något behov av sin försäkring/samma försäkringsomfattning under vintern, varför skulle dem då inte bryta den?

Sover man bättre när man har vetskapen att man minsan hinkar iväg pengar även när det är drivis ute eller vad är grejen?

Det var nått bolag som hade en sesongs försäkring.
De tog ut störredelen av kostnaden för försäkringen sommarhalvåret och mindre del vinterhalvåret.
Vet inte om den typen av försäkring finns kvar ... visst var det lite jobbit att betala massa på sommaren ... men då gick det motivera o på vintern .. tja då var hojen påställd för att det kostade så lite att man inte orkade med besväret med att ställa av den

Svedea har det så tror jag. En kompis som gnällde på just det.
Typ 5000 för maj-september och sen 2000 för övriga året. Att alla försäkringsbolag inte gjort så är en gåta för mig.

Min egen försäkring är så billig så inget jag hade orkat kladda med.

Att du tecknar en helårsförsäkring innebär i praktiken att du får lov att dela upp betalningen så att du får en humanare premie att betala varje månad. Istället för att betala vad det i realiteten kostar att ha den försäkrad över sommarmånaderna.

Se det som en avbetalning. Personligen blir jag inte ett dugg imponerad av er som fuskar med det här. Kanske kommer det att drabba er den dag ni vill ha ersättning. Dom som är handläggare på försäkringsbolagen är ju inte dummare än vad ni är.

Alternativet är ju att försäkringspriserna fördubblas (igen?) eftersom försäkringsbolagen antar att detta sätts i system.

Trist tycker jag :(

Jag pratade senast med trygg hansa igår och säljaren rekommenderade att jag skulle göra ägarebyte för att få ner premien.

Using tapatalk

Man kan ju vilja bryta försäkringen av andra orsaker än att ha den oförsäkrad också, Till exempel om man ringt runt och fått en bättre premie hos ett annat bolag.
och då är ju många ggr ägarbyten enda sättet att bryta sig loss.

Faktum kvarstår att man är medveten om villkoren när man tecknar försäkringen så att göra på det här sättet borde klassas som avtalsbrott... sen är vissa premier ohyggliga men det rättfärdigar ändå inte att bete sig på det här sättet. Lösningen är ju som sagt att skaffa sig en hoj man har råd att äga. Jag har Svedea from. juli. Helår men man betalar mer på sommaren än vintern. Kostar 3500 hel/hel och en z750 räcker för mig att studsa runt på. Vill man köra vassare hoj kostar det ju mer så det är ett val man får göra helt enkelt.

Tycker det är praktiskt med helårsförsäkring, så slipper man böka med påställning om det skulle råka vara en fin dag på vintern. (eller man skulle hitta dubbdäck billigt till XT:n :) )

Faktum kvarstår att man är medveten om villkoren när man tecknar försäkringen så att göra på det här sättet borde klassas som avtalsbrott... sen är vissa premier ohyggliga men det rättfärdigar ändå inte att bete sig på det här sättet. Lösningen är ju som sagt att skaffa sig en hoj man har råd att äga. Jag har Svedea from. juli. Helår men man betalar mer på sommaren än vintern. Kostar 3500 hel/hel och en z750 räcker för mig att studsa runt på. Vill man köra vassare hoj kostar det ju mer så det är ett val man får göra helt enkelt.

Villkoret säger också att avtalet bryts om fordonet byter ägare. Det är så enkelt.

Sedan förstår jag inte disskussionen. Detta är sättet att bryta årsförsäkringar ÄVEN F-bolagen talar om detta, är inget konstigt och om nu inte de tycker det varför ska vi MC åkare klaga över det?

Alltså lugna sig lite nu. Det är inget fusk eller mygel. Det är även så som F-bolagen talar om för kunder att göra för att bryta en helårsförsäkring. Kom ihåg att de flesta inte längre ens erbjuder en halvårsförsäkring, vi lever i ett land med minusgrader och snö halva året men dom anser att vi ska ha våra skurna slicks och RR maskiner påställda även då...
Varför skulle det påverka någons ersättning? Är den försäkrad när något händer spelar väl ingen roll om hela släkten ägt den innan eller efter.

Nej är det någon som lurar någon är det vi som blir blåsta av f-bolagen, knappast tvärtom.

Menar inte att totalsåga någon men att göra saker på helt rätt sätt och som även bolagen talar om ska man kanske inte tracka folk för, finns bättre saker att gnälla om, t,ex när folk faktiskt myglar eller bryter mot regler som finns.

Fan, jag skrev ett sketalångt svar här som jag lyckades trolla bort :(

Jaja. Jag är ivf varken förbannad eller upphetsad. Jag tycker bara det är fel.

Sen att folk tycker jag är dum i huvet som inte krånglar och byter ägare på hojen för att blåsa försäkringsbolaget finner jag mer än underhållande. :)

För att kasta in ännu en pinne i brasan :arsele
Vi som bor i Stockholm/Malmö och Göteborg har snor dyra premier.
Att sitta på landet och säga att alla ska betala är ganska ovisande. Stjäls det mer hojar inne i storstäderna? Kraschas det mer inne i Stockholm än i Täby? Kör inte jag och polaren samma häckeberga runda? Går vi omkull, är det inte samma sjukhus vi kommer besöka då? Polaren bor 2 km från mig och betalar en fjärdedel av vad jag gör... på grund av ett postnummer...
Om man nu ska diskutera vad som borde vara rättvist borde man fördela kostnaden över alla till specifik hoj model och kollektiv prisa den. Ex alla CBR1000RR ålder över 35, XX XXX pengar, HD över 35 XX XXX pengar.
Ej beroende på bostadsort (självklart med tillägg som garage/lås/utlåning/utrsutnings osv osv). Då snackar vi rättvisa! Men att sitta i Hälstafors i nomansland och säga att man pajjar för kollektivet när man ställer över hojen på någon annan, luktar mest fis och gnidighet!

Jag menar bara att bilden på försäkringar är något snedvriden.

Alltså. Ja, det stjäls mer i storstäder. Ja, det krockas mer i storstäder.
Ja yngre män krockar oftare än äldre män. Yngre män krockar oftare än yngre kvinnor. Yngre män krockar oftare än äldre kvinnor.
Varje grupp får (eller ja, det är meningen) bära sina egna kostnader.

Och ja, det ÄR så rättvist som du vill ha det i många fall, men man tar även hänsyn till hur länge du haft kortet, antal skadefria år och det du redan listat.

Fis å gnidighet? Förlåt, men nu måste jag fråga om du är på riktigt ..... JAG är ju den som betalar?

Villkoret säger också att avtalet bryts om fordonet byter ägare. Det är så enkelt.

Sedan förstår jag inte disskussionen. Detta är sättet att bryta årsförsäkringar ÄVEN F-bolagen talar om detta, är inget konstigt och om nu inte de tycker det varför ska vi MC åkare klaga över det?

Jag måste hänvisa till inlägg 6 igen. Jag kan inte tänka mig att det ingår i försäkringsbolagets beräkning att du ska byta ägare på hojen över vintern.

Jag tycker personligen att det här systemet skulle skrotas. Som någon sa så var det förr (iaf möjligt) att ha en försäkring där du betalade svindyrt på sommaren (eftersom du då är mer benägen att krocka, såklart), och billigt på vintern. Det här systemet måste väl ha tillkommit för att underlätta för kunden? Så att folk ska ha råd?

E* En säljare säger ju precis vad som helst för att få dig att teckna en försäkring. Jag är tämligen övertygad om att han/hon skulle få en skopa ovett om hans/hennes chef fick höra en bandupptagning av samtalet.

Last edited:
Systemet kommer förmodligen att skrotas på sikt då det finns dom som missbrukar det. Årsförsäkringar är ju kalkylerade för att vara just hela året och därigenom ge en jämn utgift. Om folk håller på och ställer av och bara betalar en del så kan man ju räkna ut med röven vad som kommer att hända...

Copy och pastat från ett inlägg jag gjort i en av alla trådar om detta.

---------------------------------------------------
Man behöver ju inte direkt vara Einstein för att räkna ut varför dom två alternativen finns. Lite förenklat.

Det finns 10 hojar och dom kostar försäkringsbolaget 100 i skador. Dom vill tjäna 20% alltså måste dom fakturera 120.

Om alla köpte årsförsäkringar där man endast kunde byta/säga upp på huvudförfallodagen skulle dom alltså kosta 12/st.

Nu är det så att häften av ägarna vill kunna ställa av halva året och under den avställda tiden inte betala någon försäkring alls. Eftersom försäkringsbolagen lever på sina kunder vill dom ju även erbjuda dessa något så dom räknar ut vad en sådan skulle kosta.

5 x X/2 + 5x 12 = 120 -> 2x(120-60)/5 = 24 surprise-surprise

Sen kommer någon smart på att man kan ju ställa-av/ställa på massor av gånger, sälja hojen till morsan eller till en kompis. Försäkringsbolaget behöver fortfarande få in 120 för dom 10 hojarna men om fipplet är av ringa omfattning så ser dom mellan fingrarna. För varje försäkringstagare som börjar fippla minskar dom 120. Frågan är när försäkringsbolaget tycker fipplet är för stort. Är det vid 115 ? eller kanske 110 ?

Ett enkelt sätt för försäkringsbolaget att kompensera sig på är ju att vid 110 höja premien för årsförsäkringarna med 2. Ett annat alternativ är ju att ta bort årsförsäkringen och höja den avställbara så att ingen vill betala.

Det senare alternativet är nog lockande eftersom man blir av med en grupp som orsakar stora kostnader och mycket arbete med liten (?) vinst. Dessutom är detta rätt ivrigt påhejat av politiker, Trasportstyrelsen, Vägverket, Grannar, Trafiksäkerhetsverket, massmedia och polisen Har inte Bilsport & MC samt Trygg Hansa redan gjort det i princip för vissa hojar?
-----------------------------------------------------------

På Min

IF Hel/Hel inga pengar tillbaka vid avställning 9400kr/år
TryggHansa Hel/Hel pengar tillbaka vid avställning 47000 kr/år

Förvånande nog är det alltid fipplare som inte förstår logiken:rolleyes:

Varför är det ett avtalsbrott?
Man betalar sin premie fram till ägarbytet, ägarbyte är ICKE otillåtet så.

Då är det mer upprörande att avtalstiden är årsvis. och det gäller alla bolag jag känner till iaf. både för bil och hoj.
Helt galet.
Jag har förvisso inte gjort ägarbyte i syfte att få ner premien på hojen, men på bilförsäkringen har jag gjort det ett par ggr. jag ser inget fel i det, varken juridiskt eller moraliskt.

Hade FB velat stävja detta problem så hade de lätt kunnat införa konceptet en hoj - en familjemedlem. Dvs inte försäkra en hoj på mer än en person i familjen. Det skulle inte döda problemet helt, men minska det kraftigt. Varför gör de inte det? Jo för att befintliga försäkringar redan täcker intäktsbortfallet.

Fan vad många moralkärringar och försäkringsbolagskramare det fanns här då. :arsele

Var och en gör som den själv vill och bör försöka komma undan så billigt som möjligt. Det ni betalar för mycket kommer ingen annan försäkringstagare till godo, däremot blir det fin bonus antingen för försäkringssäljaren (som ju uppenbart ändå ljuger så mycket dom kan för att sälja mer) eller mer troligt chefen som kan köpa en ferrari till eller kanske fler schyssta årgångsviner och kanske en ny grafitgolfklubba.

Frågor på det? :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...