Byta ägare på hojen inom familjen?

tjindar

Better to burn out than to fade away
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
Sv 1000s K6
Hittade en hoj på blocket som e intressant. Drog ut en rapport från Transportstyrelsen som visar att dom 3 senaste ägarna, på hojen i fråga, har samma efternamn å t.o.m samma adress (två sista). Tyckter det verkar skumt, men kanske finns en förklaring? Nån som vet?:va

Han har skrivit över hojen på en annan familjemedlem över vintern för att slippa betala försäkringen.

Vad verkar "skumt"?
Naturligtvis är det som Tommy skriver eller så ha de bytt ägare inom familjen.
Eller vet du vad! Ring och fråga så får du ett svar av ägaren.
De bits förmodligen inte.

gjorde själv så på min senaste hoj. Tre sista ägarna är jag å brorsan...

Inget skumt utan väldigt vanligt då F-bolagen idag mest erbjuder helårsförsäkringar och inte avställningsbara. Enda sättet att bryta en årsförsäkring är ägarbyte även om man ställer av den får man betala premien men samtidigt är helårsförsäkringar ofta lite billigare än de avställningsbara. Så när hösten kommer skrivs den över på t,ex frugan för att sedan till våren skrivas tillbaka. Inget konstig, skumt eller regelvidrigt. Min hoj har tjejen ägt en gång redan :)

Att du tecknar en helårsförsäkring innebär i praktiken att du får lov att dela upp betalningen så att du får en humanare premie att betala varje månad. Istället för att betala vad det i realiteten kostar att ha den försäkrad över sommarmånaderna.

Se det som en avbetalning. Personligen blir jag inte ett dugg imponerad av er som fuskar med det här. Kanske kommer det att drabba er den dag ni vill ha ersättning. Dom som är handläggare på försäkringsbolagen är ju inte dummare än vad ni är.

Alternativet är ju att försäkringspriserna fördubblas (igen?) eftersom försäkringsbolagen antar att detta sätts i system.

Trist tycker jag :(

Då sticker jag emellan med en liten fråga. Jag har funderat på att göra så några gånger men har ångrat mig pga att hur löser man försäkrings frågan under vintern? Kör ni på någon typ av garage försäkring eller hur hör ni? Jag menar någon kan ju sno hojen även på vintern.

Då sticker jag emellan med en liten fråga. Jag har funderat på att göra så några gånger men har ångrat mig pga att hur löser man försäkrings frågan under vintern? Kör ni på någon typ av garage försäkring eller hur hör ni? Jag menar någon kan ju sno hojen även på vintern.

Man gör oftast på detta vis då man är säker på att hojen står bakom lås och bom på vintern. För den är ju oförsäkrad ifall man försäkrar på detta vis med att skriva över och så. Så fixa en bra plats över vintern så ska du inte behöva någon garageförsäkring.

Se det som en avbetalning. Personligen blir jag inte ett dugg imponerad av er som fuskar med det här. Kanske kommer det att drabba er den dag ni vill ha ersättning. Dom som är handläggare på försäkringsbolagen är ju inte dummare än vad ni är.

Trist tycker jag :(

Och jag tycker det är helt rätt! Försäkringsbolag är ockrare av rang och med det system som finns idag är det enda alternativet. Drabbar knappast någon som vill ha ersättning, händer tom att man får detta som tips vid kontakt med fbolag. Försäkringsbolag har överlag en rätt taskig inställning förutom när det gäller att ta in premien.

Och jag tycker det är helt rätt! Försäkringsbolag är ockrare av rang och med det system som finns idag är det enda alternativet. Drabbar knappast någon som vill ha ersättning, händer tom att man får detta som tips vid kontakt med fbolag. Försäkringsbolag har överlag en rätt taskig inställning förutom när det gäller att ta in premien.

Köpa en hoj man har råd med kanske är en tanke?

Dom måste ju täcka sina kostnader och gå med vinst. Det är ju ett företag som vilket annat. Brukar du även snatta lite i butiken så att inte ICA ska gå med vinst på dig?

Då detta har varit uppe på tapeten ett par gånger så har jag pratat med mitt försäkringsbolag om det. Dom anser det vara bedrägeri om det kan bevisas att man skrivit över hojen på en familjemedlem (eller vem som helst för den delen) i syfte att undgå att betala sin premie.

Man gör ju som man vill. Jag gör rätt för mig så slipper jag bry mig.

Jag mulade en halvförsäkrad hoj för en massa år sen, och då skrev jag den på farsan för att slippa betala försäkring för en hög med skrot. När jag sen sålde ramen frågade köparen varför den stod skriven på någon i Gävle, och jag förklarade som det var, och det va inga som helst problem.

Det är en bra start men faktum kvarstår att försäkringsbolag i många fall är ockrare. Tyvärr är det så att vi alla ska betala varandras skador och det är jag lika intresserad av som att betala skattepengar till polisen vid fotbollsmatcher.

Det är en bra start men faktum kvarstår att försäkringsbolag i många fall är ockrare. Tyvärr är det så att vi alla ska betala varandras skador och det är jag lika intresserad av som att betala skattepengar till polisen vid fotbollsmatcher.

Du skulle behöva läsa på vad en försäkring innebär...

Jag mulade en halvförsäkrad hoj för en massa år sen, och då skrev jag den på farsan för att slippa betala försäkring för en hög med skrot. När jag sen sålde ramen frågade köparen varför den stod skriven på någon i Gävle, och jag förklarade som det var, och det va inga som helst problem.

Det hade du inte behövt då du enkelt kan säga upp din försäkring om försäkringsbehovet upphör. Vilket det ju uppenbarligen gjort i detta fall. :)

E* Just det, ni andra (inte Hoztic). Tycker ni att det är lika ok att kasta/gräva ner/sälja en kraschad halvförsäkrad hoj för att sedan stödanmäla den och få den betald?

Det borde ju va ok. Dom har ju så mycket pengar iaf dom där försäkringsbolagen.

Mig veterligen är det inget faktum. Bara för att man påstår att något är ett faktum så innebär det inte att det blir så.

Däremot så är det ett faktum att det är svindyrt att laga klotade sporthojar. :tummenupp

Last edited:
för att slippa fundera mera... Teckna en avställningsbar månadsförsäkring. Min helårspremie (delad till mån) skulle landa på ca 600:- mån medan den avställningsbara hamnar på 800:-. Marginell skillnad och en bra lösning på problemet.

En del folk verkar visst ha uppfattningen att vissa branscher inte får tjäna pengar... jag jobbar bank, det är samma där, alltid en jävla massa gnäll om det mesta. Har man inte råd att försäkra en hoj ska man naturligtvis inte ha den, det finns en massa hojar med vettiga försäkringspremier. Då man i försäkringssvängen har ett kollektivt ansvar så bidrar detta beteende naturligtvis till dyrare premier för oss andra. Mao så stjäl ni från mig, och det kan ju aldrig vara ok eller?

En del folk verkar visst ha uppfattningen att vissa branscher inte får tjäna pengar... jag jobbar bank, det är samma där, alltid en jävla massa gnäll om det mesta. Har man inte råd att försäkra en hoj ska man naturligtvis inte ha den, det finns en massa hojar med vettiga försäkringspremier. Då man i försäkringssvängen har ett kollektivt ansvar så bidrar detta beteende naturligtvis till dyrare premier för oss andra. Mao så stjäl ni från mig, och det kan ju aldrig vara ok eller?

Man kan ju vilja bryta försäkringen av andra orsaker än att ha den oförsäkrad också, Till exempel om man ringt runt och fått en bättre premie hos ett annat bolag.
och då är ju många ggr ägarbyten enda sättet att bryta sig loss.

Dom måste ju täcka sina kostnader och gå med vinst. Det är ju ett företag som vilket annat. Brukar du även snatta lite i butiken så att inte ICA ska gå med vinst på dig?

Då detta har varit uppe på tapeten ett par gånger så har jag pratat med mitt försäkringsbolag om det. Dom anser det vara bedrägeri om det kan bevisas att man skrivit över hojen på en familjemedlem (eller vem som helst för den delen) i syfte att undgå att betala sin premie.

Man gör ju som man vill. Jag gör rätt för mig så slipper jag bry mig.

Jag fick just detta som tips av mitt försäkringsbolag när jag ringde för att fråga om min försäkring var avställningsbar.. Nu kanske hon gav mig ett under bordet-tips för att jag lät snygg och hon var sugen... men sånt kan man aldrig veta :va

de flesta har nog råd, handlar väl kanske mer om att man är medeveten om att inte kasta ut pengar i "onödan"

Jag fick just detta som tips av mitt försäkringsbolag när jag ringde för att fråga om min försäkring var avställningsbar.. Nu kanske hon gav mig ett under bordet-tips för att jag lät snygg och hon var sugen... men sånt kan man aldrig veta :va

det är underbordet tips... för mitt försärkingsbolag undrade hur många gånger jag sålt min hoj till någon i familjen nu :P

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...