Byt från Trygg-Hansa!

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Fick försäkringen för hojen häromdagen. Har idag T-H som bolag och har alla försäkringar där (hem, bil, hoj samt sambons hoj)
Betalade 9900:- hel/hel för vår Ducati 999-03 (innan höjningen) men fick 16400:- som ny premie. Jag är över 30 och har haft körkort i mer än 5 år och har jag aldrig utnyttjat försäkringen så man hade ju hoppats på att klassas som en "god kund".
Orsaken till att jag började kolla runt lite var att sambon ska köpa ny hoj (Monster 800 istället för 600:a) och hons kulle få betala 7180:- hel/hel hos T-H. Jag ringde då till Susab och där var försäkringen på Monstret dyr sade tjejen jag talade med, 4900:- hel/hel gick den på. Jag frågade då på 999:an och efter en del strul (de hade inte med den i systemet) så fick jag 10100:- som premie. Enda kravet var att jag skulle teckna en hemförsäkring hos dem vilket jag gjort nu och på så sätt sparat runt 8000:-.Ringde T-H och frågade varför det skilde så mycket och fick till svar att ifjol hade tre (3) skador med klss 7 hojar och dessa kostade tillsammans 18 miljoner!!!!!! Då var rehabilitering och sjukhuskostnader inräknat. Men glidargubbarna slår sig väl de oxå, fast kanske inte lika illa men ändå.

pajo skrev:
tre (3) skador med klss 7 hojar och dessa kostade tillsammans 18 miljoner!!!!!! Då var rehabilitering och sjukhuskostnader inräknat.

Jag skulle vilja se dom 18 miljonerna redovisade framför mig innan jag hade svalt något sådant.

För så vitt jag vet så betalar vi inte vår sjukvård/rehab eller liknande ur egen ficka och därmed betalar inte försäkringsbolaget detta heller. Förutsatt att detta tillfaller det kommunala sjukhusets arbete att man som skadad inte läggs in på någon privat klinik. Vilket är föga troligt.

Så att det kostar 18 miljoner jaha... det kostar kommunen och staten 18 miljoner samt 30% i skatt för oss som jobbar.

Re: Re: Byt från Trygg-Hansa!

M.G.F skrev:
Jag skulle vilja se dom 18 miljonerna redovisade framför mig innan jag hade svalt något sådant.

Så att det kostar 18 miljoner jaha... det kostar kommunen och staten 18 miljoner samt 30% i skatt för oss som jobbar.

Håller med dig! Kan inte påstå att jag fick så stort förtroende för henne......
Har varit inne på en och annan operation och diverse magnet/kontrast röntgen så jag har säkerligen kostat stat och kommun en jäkla massa pengar. Men jag personligen får inte högre skatt för det utan det slås ut på alla. Borde vara så med försäkringar också, då det knappast är så billigt att ersätta en massa krom på en glidare heller. Att dömma ut sporthojar med kåpor är fel. Men jag tyckte att det lät lite med bara tre klass 7 hojar som varit inblandade i olyckor. Troligen kör vi som gudar :squid

Re: Re: Re: Byt från Trygg-Hansa!

pajo skrev:
Håller med dig! Kan inte påstå att jag fick så stort förtroende för henne......
Har varit inne på en och annan operation och diverse magnet/kontrast röntgen så jag har säkerligen kostat stat och kommun en jäkla massa pengar. Men jag personligen får inte högre skatt för det utan det slås ut på alla. Borde vara så med försäkringar också, då det knappast är så billigt att ersätta en massa krom på en glidare heller. Att dömma ut sporthojar med kåpor är fel. Men jag tyckte att det lät lite med bara tre klass 7 hojar som varit inblandade i olyckor. Troligen kör vi som gudar :squid

Pratade med en kompis mor som jobbar på TH. Hon sa att rehab/personskador som TH ersätter kostar upp emot 7 miljoner per person så visst kan det stämma.

Det går inte runt med sporthojar och faktum är att skulle folk som kör sporthoj börja hålla sig på två hjul och inom rimliga hastighetsbegränsningar så skulle vi inte behöva betala 50 000:- helförsäkring/helår!

låter lite skumt de där faktiskt..
borde de inte vara så att de skulle vara fruktansvärt dyrt med bara trafikförsäkring oxå isåfall.. kraschar man och bara har den så får man väl lika mycket vård som med hel försäkring eller?

Så de borde väl vara skadorna på hojen försäkringen borde oroa sig för eller?!

Dezert skrev:
låter lite skumt de där faktiskt..
borde de inte vara så att de skulle vara fruktansvärt dyrt med bara trafikförsäkring oxå isåfall.. kraschar man och bara har den så får man väl lika mycket vård som med hel försäkring eller?

Så de borde väl vara skadorna på hojen försäkringen borde oroa sig för eller?!

Men det är same same... Kör du och blir invalidiserad och bara har trafik så får du ingen ersättning för hojen osv. men du får för personskador.

Försäkringsbolagen betalar ju även ersättning för utebliven arbetsinkomst m.m.

M.G.F skrev:
Men det är same same... Kör du och blir invalidiserad och bara har trafik så får du ingen ersättning för hojen osv. men du får för personskador.

Försäkringsbolagen betalar ju även ersättning för utebliven arbetsinkomst m.m.
Trafikdelen är ju ganska dyr. Men inte gäller den väl dig och dina personskador? Trafikförsäkringen ska väl bara skydda 3:e part, eller har jag fått allt om bakfoten nu?

Jo jo.. men jag menar om de var 3 personer som kostat 18 miljoner tillsamman så måste dom haft en jävla hög lön och fått ut hur mycket som helst på invaliditets grejset..

Jag har nån försäkring där jag tror jag får 1 miljon om jag blir invalid eller nått sånt. och dom lyckas med att kosta 18 miljoner ihop?!

Känns bara som de inte riktigt går ihop..

Dezert skrev:

Jag har nån försäkring där jag tror jag får 1 miljon om jag blir invalid eller nått sånt. och dom lyckas med att kosta 18 miljoner ihop?!

Känns bara som de inte riktigt går ihop..

Trasade sönder ett knä för några år sedan och fick det klassat som 5% invaliditet så nu vågar jag inte åka i skogen längre, inte slalom/bräda, får ont som f-n om jag är ute och röjer på ett dansgolv osv. och för detta fick jag ett (1) basbelopp (36500 spänn) i ersättning. Visserligen slipper jag lägga ut pengar på liftkort och dansskor, men jag hade hellre haft ett helt knä.

Eeeeh! Åker man glidare slår man sig inte... det är ju bara att kolla på statestiken :rolleyes:

Det är därför man möter så många som åker glidare utan handskar, skinnbrallor osv.. :rodnar

Jag har kraschat med en glidare, och jag slog mig inte... alltså stämmer verkligheten med statestiken :crash

Mattiaz skrev:
Eeeeh! Åker man glidare slår man sig inte... det är ju bara att kolla på statestiken :rolleyes:

Det är därför man möter så många som åker glidare utan handskar, skinnbrallor osv.. :rodnar

Jag har kraschat med en glidare, och jag slog mig inte... alltså stämmer verkligheten med statestiken :crash

Jo, men du kör ju som en fjolla! Vänta bara till du börjar gasa med din lilla racer så ska du få se på annat!!!

pajo skrev:
Men glidargubbarna slår sig väl de oxå, fast kanske inte lika illa men ändå.

Glidargubbarna har ju inbyggd airbag har jag sett :lol

(eller är det bara magen?)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey