Byssystem för elstyrning i fastighet

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det finns ett bussystem som heter Hager som möjliggör att man från vilket rum som helst kan styra/programmera all el i tex en villa.

http://www.hager.se/fastighetsautomatik/tebis-tx/2750.htm

http://www.hager.se/fastighetsautomatik/tebis-tx/rumsdisplayer/2874.htm

Någon som vet mer om det här? Kanske rent av någon som varit med att installera? Är det bra grejjer? Kan det rekommenderas?

Rätt piffigt om jag får säga det själv. På natten kan en strömbrytare tex programmeras för att ge ledljus bort till muggen, eller så kan man trycka ut markisen från köket osv osv.

Jag kan luska på jobbet, vissa hos oss jobbar med fastighetsautomation. Annars kanske det här kan vara något: http://www.telldus.se/products/tellstick Då kan du styra allt från datorn. Finns säkert nån cool app som gör det också ;)

Jo, det där tellstick har jag hört talas om, men det är lite nördvarning på det.

Viktigt att det är lättanvänt så att det verkligen blir använt. Annars kan man ju skita i det.

Jag tänkte att om man nu ändå kanske bygger nytt kan man ju lika gärna bygga in såna där små paneler istället för vanliga brytare. Förstår bara inte riktigt hur allt kopplas. Man måste ju ha en central nånstans med alla fysiska brytare i.

Jo, det där tellstick har jag hört talas om, men det är lite nördvarning på det.

Viktigt att det är lättanvänt så att det verkligen blir använt. Annars kan man ju skita i det.

Jag tänkte att om man nu ändå kanske bygger nytt kan man ju lika gärna bygga in såna där små paneler istället för vanliga brytare. Förstår bara inte riktigt hur allt kopplas. Man måste ju ha en central nånstans med alla fysiska brytare i.
Nörd å nörd :gnissla Jag gick igenom källkoden till API't för TellStick åt en kollega idag, han tänker sätta upp ett sånt system hemma, å styra allt från ett SCADA-system :D Rackarns simpla grejer att programmera för iaf :tummenupp Nackdelen är väl att det är lite jobb att få ett snyggt GUI och att man måste ha en dator igång hela tiden, iaf för att slå av och på. I en lägenhet är det ju inga problem med räckvidden heller, och du slipper dra in en massa extrakablar i väggarna.

Tjoa till om du behöver programmeringshjälp ;)

Det finns både helt centralstyrt (man drar flerledad nätverkstråd) och lite "mindre" centralstyrt med sensorer i apparatdosa/kopplingsdosa och vanlig fk-kabel.
Jag har själv suttit och kollat in detta och tänkte bygga in det när jag byggde nytt men det blev för dyrt och onödigt just där och då.
Ska du ändå bygga nytt så är det värt det, annars inte skulle jag säga då det kräver rätt många timmar för en elektriker att slita sitt hår.

Betalar du svart och håller med obegränsat med Morgan så installerar jag det åt dig :) Just ja, sovplats också.

Ska du ändå bygga nytt så är det värt det, annars inte skulle jag säga då det kräver rätt många timmar för en elektriker att slita sitt hår.

Betalar du svart och håller med obegränsat med Morgan så installerar jag det åt dig :) Just ja, sovplats också.

Att bygga nytt är ett alternativ. Det ligger lite fram i tiden och är avhängigt om jag hittar bra tomt. Köper jag "gammalt" så kommer jag inte dra in nåt sånt här i efterhans.

Menar du att jag skulle anlita en svart, full snickare som kopplar mina sladdar? :gnissla:huvet:näsblod:confused:

Att bygga nytt är ett alternativ. Det ligger lite fram i tiden och är avhängigt om jag hittar bra tomt. Köper jag "gammalt" så kommer jag inte dra in nåt sånt här i efterhans.

Menar du att jag skulle anlita en svart, full snickare som kopplar mina sladdar? :gnissla:huvet:näsblod:confused:

Annars kanske NyTeknik kan komma och dra sladdarna?

Annars kanske NyTeknik kan komma och dra sladdarna?

Det blir säkert bra! Undrar förresten hur det gick
till när han valde sitt nick :hihi

cable-mess.jpg

Ja vafan, det är väl inte så noga? Du ska ju bara bo där, inte ha det som nåt jävla visningsobjekt för Hager direkt. Och sen så dricker jag inte under arbetstid, bara efter jobbet. Om du inte räknar med frukost, lunch och eftermiddagsfikat men då hinner man ju inte bli full.
I Thailand skulle jag anses vara en seriös elektriker, då måste det ju funka lika bra här hemma :va

Hittade du inget fulare?
Kolla in Lutron.com.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8