Byggyrken!

Maldiani

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
min hoj
Då var det min tur igen, behöver lite tips och råd, då jag vet att vi har folk som jobbar på byggen här!

Har under en längre tid gått och funderat på byggbranchen!
Har inte riktigt klart för mig vad jag ska göra för val, två yrken som lockar mig är träarbetare samt byggingenjör.

Vet att ovanstående är två helt olika yrken, men jag skulle ändå vilja veta vad ni har för erfarenhet av branchen, lön, framtid etc.

Berätta vad du tycker eller vet!

Maldiani skrev:
Då var det min tur igen, behöver lite tips och råd, då jag vet att vi har folk som jobbar på byggen här!

Har under en längre tid gått och funderat på byggbranchen!
Har inte riktigt klart för mig vad jag ska göra för val, två yrken som lockar mig är träarbetare samt byggingenjör.

Vet att ovanstående är två helt olika yrken, men jag skulle ändå vilja veta vad ni har för erfarenhet av branchen, lön, framtid etc.

Berätta vad du tycker eller vet!

måste vara lättare att gå till en syokonsulent att fråga. har du gått ut gymnasiet? du skulle vart på saco mässan i sthlm där hade du fått massvis av info. träarbetare kan du bli efter gymnasiet, byggingenjör finns med en två och en fyraårig utblidning, rätta mig om ja har fel

Gå ett program som verkar kul och skit i vad det är. Alternativt där du får så många körkort som möjligt.. (jag antar att det är gymnasiet vi snackar)

Jobb får man ändå om man bara är villig att arbeta, och inte bara går dit och hämtar ut lönen.

Är du klar med gymnasiet så är det bara att söka ut till ett byggjobb så ser du om det är lockande att fortsätta i samma spår med en vidareutb.

Jag läste industriprogrammet och hade tänkt att jobba med det resten av mitt liv. Nu läser jag till sjuksköterska...

Last edited:
wizlow skrev:
byggingenjör finns med en två och en fyraårig utblidning, rätta mig om ja har fel
Tre eller fyra och ett halvt har jag för mig att det är. Högskoleingenjör och civilingenjör.

Att välja mellan hantverkare eller ingenjör låter som om du vet dåligt.

Jag gjorde en variant som funkade för mig. 3år mekaniker-utbildning på gymnasiet, 1,5 års komplettering och sen hade jag full högskole-BEHÖRIGHET. Lite längre tid i gymnasiet men det är viktigt att göra det som känns ok. Hatar du att plugga så är du knappast redo för oavbrutet pluggande till en ingenjörsexamen.

edit/jag var otydlig som fan.

Last edited:
Chrille skrev:
Att välja mellan hantverkare eller ingenjör låter som om du vet dåligt.

Jag gjorde en variant som funkade för mig. 3år mekaniker-utbildning på gymnasiet, 1,5 års komplettering och sen hade jag full högskole-kompetens. Lite längre tid i gymnasiet men det är viktigt att göra det som känns ok. Hatar du att plugga så är du knappast redo för oavbrutet pluggande till en ingenjörsexamen.
I dagsläget krävs gymnasie 3 år + högskola 3 år för att bli ingenjör.
På stenåldern räckte 4 år på gymnasiet för att bli ingenjör.
Orkar du plugga minst 6 år så bör ingenjör vara melodin men annars råder det brist på hantverkare i det här landet.
Välj det du själv känner mest för.

Sweedo skrev:
I dagsläget krävs gymnasie 3 år + högskola 3 år för att bli ingenjör.
...

Otydligt av mig. Jag menade att för mig var det bättre att ta 4,5 år gymnasie för att få lov att söka till valfritt ingenjörsprogram. Hade jag gått den raka vägen dvs 3årig teknisk +120p högskola i ett svep så hade jag aldrig kommit till högskolan....

I slutänden ville jag likt förbannat inte bli ingenjör eftersom det var roligare att jobba, men jag hade iaf möjligheten.

Tycker att om man, som trådstartaren, är så osäker vad gäller gymnasieval så kan man gardera sig åt båda hållen om man tar teorin i yrkesutbildningen på allvar och kommer ihåg att det finns kompletteringar om man ångrar sig.

Chrille skrev:
...dvs 3årig teknisk +120p högskola i ett svep så hade jag aldrig kommit till högskolan....
Jag är så jävla gammal att jag inte hade något att välja på. :tomten
Högkoleingenjör fanns inte på stenåldern, så jag hade blivit tvungen att bli civilingenjör. Så skoltrött som jag var efter gymnasiet så fanns det inte på kartan!

Jag pluggar till civilingenjör inom bygg och är snart färdig, har även jobbat på byggen(snickare) alltifrån sommarjobb till heltid sen jag var 15.

Det jag kan säga om att jobba ute i produktionen (trä, btg, mur) är att det pendlar mellan väldigt kul och inspirerande arbetsuppgifter till rena skitgörat. Det är ganska slitigt fortfarande, även om hjälpmedel och sånt blivit fler och bättre på senare tid, och nedbrutna och värkande kroppar är inte ovanligt i branschen.
Man tjänar dock bra, medellönen i storstadsregionerna är runt 145 kr/tim (ingångslön för civilingenjör inom branschen 22-24000/mån, högskoleingenjör en eller ett par tusen lägre).

Hur det är med ingenjörsyrket återstår att se, men plugga är för mig enbart positivt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg