Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Hur mkt hade du tänkt o ladda på Till o börja med ?

Jag vet faktiskt inte, men den borde börja spika vid 1.3-1.5bar ca.
På torsdag får jag reda på vad det ger att ligga på några hekto in på den säkra sidan.
 
Modern konst!

Om man har tänkt att löda med gasollåga på ett långt oljerör av koppar, bör man ta i beaktande om det ät oljefyllt eller ej. Är det det, bör man försöka få ut oljan med tex tryckluft.
Vänta förresten det vore ju dumt..

Hälla ur det, ska det ju va!:tummenupp
Man bör även väga in det faktum att röret slutar med en 90g böj som då skulle kunna vara riktad mot taket.

Om man dessutom vill hjälpa gravitationen på traven med en 100liters tank innehållandes 800liter luft och slang med ett pistolmunstycke i änden. Då kan man helt plötsligt få en känsla av att michelangelo gått loss i det bladegde´ska kapellet !

Btw det taket nymålades i sommras.:(
 
Last edited:
Om man har tänkt att löda med gasollåga på ett långt oljerör av koppar, bör man ta i beaktande om det ät oljefyllt eller ej. Är det det, bör man försöka få ut oljan med tex tryckluft.
Vänta förresten det vore ju dumt..

Hälla ur det, ska det ju va!:tummenupp
Man bör även väga in det faktum att röret slutar med en 90g böj som då skulle kunna vara riktad mot taket.

Om man dessutom vill hjälpa gravitationen på traven med en 100liters tank innehållandes 800liter luft och slang med ett pistolmunstycke i änden. Då kan man helt plötsligt få en modern tolkning av michelangelos nattvarden!

Btw det taket nymålades i sommras.:(

Det är humor det :D Kakla taket istället så kan du ju spola av allt med thinner i högtryckstvätten nästa gång :tummenupp
 
Jag måste säga att den låter sjuukt mycket, 70 mil bort hörde jag uppstarten ändå klart och tydligt!:Bugar

Skojar bara, jag råkade ringa och störa precis när det skulle till att startas så jag fick höra bladen live. Lät gott.
 
Gött jobbat! måste vara riktigt härlig känsla att starta hojen första gången (när allt fungerar)

Nu blir man sugen på att få igång sin egen snurra!
 
Här är där man borde visa upp bänkpapper med ett stort flin.
Men de pappren uteblir för bänkningen gick åt h-te. Efter varmkörning o diverse småstrul var det daxs dra den sakta igenom registret för att se om den gick på bra afr värden.
Vid 4000 varv och nästan obefintligt tryck kom det ett mekaniskt slammer, efter en del felsökning konstaterades att bara den ena av 1ans cylinders insugventiler rör sig när man drar runt motorn.

aspenryd var iaf jävligt bra att ha o göra med.

Satt på vägen hem o tänkte ut en massa roliga bilder man kunde lägga upp men jag känner inte för det idag.
Nu vill jag bara ta en stor whisky o en folkis (jobbdag imorrn:D ) framför braskamin o lyssna på kurrandet från en fet katt.
 
Här är där man borde visa upp bänkpapper med ett stort flin.
Men de pappren uteblir för bänkningen gick åt h-te. Efter varmkörning o diverse småstrul var det daxs dra den sakta igenom registret för att se om den gick på bra afr värden.
Vid 4000 varv och nästan obefintligt tryck kom det ett mekaniskt slammer, efter en del felsökning konstaterades att bara den ena av 1ans cylinders insugventiler rör sig när man drar runt motorn.

aspenryd var iaf jävligt bra att ha o göra med.

Satt på vägen hem o tänkte ut en massa roliga bilder man kunde lägga upp men jag känner inte för det idag.
Nu vill jag bara ta en stor whisky o en folkis (jobbdag imorrn:D ) framför braskamin o lyssna på kurrandet från en fet katt.


Hade inte du jagat iväg Mr murphy :confused:
 
Vafan har du nu gjort?:va
 
Det är bara o bryta ihop o komma igen med samma inställning som banverket har när de ska ta sig igenom en klick hallandssås, dvs det alltid för sent att ge upp.

bästa scenario: bara att byta kam o ventil, jag har en kam liggandes på min arbetsbänk.:tummenupp

sämsta scenario: ventilhatten gick av o sabbade cylinderloppet. Eftersom det inte är lös cylinderrad så måste blocket borras och omnikasileras:tummenner

imorrn kväll vet man mer, ikväll ska det:fyllisar
 
Last edited:
Hade inte du jagat iväg Mr murphy :confused:

Murphy löste nog returbiljett.
Sen är det ju alltid skönt med resesällskap när man ska åka över halva landet för att bänka. johansson har gett mig tillstånd att döpa hojen till murphy II

jag skall skaffa en champangeflaska av massivt glas och sedan döpa om honom i all oändlighet eller tills flaskan går sönder.
 
Det är bara o bryta ihop o komma igen med samma inställning som banverket har när de ska ta sig igenom en klick hallandssås, dvs det alltid för sent att ge upp.

bästa scenario: bara att byta kam o ventil, jag har en kam liggandes på min arbetsbänk.:tummenupp

sämsta scenario: ventilhatten gick av o sabbade cylinderloppet. Eftersom det inte är lös cylinderrad så måste blocket borras och omnikasileras:tummenner

imorrn kväll vet man mer, ikväll ska det:fyllisar

Är det rostfria ventiler eller standard i stål?

Starkt jobbat av dig i vilket fall som helst, strul får man räkna med i början. :tummenupp

/J
 
Surt när det strular, ska själv dit imorgon och bänka Ducatin........hoppas Murphy hängde med dig en bit på vägen.:näsblod

Upp med bilder nu på runket!

/J
 
Jag lider som sagt med dig, skumt att en såpass ny motor ska haverera bara sådär.:näsblod

Vi vill se en illustrerad damage report!
 
Jag lider som sagt med dig, skumt att en såpass ny motor ska haverera bara sådär.:näsblod

Vi vill se en illustrerad damage report!

Nag,nag, ska bara fisa färdigt i soffan o klä på mig först.


jonathan , det är standard ventiler, vet ej matrial men det är nog stål
 
Haveriet

..och problemet var: Att ett ventilknaster släppt och skickat ner ventilen i kolven som knycklade till den.
jag demonterade alla ventiler och konstaterade att en insugsventil på 4ans cylle var på väg att släppa den med.

Är lite missnöjd med hondas arbete med insugskanalerna. Tycker inte att det ska vara kanter emellan ventilsätena och insugskanalen på 0.5-1.5mm där gashastigheten bör vara som störst.

Nån som bänkat en orginal blade före o efter upprensning av ojämnheter i kanalerna så man vet vad man kan förvänta sig i förbättring.? Dr bike?
kamikaze kanske?
 

Bifogat

  • aspenryd.jpg
    aspenryd.jpg
    38.6 KB · Visningar: 184
  • the problem2.jpg
    the problem2.jpg
    20.5 KB · Visningar: 137
  • the problem.jpg
    the problem.jpg
    37.7 KB · Visningar: 164
Last edited:
Tråkigt med strul igen, du har då inte haft tur med dina motorer...

Hur gick det med kolven?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top