Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Men Faaan va fina bitar du gör

Om det hadde varit till Hayabusa så skulle ja lätt kunna tänka mig va kompiss me dig:D:D:yoparty:banana
 
Vilket underbart jobb du har! Vad gick du för utbildning i skolan?! Teknisk?

Går umeå teknikprogram och vill gärna jobba med cnc i framtiden! Funderar på sommarjobb hos indexator

Grymt jobbat med stakarna också! Följt bygget från första sidan och aldrig har jag sett något liknande! :)
 
Last edited:
Vilket underbart jobb du har! Vad gick du för utbildning i skolan?! Teknisk?

Går umeå teknikprogram och vill gärna jobba med cnc i framtiden! Funderar på sommarjobb hos indexator

Grymt jobbat med stakarna också! Följt bygget från första sidan och aldrig har jag sett något liknande! :)

Tack!

Jag gick industriprogram dvs gamla verkstad.
Det som avgör vad du kan göra i framtiden på din ev verkstadsarbetsplats är inställningen hos arbetsledning till hem o hobbyarbete, samt vad för produktion som bedrivs o vilken maskinpark arbetsplatsen har.
Där jag är just nu, är min arbetsledare en privat vän.
Och maskinparken är otroligt allsidig. Detta tar slut nu för min del efter semestern:huvet:huvet

Men jag har startat Upphärad mekaniska. vilken jag ska börja smygpromota efter att jag skaffat maskinpark. Då åtar jag mig gärna jobb i form av vad som helst till vem som helst:)

Lycka till!
 
Det verkar som turboguden kräver yttreligare en offergåva i form av pengar, för att välsigna detta bygge.
Alla offergåvor han får från tillbedjande suzukiägare verkar ha fått honom att vända oss (jag o nån enstaka dumjävel till) honda ägare ryggen.

Enligt det gamla klyschmantrat "att mäta är att veta" attackerades problemet ordentligt idag.

Det visade sig att vevaxelhålen i blocket är lite ovala på ca 0.01mm men att blockhalvorna schuvs vid momentdragningen upp till 0.04mm. Förmodligen pga att styrstiften i blocket inte sitter tillräckligt tajt plus att spänningar i blocket efter 17års plågerier med lite turbovåldande som kräm på moset, tagit ut sin rätt.

Dvs daxs för linehoning av blocket.
och ett ypperligt tillfälle att gå upp ett snäpp i bultdimension o moment på ramlagerbultarna. Nu är de av m9x1.25 och dras med ynka 35nm.
Frågan är bara om det behövs?:va

Är stigs motormekaniska i axvalla en bra firma för detta jobb, och finns det nån som kan rekommendera dem.?
 
Det verkar som turboguden kräver yttreligare en offergåva i form av pengar, för att välsigna detta bygge.
Alla offergåvor han får från tillbedjande suzukiägare verkar ha fått honom att vända oss (jag o nån enstaka dumjävel till) honda ägare ryggen.

Enligt det gamla klyschmantrat "att mäta är att veta" attackerades problemet ordentligt idag.

Det visade sig att vevaxelhålen i blocket är lite ovala på ca 0.01mm men att blockhalvorna schuvs vid momentdragningen upp till 0.04mm. Förmodligen pga att styrstiften i blocket inte sitter tillräckligt tajt plus att spänningar i blocket efter 17års plågerier med lite turbovåldande som kräm på moset, tagit ut sin rätt.

Dvs daxs för linehoning av blocket.
och ett ypperligt tillfälle att gå upp ett snäpp i bultdimension o moment på ramlagerbultarna. Nu är de av m9x1.25 och dras med ynka 35nm.
Frågan är bara om det behövs?:va

Är stigs motormekaniska i axvalla en bra firma för detta jobb, och finns det nån som kan rekommendera dem.?




Mig veterligen så har INGEN ännu lyckats med ett sådant projekt

Att linehona ramgången på ett block kräver ju att man planar båda ytor
för att sedan kunna göra sig ett lagom stort runt hål

Detta kräver då även att växellådans lagerlägen justeras

( annorlunda på en bilmotor med lösa lageröverfall)
 
Mig veterligen så har INGEN ännu lyckats med ett sådant projekt

Att linehona ramgången på ett block kräver ju att man planar båda ytor
för att sedan kunna göra sig ett lagom stort runt hål

Detta kräver då även att växellådans lagerlägen justeras

( annorlunda på en bilmotor med lösa lageröverfall)

Det finns en liten möjlighet att stigs har överdimensionslager. Det finns iaf till 80st japanska radfyror enligt hemsidan,men innan jag pratat med karln så kan jag inte anse att jag passerat bäckenet.

...ropa hej, menar jag ju förståss
mest troligt är väl att jag kommer att ropa fuck! istället:D

Annars får jag borra det första blocket o hona det.

Hur som, så känns det inte som det kommer bli mycke åkt denna säsongen....
 
Har hänt mej ett par gånger med nyare Bonnevillar, så dom behöver inte va 17 år gamla. Har man tur så går det att få ihop med mixning av lagerhalvor. Övriga block spar jag till kommande projekt, egen vev med större lager
Som jag ser det så tar man en chans varje gång man delar en modern mc-motor, det finns en risk att den aldrig går att få ihop igen
 
Har hänt mej ett par gånger med nyare Bonnevillar, så dom behöver inte va 17 år gamla. Har man tur så går det att få ihop med mixning av lagerhalvor. Övriga block spar jag till kommande projekt, egen vev med större lager
Som jag ser det så tar man en chans varje gång man delar en modern mc-motor, det finns en risk att den aldrig går att få ihop igen

Skönt att man inte sitter ensam i detta träsk:D

Jag har funtat lite mer på det nu och jag har kommit fram till att den enklaste o billigaste lösningen måste vara att borra stifthålen rakt ut genom underhalvan. ( de sitter i en vårta på utsidan)
Sen svarva 2st puckar på 37.01 o sätta i lagerläge 1 & 5, sen drar man ihop motorn med rätt moment o arborrar upp stifthålen till OD o svarvar sen 2st överdimensions stift vilka centrerar halvorna i "rätt" läge.

Enkelt va!?:yoparty
 
frågan är om det hjälper, jag tror hela blocket är ur form.

Om du inte berättar det för nån, så kan jag erkänna att det har hänt att jag har honat upp hela skiten med en axel och lite slippasta, blir lite stort spel men det har funkat i flera år på min gathoj. Men man får inte göra så, motorn kan rasa på en sekund! Så gör inte det!
OBS, VARNING, gör inte så!
 
Idag så tänkte jag lyxa till det o besiktningspreppa vattenbuffeln. dvs byta en glödlampa o hänga dit orginalsystemet. simpelt jobb. det tog freaking fakking 5timmar!!:mad:

När man väl plockat ner hojen i molekyler o sorterat upp de 12000 delarna efter artikelnummer, (vilket innebär efter femtielva ägare o 17 svåra år art nummer från ahlsell, toy's r us, martinshop o benkes permobilcenter), så visar det sig att orginalsystemet jag fick med hojen inte var komplett.
Utan till 1&4 avgaspipa skall det enligt peterpainipedia vara några lösa rörhalvor och nån överdimensionklammer.
Jag hade inga rörhalvor och saknade 1 av fyra avgasklammror:huvet, toy's

När jag tjurmeckar tillbaka helsystem drar jag gängpaj i toppen pga det är så satans tajt mellan ramben o nedre bulten till 3ans pipa.
Bara en sån sak att man behöver lossa 2 skruv för att komma åt verktygssatsen säger lite om magnituden av vansinnet.

En extra timme läggs på en mutternit som sitter dåligt och snurrar med. När den timmen har gått ligger den gamla mutterniten i rambenet o skramlar, mutternit tången är av, samt att det sitter en ny mutternit där som också snurrar med.:tummenupp

Helsystemet preppas med hemsvarad db-killer som är de luxe utrustad med påsvetsad 4"spik o 2 st diskbollar i rostfritt.
Nu är hojen så tyst att man kan höra en älgko fisa på 200meters avstånd, men ej avgöra om härket är igång eller ej. Såvida man inte uttolkar röksignalerna som motorn skickar med hjälp av den ynka liter vatten jag spillde över den, pga det JÄTTE smarta vattenpåfyllningen som flödar ungefär som maneken piss!

Om den inte slinker igenom imorgon kommer jag " go benny the cop" all over SBP trollhättan!!
[YOUTUBE-ID]SIlaCjyAHWI&feature=related[/YOUTUBE-ID]

11:50 watch out!!:kulspruta

frågan är om det hjälper, jag tror hela blocket är ur form.

Om du inte berättar det för nån, så kan jag erkänna att det har hänt att jag har honat upp hela skiten med en axel och lite slippasta, blir lite stort spel men det har funkat i flera år på min gathoj. Men man får inte göra så, motorn kan rasa på en sekund! Så gör inte det!
OBS, VARNING, gör inte så!

Nej!, absoluit ikke.:D
Annars har jag sniff på ett billigt block till, men det är av okänt skick och blir säkert skevt när man skruvat isär det. En vild gissning är- skuren på 3ans staklager.
 
Last edited:
frågan är om det hjälper, jag tror hela blocket är ur form.

Japp, det är det! Som lök på laxen och pricken över i, Är det dessutom skrot. Iaf sen kl13.14. När den liila arborrbommen fick för sig att skorra till i lagerläge 4 av 5.

Efter det skar den vidare så fint och lämnade ett hål efter sig som inte var 37.02mm utan 37.23mm:huvet

Och den insikten sitter lika bergtungt som en betongkeps på morgonen 3:e söndagen efter trefaldighet.
Men nu är det ju inte 3:e söndagen efter trefaldighet, utan bara 1:a gravöl efter enfaldighet, men den sitter iaf som en keps.:tummenupp

På plussidan finner vi -Det gamla anusblocket från sidan 7 eller nåt, dammas av igen.!
Och det har faktiskt "runda" ramlagerlägen, inom 0.02mm iaf.:banana
Behöver "bara borras upp till överdimension" så är det med i matchen. :banana
Den lämnar jag sen in för honing pga att min förra honing blev inte jättebra pga urfilsade sunnenstenar i honingsverktyget. den honingen slipper jag nu:banana
Jag slipper också en oljetryckskontakt som sitter ivägen för vatten pumpen:banana

Dvs jag ger det steget bakåt 4 bananer av oändligt många:tummenupp
 
Dålig fart i den här tråden:va

Idag var iaf en bra dag. borrade nygamla blocket 0.5mm och oringade det. Imorgon ska jag svarva entringsfaser i loppen och toppdecka 0.2mm samt gänga om det för grövre bult.

-Och ja, det heter bult även om det är en skruv om 99% av befolkningen säger bult.

Langar med en bild på ett v8block till en rolls royce vi fick in på jobbet.
Alublock med dubbla mängden topplocksbult och 103mm borrning. Det ser ut att palla hur mycke effekt som helst:yoparty

Samt en på gårdagens misslyckade övningar.
mobilbilderna suger getpung men det var allt som fanns till hands..
 

Bifogat

  • Bild0056.jpg
    Bild0056.jpg
    135 KB · Visningar: 168
  • Bild0057.jpg
    Bild0057.jpg
    142.9 KB · Visningar: 191
  • Bild0060.jpg
    Bild0060.jpg
    124.4 KB · Visningar: 211
NJaaa , Kompiss vad har du gjort nu:va

Spåret laggt i mellan alu och stålfodret??

Vad för packning hadde du tänkt dig?

oringat och vattenkylt ingen bra kombo

Blir MYCKET förvånad om du får det tätt
 
NJaaa , Kompiss vad har du gjort nu:va

Spåret laggt i mellan alu och stålfodret??

Vad för packning hadde du tänkt dig?

oringat och vattenkylt ingen bra kombo

Blir MYCKET förvånad om du får det tätt
På min gamla bmw-325 jag hade o-ringades blocket,dock satt det på stålfodret inte mellan som på bilden.Men det höll för 1,5-2 bar o den va vattenkyld.
 
NJaaa , Kompiss vad har du gjort nu:va

Spåret laggt i mellan alu och stålfodret??

Vad för packning hadde du tänkt dig?

oringat och vattenkylt ingen bra kombo

Blir MYCKET förvånad om du får det tätt

Asch Ture, vad du är tarvlig!

Om botten på spåret är alu eller stål eller lite av båda var inget jag tänkte på. :va

Varför funkar inte oring o vattenkylt?

Jag slår dig en pling innan jag slår fler yxor i båten
 
Dagens täljande. toppdeckning av blocket, fasning av lopp, omgängning till m10x1.25mm.
Sen sänkte jag anliggningsplanet utanför vattengraven med 0.03mm för att öka trycket över cylinderloppen.

bild1.jpg

Om ni tycker att det ser jävligt ut i skuffen är det pga en sidoverksamhet i det nystartade företaget.
Jag bedriver behandlingshem för alkoholiserade illrar i skuffen. Och de tappar ordningssinnet totalt efter några groggar på glykol o koncentrerad spolarvätska.

[YOUTUBE-ID]CWI-BlxO21A[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top