Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Synd att du bangade ur på bomben där på slutet, kunde ha blivit en fin smäll.:tummenupp

Ser ut som att ni verkar haft en bra helg trots de maskinella motgångarna :) Nästa gång hänger jag på, bara det inte blir för mycket löst sugmotorfolk...host,host. :D

Hellre en trött sug-busa som går för egen maskin än två turbohojar som måste skjutsas runt i en Mercedes Vito...:tungan

Jag fick för övrigt en ganska intressant hemresa från Upphärad igår, det blev såpass mycket pilsner att jag inte vågade starta förrän 10.30 och vid första tankstoppet fick jag ett SMS av en polare om att det varnades för snöoväder i södra Jämtland.

Obra som fan, så jag stod på rätt friskt för att hinna hem innan det brakade loss. Vid Noppikoski överraskade Kung Bore mig med 5 cm snö på vägen och driv-blötsnö som packade igen visiret på ca 2.3 sekunder. Det blev några intressanta mil innan jag kom ur ovädret...:näsblod
 
Synd att du bangade ur på bomben där på slutet, kunde ha blivit en fin smäll.:tummenupp



Hellre en trött sug-busa som går för egen maskin än två turbohojar som måste skjutsas runt i en Mercedes Vito...:tungan

Jag fick för övrigt en ganska intressant hemresa från Upphärad igår, det blev såpass mycket pilsner att jag inte vågade starta förrän 10.30 och vid första tankstoppet fick jag ett SMS av en polare om att det varnades för snöoväder i södra Jämtland.

Obra som fan, så jag stod på rätt friskt för att hinna hem innan det brakade loss. Vid Noppikoski överraskade Kung Bore mig med 5 cm snö på vägen och driv-blötsnö som packade igen visiret på ca 2.3 sekunder. Det blev några intressanta mil innan jag kom ur ovädret...:näsblod

Det är fan hårdrock att spaka busa i snöstorm över snoppifrostipasset 140blås. Konkandes på en gravid kärring o en vedkamin:yoparty

Man vill ju inte ljuga för forat men jag kan ju nämna i bisats att AF-kultur monterat triggern fel vilket gav ca 18grader för tidig tändning på surbladen. Vilka jävla nötter:hihi
Där du jojje där rök ditt tidigare rekord på 48grader när jag drämmde till med 54!
 
Det kanske var tur att man uteblev, ni fixade ju mycket tokigt på egen hand.
Det hade väl inte funkat med 3 trasiga hojar i Peters buss?

Vi får väl ta ett meet i bebodda trakter när man kommer hem, (närmare för Peter att köra hojen till verkstad).
Mvh den uteblivne med rasad turbin:mad:
 
Där du jojje där rök ditt tidigare rekord på 48grader när jag drämmde till med 54!

Det var ju bara en tidsfråga, ni är ju inte riktigt riktiga där uppe i Norrland. Men sänk inte tändningen, byt bränsle istället! Nitro trivs bra med 60 grader:yoparty
 
Det var ju bara en tidsfråga, ni är ju inte riktigt riktiga där uppe i Norrland. Men sänk inte tändningen, byt bränsle istället! Nitro trivs bra med 60 grader:yoparty

Tack för tipset. Enda hojen det inte lär påverka tillförlitligheten på:D
 
Nobelsfredspris!!!

För de som inte har hängt med i den senaste utvecklingen gällande internationell storpolitik, så skulle jag vilja göra en kort resumé av helgens händelser

[YOUTUBE-ID]M21u7dExMqs[/YOUTUBE-ID]


Detta fick självklart Kim jong il att sätta sitt förgyllda frukostsparvägg i halsen, när de högsta generalerna dundrar in och talar om att landet är under attack!!!
Vad ska lillkillen göra.?
Total kapitulation var den enda tänkbara utvägen, alternativet hade varit alldeles för hemskt:D

kim jong.jpg

Tidigare svenska försök att kuva denna hörnpelare i onskans axelmakter totalt fruktlösa':hihi:hihi

[YOUTUBE-ID]fSXNJMP8ir4&feature=related[/YOUTUBE-ID]


Fredspriset ser jag som en självklarhet att vi får. Vad ska du göra för dina stålar _johansson_?
 
Det går trögt nu...:gnissla

Den 2 maj skar den lilla bladen enligt gamalt vanemönster och sin vana trogen.
Skuren på 4 ramlager och 2 vevstakslager varav ett staklager var av det liiiiiiiiiiiite sämre laget. Det hade lämnat detta jordelivet och lämnat mig en rasad vev:gnissla .
Inte så mycket att lyfta på ögonbrynen för det. Värre saker händer dagligen i darfur eller abu ghraib.

Motorn skulle ändå rivits för montering av de nya stakarna och en schysst vev har jag liggandes på hyllan. Däremot hade jag inte räknat med att de nya kolvarna jag monterade i höstas på något vis har lyckats snurra motsvarsnde 6000mil i en stillastående motor:va

Detta kan nog tillskrivas kolvkylningen som har sprutat lagermetallgrus mot kolvskirtsen vilket accelererat slitaget 1000 fallt:rolleyes:

Jag har inte mätt upp loppen men om det inte räcker med en lättare honing så har jag ett borrbart block att borra:rolleyes:

Men det sura i sammanhanget är att stakarna är inte riktigt klara. Det blev bakslag i maskineriet. Jag pressade i bussningar i lillände hålen och honade.
Det blev riktigt dåligt timglasformat o koniskt. Ingen fara bara pressa ur o stoppa i nya.
Men när jag lät en jobbarkompis jiggborra storändehålen meddelade han att lilländehålen var ovala på 0.1mm !! Det skulle han fixa när han hade tid.
Det har han ännu inte haft.
Efter nån vecka mätte jag upp storände hålen, då hade de också slagit sig, så jag släppte bultarna o efterdrog. då visade det sig att 3 stakar var ovala på 0.005mm, 0.01mm samt 0.03mm.
Det är fortfarande ingen ko på isen för största mått är fortfarande inom tolerans.
Men nu vill jag inte sätta upp dem i en jiggborr och försöka svarva bort 0.005mm eller 0.03mm. Det blir lite för osäkert speciellt i härdat.

Så då faller jobbet på jiggslipmaskinen en fantastisk maskin för håltoleranser ner till 0.001mm (obs! Lite tur krävs)
För detta jobb krävs lite god vilja från killen som spakar den maskinen så var jobbet gjort på en timme max.

MEN! icke sa nicke.
Killen som spakar den har fått sparken. Iom att han sparkats tänker han jävlas tillbaxs mot företaget genom att utnyttja sina rättigheter till max.
Detta innebär att han söker ledighet för jobbsök och kurser 4.5dagar i veckan vilket skapar en trång flaskhals vid den maskinen.
Han bränner givetvis sina chanser till återanställning vilken var näst intill given. Detta skapar en dålig stämning mellan honom och arbetsledaren som inte lyckas leverera sin grejer i tid.
Det gör att jag kommer i kläm och utsikterna att få mina stakar slipade ser mycket små ut.
Eventuellt fredag kunde det bli på tal men jag är skeptisk.

I väntan på att problemen ska lösa sig ägnas tiden åt vedhuggning. manuell huggning med yx är jävligt aggressionsförlösande men skogen tar snart slut!

Fröken lindsey har fyllt upp hela min sommar med snickring o trädgårdsarbete så sysslolös behöver jag inte vara:huvet:huvet:huvet:huvet
 
Last edited:
Det går trögt nu...:gnissla

Surt som fan, det känns som att det har jävlats så mycket för dig att det borde få gå bra någon enstaka gång också. Men det är bara att bita ihop och skruva vidare.:tummenupp

Fröken lindsey har fyllt upp hela min sommar med snickring o trädgårdsarbete så sysslolös behöver jag inte vara:huvet:huvet:huvet:huvet

Glöm inte att jag lyckades plantera idén hos din madame att ni skulle åka uppöver norrland i sommar och hälsa på mig och fjällan, där ryker nog resten av renoveringsslanten skulle jag tro...:D
 
Det går trögt nu...:gnissla

Den 2 maj skar den lilla bladen enligt gamalt vanemönster och sin vana trogen.
Skuren på 4 ramlager och 2 vevstakslager varav ett staklager var av det liiiiiiiiiiiite sämre laget. Det hade lämnat detta jordelivet och lämnat mig en rasad vev:gnissla .
Inte så mycket att lyfta på ögonbrynen för det. Värre saker händer dagligen i darfur eller abu ghraib.

Motorn skulle ändå rivits för montering av de nya stakarna och en schysst vev har jag liggandes på hyllan. Däremot hade jag inte räknat med att de nya kolvarna jag monterade i höstas på något vis har lyckats snurra motsvarsnde 6000mil i en stillastående motor:va

Detta kan nog tillskrivas kolvkylningen som har sprutat lagermetallgrus mot kolvskirtsen vilket accelererat slitaget 1000 fallt:rolleyes:

Jag har inte mätt upp loppen men om det inte räcker med en lättare honing så har jag ett borrbart block att borra:rolleyes:

Men det sura i sammanhanget är att stakarna är inte riktigt klara. Det blev bakslag i maskineriet. Jag pressade i bussningar i lillände hålen och honade.
Det blev riktigt dåligt timglasformat o koniskt. Ingen fara bara pressa ur o stoppa i nya.
Men när jag lät en jobbarkompis jiggborra storändehålen meddelade han att lilländehålen var ovala på 0.1mm !! Det skulle han fixa när han hade tid.
Det har han ännu inte haft.
Efter nån vecka mätte jag upp storände hålen, då hade de också slagit sig, så jag släppte bultarna o efterdrog. då visade det sig att 3 stakar var ovala på 0.005mm, 0.01mm samt 0.03mm.
Det är fortfarande ingen ko på isen för största mått är fortfarande inom tolerans.
Men nu vill jag inte sätta upp dem i en jiggborr och försöka svarva bort 0.005mm eller 0.03mm. Det blir lite för osäkert speciellt i härdat.

Så då faller jobbet på jiggslipmaskinen en fantastisk maskin för håltoleranser ner till 0.001mm (obs! Lite tur krävs)
För detta jobb krävs lite god vilja från killen som spakar den maskinen så var jobbet gjort på en timme max.

MEN! icke sa nicke.
Killen som spakar den har fått sparken. Iom att han sparkats tänker han jävlas tillbaxs mot företaget genom att utnyttja sina rättigheter till max.
Detta innebär att han söker ledighet för jobbsök och kurser 4.5dagar i veckan vilket skapar en trång flaskhals vid den maskinen.
Han bränner givetvis sina chanser till återanställning vilken var näst intill given. Detta skapar en dålig stämning mellan honom och arbetsledaren som inte lyckas leverera sin grejer i tid.
Det gör att jag kommer i kläm och utsikterna att få mina stakar slipade ser mycket små ut.
Eventuellt fredag kunde det bli på tal men jag är skeptisk.

I väntan på att problemen ska lösa sig ägnas tiden åt vedhuggning. manuell huggning med yx är jävligt aggressionsförlösande men skogen tar snart slut!

Fröken lindsey har fyllt upp hela min sommar med snickring o trädgårdsarbete så sysslolös behöver jag inte vara:huvet:huvet:huvet:huvet

Jag har tvingats äta färskpotatis o lax (tvi tvi usch) nu när svärmor är här och du säger att DU HAR PROBLEM??!!!

Bryt ihop och kom igen!!
 
Jag har tvingats äta färskpotatis o lax (tvi tvi usch) nu när svärmor är här och du säger att DU HAR PROBLEM??!!!

Bryt ihop och kom igen!!

Och det ska komma från en man som dessutom har 2 repor på vänster sidokåpa samt en insugventil som ligger i det övre segmentet av intervallet 0.1-0.2mm.
Att du ens orkar gå ur sängen på morgonen är för mig en gåta..:såjaponken
 
Glöm inte att jag lyckades plantera idén hos din madame att ni skulle åka uppöver norrland i sommar och hälsa på mig och fjällan, där ryker nog resten av renoveringsslanten skulle jag tro...:D


Och sen därifrån så ansluter johansson på samlargixxern och hans brud på busan och så styr ni kosan mot pite så ska jag stoppa så många öl i era huvuden att ni storknar :D


Surt med alla motgångar, kämpa på. Till slut lossnar det!
 
Prata med NLR Christer i göteborg, Han har nån som gör vevstaksrenoveringar och bussningar och förmodligen rätt maskiner

Det är väl där problemet ligger kan jag tro

Pm om du vill ha nr till honom

Peter
 
Custom racing i örebro har maskiner o låååååååååång erfarenhet av att renovera stakar oxå.
 
Prata med NLR Christer i göteborg, Han har nån som gör vevstaksrenoveringar och bussningar och förmodligen rätt maskiner

Det är väl där problemet ligger kan jag tro

Pm om du vill ha nr till honom

Peter

Custom racing i örebro har maskiner o låååååååååång erfarenhet av att renovera stakar oxå.

Det får väl bli nåt sånt om inte det löser sig under veckan. Andledningen til att jag intev lämnat iväg grejerna redan är att turbokontot är ganska ansträngt.
Jag blivit informerad :tuttarom att kontot tydligen skulle vara ett köpa släpvagnskonto och ett solsemesterkonto samt ett snickerikonto:gnissla
 
Det får väl bli nåt sånt om inte det löser sig under veckan. Andledningen til att jag intev lämnat iväg grejerna redan är att turbokontot är ganska ansträngt.
Jag blivit informerad :tuttarom att kontot tydligen skulle vara ett köpa släpvagnskonto och ett solsemesterkonto samt ett snickerikonto:gnissla

Aj aj... :rolleyes:
 
På senare tid har jag haft mer o göra än Lulu carters plastikkirurg med att slicka gubbröv på slipavdelningen, och det börjar ge resultat!

Dels står jag o katten jämnsides o hostar hårbollar, hans är päls o råtta, -mina: konkelbär :gnissla
Men det gav en alternativ slipmetod som kan övervägas som plan B.:tummenupp

Nu när blocket ändå är strippat funderar jag på om man skulle sänka ytan runt vattengraven på deckytan mot toppen med ca 0.03-0.05mm för att få lite högre tryck på packningen. vad tror ni om det?
Det såg ut som det inte riktigt har tätat mellan 3:ans cylle o vattengraven men o andra sidan känndes topplocksbultarna lite lösare som satt mellan 2ans o 3ans cyllar. lat som man är efterdrog jag inte efter vinterns uppehåll.





btw Må alla veneriska sjukdomar från den zigenska spåkärringen i husvagnen vid korsningen Lilla edet /E45, drabba de som sänder ut program om kungabröllopet mellan Boxer robert och underbettet.
Det räcker nu!:mad:
 
På senare tid har jag haft mer o göra än Lulu carters plastikkirurg med att slicka gubbröv på slipavdelningen, och det börjar ge resultat!

Dels står jag o katten jämnsides o hostar hårbollar, hans är päls o råtta, -mina: konkelbär :gnissla
Men det gav en alternativ slipmetod som kan övervägas som plan B.:tummenupp

Nu när blocket ändå är strippat funderar jag på om man skulle sänka ytan runt vattengraven på deckytan mot toppen med ca 0.03-0.05mm för att få lite högre tryck på packningen. vad tror ni om det?
Det såg ut som det inte riktigt har tätat mellan 3:ans cylle o vattengraven men o andra sidan känndes topplocksbultarna lite lösare som satt mellan 2ans o 3ans cyllar. lat som man är efterdrog jag inte efter vinterns uppehåll.





btw Må alla veneriska sjukdomar från den zigenska spåkärringen i husvagnen vid korsningen Lilla edet /E45, drabba de som sänder ut program om kungabröllopet mellan Boxer robert och underbettet.
Det räcker nu!:mad:

När du virkat en kofta av dina hårbollar,
Sagt fölåt till kungahuset bara för att du inte får pippa Madelen utan får nöja dig med Elisabeth Tarras Wahlberg,
gå och fräs lite skyltar så du får mer motivationslaphroaig !
 
btw Må alla veneriska sjukdomar från den zigenska spåkärringen i husvagnen vid korsningen Lilla edet /E45, drabba de som sänder ut program om kungabröllopet mellan Boxer robert och underbettet.
Det räcker nu!:mad:

Hur kommer det sig att du vet vad som visas på dumburken egentligen? Du ska ju vara ute i garaget och skruva, inte slösa bort kvällarna med navelpillning i tvsoffan!:7peta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top