Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Vaddå, moi?:D

Jag tjivkikade lite på din ritning o kladdlapp på sävar. Kan det vara så att veven ska köras i en heidenhainstyrd maskin? cycle def 70 verkar bekant....

Kladdlappen va faktiskt för att skydda min arbetsgivares namn :) Och det står Cycl def 7.0 Nollpunktsförflyttning :)
 
Kladdlappen va faktiskt för att skydda min arbetsgivares namn :) Och det står Cycl def 7.0 Nollpunktsförflyttning :)

Jag kan ju passa på att credda dig för ditt coola bygge på sävar. För de som inte har så bra koll på bilsidan så bygger han en volvo 142 med överladdad wankelmotor. Kewlt!!111!:tuttar

För övrigt önskar jag att sporthoj hade varit mer som ett sävarturbo fast för hojar. Mer nördande på molekylnivå om gashastigheter, portutformningar,etc . Nåväl, vad är väl en bal på slottet.....

Idag tog jag ett krafttag i staken. ...Ööööö
Och ett krafttag i vevstakarna.! Så ja, nästan rätt..

Kolvkylningskanelerna borrades, kolvbultssmörjkanaler borrades, lägesspår för lagerhalvor frästes i både stakar och underhalvor samt otäcka fräsrepor i känsliga delar slipades bort och putsades till.

Vid provhärdade en skrotstake på jobbet men vi hade inte möjlighet till rätt temp eller kylmedium så det blav bara 23hrc istället för 45hrc så det blir till att lämna bort det jobbet:gnissla

Det betyder utgifter och jag är allergisk mot utgifter. :snålkuk(
Hittills har det kostat mig 1300:- i skruv samt 200:- i gängtapp. överkomligt än så länge.:D
 
Jag kan ju passa på att credda dig för ditt coola bygge på sävar. För de som inte har så bra koll på bilsidan så bygger han en volvo 142 med överladdad wankelmotor. Kewlt!!111!:tuttar

För övrigt önskar jag att sporthoj hade varit mer som ett sävarturbo fast för hojar. Mer nördande på molekylnivå om gashastigheter, portutformningar,etc . Nåväl, vad är väl en bal på slottet.....

Idag tog jag ett krafttag i staken. ...Ööööö
Och ett krafttag i vevstakarna.! Så ja, nästan rätt..

Kolvkylningskanelerna borrades, kolvbultssmörjkanaler borrades, lägesspår för lagerhalvor frästes i både stakar och underhalvor samt otäcka fräsrepor i känsliga delar slipades bort och putsades till.

Vid provhärdade en skrotstake på jobbet men vi hade inte möjlighet till rätt temp eller kylmedium så det blav bara 23hrc istället för 45hrc så det blir till att lämna bort det jobbet:gnissla

Det betyder utgifter och jag är allergisk mot utgifter. :snålkuk(
Hittills har det kostat mig 1300:- i skruv samt 200:- i gängtapp. överkomligt än så länge.:D

hej skrotstake= ingen viagra
flu hade en ide om härdningen han har ju en kontakt som har en stor ugn med rätt värmetal,så upp med hakan kanske kostar nada:tummenupp
 
Vid provhärdade en skrotstake på jobbet men vi hade inte möjlighet till rätt temp eller kylmedium så det blav bara 23hrc istället för 45hrc så det blir till att lämna bort det jobbet:gnissla

Jag har ett ställe dit du kan stoppa stakarna ifall du vill ha dom rejält varma....:brynad
 
Jag har ett ställe dit du kan stoppa stakarna ifall du vill ha dom rejält varma....:brynad

Nej! och anleningen till detta är tvenne.

1. Jag vill inte ha din skit på staken
2. 37.5 grader är ingen rekommenderad härdtemp!
 
Jag kan ju passa på att credda dig för ditt coola bygge på sävar. För de som inte har så bra koll på bilsidan så bygger han en volvo 142 med överladdad wankelmotor. Kewlt!!111!:tuttar

För övrigt önskar jag att sporthoj hade varit mer som ett sävarturbo fast för hojar. Mer nördande på molekylnivå om gashastigheter, portutformningar,etc . Nåväl, vad är väl en bal på slottet.....

Idag tog jag ett krafttag i staken. ...Ööööö
Och ett krafttag i vevstakarna.! Så ja, nästan rätt..

Kolvkylningskanelerna borrades, kolvbultssmörjkanaler borrades, lägesspår för lagerhalvor frästes i både stakar och underhalvor samt otäcka fräsrepor i känsliga delar slipades bort och putsades till.

Vid provhärdade en skrotstake på jobbet men vi hade inte möjlighet till rätt temp eller kylmedium så det blav bara 23hrc istället för 45hrc så det blir till att lämna bort det jobbet:gnissla

Det betyder utgifter och jag är allergisk mot utgifter. :snålkuk(
Hittills har det kostat mig 1300:- i skruv samt 200:- i gängtapp. överkomligt än så länge.:D


nu vet jag inget om hur de funkar men
hur länge måste dom "bakas" och i vilken temp?
hur mycket snabbt ska dom kylas?
jag suger på sånt här men våra bauta ugnar på jobbet ligger nånstans runt 600grader lite olika beroende på program.
om de hjälper
 
nu vet jag inget om hur de funkar men
hur länge måste dom "bakas" och i vilken temp?
hur mycket snabbt ska dom kylas?
jag suger på sånt här men våra bauta ugnar på jobbet ligger nånstans runt 600grader lite olika beroende på program.
om de hjälper

Tack. även tack till flu med flera.

Här är en länk med info om proceduren.

http://www.uddeholm.se/swedish/files/Orvar2M-swedish_000906.pdf

Problemet är nog ett icke problem. Eftersom det blev så hel fel med 30grader fel temp och felkylmedia, så har jag bestämt att lämna in till Bodycote i göteborg.
Nu har jag kommit så långt på projektet att det är viktigare att det blir bra än att det blir billigt. Det kostar nog inte mycket ändå, vårat företag skickar ju grejer dit nästan varje vecka för mer avancerade värmebehandlingar än vad vi kan åstakomma själva.

Idag ägnades några timmar åt luftfiltret så nu kom det in ca 3cm i nederkant vilket nog gjorde gott för nerläggningsvinkeln! i värsta fall får jag köpa ett smalare filter för ytterligare 800 spänn:gnissla
 
Nerläggningsvinkeln är ju även i viss mån självjusterande, asfalten formar om filtret och frigången blir ju ungefär som du vill ha den efter 10 varv i favoritrondellen!
 
Eftersom det verkar finnas ett starkt samband mellen garagetemperatur och mekmotivation bestämmde jag mig för att höja tempen ca 15grader dagen till ära och kanske få nåt gjort, vilket kunde vara lite kul som omväxling.

Andra personer i hushållet tyckte att städningen var kraftigt eftersatt och att vi skulle storstäda. Det skapade en infekterad atmosfär vilket gjorde att jag knappt vågade mig tillbaks in i huset. !vilket var väldigt produktivt när latmasken sa att man borde lägga av för dan:D
En kvinna beväpnad med kvast bör strykas med hårs eller helt undvikas:fakta

All and all togs ca 10 steg framåt o 6 bakåt vilket fortfarande är 4 framåt!

bla, fick jag min shift light. Den i sig innebar minst 2steg bakåt när jag svetsade fast den och minimerade mitt högra styrutslag till ungefär 5%!!


Ang vevstakarna så är de inlämnade på härdning sen i onsdags. Priset skulle bli en smörgåstårta. På nåt sätt känner jag att jag inte är deras högst prioriterade kund och jag får vackert vänta tills jag hör tumme ur röv "ploppet":gnissla
 

Bifogat

  • DSC01875.jpg
    DSC01875.jpg
    218.7 KB · Visningar: 113
Last edited:
yowsa
vevstakstillverkningen var fett det
och visst är det häftigare att göra själv än att köpa,om man kan
bugar mig djupt djupare, djupast o Mästare
 
yowsa
vevstakstillverkningen var fett det
och visst är det häftigare att göra själv än att köpa,om man kan
bugar mig djupt djupare, djupast o Mästare


Naääee! mycket viktigare med staajling:yoparty

Skall man besudla denna vackra framände med Svenska arméns gixxerkeps 58, eller vaddå?!

DSC01876.jpg

Det blir ungefår siså här fast på rätt plats o svart

DSC01881.jpg


Hmmm.. decisions, decisions...
DSC01879.JPG

Ehhrgg!! Fuck it, let's chrome the whole fakking thing!!:yoparty

Ps, jag tror att jag har hittat Percy Nilegårds gamla underbett.
 
Ska du besudla den framskärmen med en hel Honda!!??

oj oj hur ska det här sluta......



btw snygg stil Elfors


















;)
 
Naääee! mycket viktigare med staajling:yoparty

Skall man besudla denna vackra framände med Svenska arméns gixxerkeps 58, eller vaddå?!

View attachment 305084

Det blir ungefår siså här fast på rätt plats o svart

View attachment 305086


Hmmm.. decisions, decisions...
View attachment 305085

Ehhrgg!! Fuck it, let's chrome the whole fakking thing!!:yoparty

Ps, jag tror att jag har hittat Percy Nilegårds gamla underbett.

..Den hojen har dubblat sitt värde med alla gixxerprylar på:) ser bra ut!
 
bla, fick jag min shift light. Den i sig innebar minst 2steg bakåt när jag svetsade fast den och minimerade mitt högra styrutslag till ungefär 5%!!

:rofl :rofl

Hört talas om uttrycket "measure twice, cut/weld/whatever once"?:hihi

Gillar staken!:tummenupp Ehm, eller ja...:va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top