Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Arghh..!
Jag fick för mig att känna på radial och axialspel på turbon eftersom den hade fått bada i vevlagerblandad olja.
Och mycke riktigt hade spelen ökar betydligt, från lite lite grann radiellt och inget axiellt till 0.4mm radiellt och 0.1 axiellt.
Jag sökte runt på andra motorrelaterade forum för att försöka ta reda på vad ett acceptabelt spel är, men när man rör sig på okända forum är det svårt att veta vem som är ett fukko och vem som är en guru.:mad:

Enligt dem så går den fortfarande att använda men den är ju långt ifrån fräsch längre.




Here it is.

View attachment 278157

Har känt en längre tid att min plenumsstagning är lite för flimsy så det tog jag seriöst idag iaf.

View attachment 278158



OJOJ du har ju massor av plats

Paralellt med kompressorinsuget lägger du oljefiltret ( i bakkant )

detta samanlänkar du i ett st fräst klump som både fäster mot blocket och ger infästning mot oljefiltret 90 graders alltså

sådana har jag tillverkat några st, Lite klurigt men det går
 
Heja, heja!

Du verkar ha lite oflyt, men snart måste det ju lossna för dig tycker man ju! Har du inte klart till den 6/7 så kanske jag kommer förbi och hjälper dig skruva ihop den, då är jag nog ändå i krokarna. :) Är du klar så är det ju bara att du börjar cruisa norröver.(Endast dödsfall(sitt eget) godtas som frånvaro.)
 
OJOJ du har ju massor av plats

Paralellt med kompressorinsuget lägger du oljefiltret ( i bakkant )

detta samanlänkar du i ett st fräst klump som både fäster mot blocket och ger infästning mot oljefiltret 90 graders alltså

sådana har jag tillverkat några st, Lite klurigt men det går

:va Du har bra men arbetsintensiva lösningar. Kör man utan vatten/oljekylaren då?

Tänk på all ful Laproaig du ska få av mig när du får igång härket.

:tummenupp:tummenupp

Heja, heja!

Du verkar ha lite oflyt, men snart måste det ju lossna för dig tycker man ju! Har du inte klart till den 6/7 så kanske jag kommer förbi och hjälper dig skruva ihop den, då är jag nog ändå i krokarna. :) Är du klar så är det ju bara att du börjar cruisa norröver.(Endast dödsfall(sitt eget) godtas som frånvaro.)

Du är så välkommen så. Om du nu gör dig omaket att åka 120mil så kan du väl stanna på lite pilsner o en köttbit den här gången.:D

Hur ser oljereturen ut från turbon ?
Det ska sitta en catchtank under tråget men den var inte monterad vid korttagningen.
 
Hur går det? Färdig?:va

Köttbit låter bra. Ska isf försöka komma innan 02.00 den här gången hehe...

:va Du har bra men arbetsintensiva lösningar. Kör man utan vatten/oljekylaren då?



:tummenupp:tummenupp



Du är så välkommen så. Om du nu gör dig omaket att åka 120mil så kan du väl stanna på lite pilsner o en köttbit den här gången.:D


Det ska sitta en catchtank under tråget men den var inte monterad vid korttagningen.
 
Hur går det? Färdig?:va

Köttbit låter bra. Ska isf försöka komma innan 02.00 den här gången hehe...

Får du tummen ur redan den 5/7 kan vi se finalen i vm-crossen som går i uddevalla.

:näsblod :huvet :mad:

(uppdaterad per telefon)

Kukeli kukeli QK! sa goltuppen:huvet

En liten filmsnutt på hur långtid det tar att få upp oljetrycket när man startar. (motor avstängd ca 15min innan) filmad kl 18:00
[YOUTUBE-ID]3veWKmjG4zE[/YOUTUBE-ID]


Pga knack o bronsgrus i tråget tog jag en bild på vev/ramlager kl 23:15:va
ramlager.jpg

Kl00:00[YOUTUBE-ID]_P1yufd_-z4[/YOUTUBE-ID]
 
Sorry mannen, men jag tänker inte låta dig börja mörka dina haverier. Det är nästan i klass med att fylla Jäger i en colaflaska och låtsas vara chaufför på dansen för att slippa bjuda.

Dans!? -Det är bara för folk som inte har råd att stå i baren.


Jag blir inte klok på det senaste "haveriet". Motorn låter som ett vevstakslagerras och i tråget ligger brons/koppar liknande spån precis som när vevstakslagret skar i förra motorn,menlagrena är fina. Jag har precis mätt lagerhalvorna med kul-mikrometer (vanlig mikrometer fast med sfäriska spetsar) och de är t.o.m en hundradel tjockare mitt på.:va

Ramlagren ser också ok ut.
Vad mer kan orsaka kopparfärgat spån i tråget?
 
Dans!? -Det är bara för folk som inte har råd att stå i baren.


Jag blir inte klok på det senaste "haveriet". Motorn låter som ett vevstakslagerras och i tråget ligger brons/koppar liknande spån precis som när vevstakslagret skar i förra motorn,menlagrena är fina. Jag har precis mätt lagerhalvorna med kul-mikrometer (vanlig mikrometer fast med sfäriska spetsar) och de är t.o.m en hundradel tjockare mitt på.:va

Ramlagren ser också ok ut.
Vad mer kan orsaka kopparfärgat spån i tråget?




Har du rengjort oljekylet?
Har du rengjort oljepumpen med sil?


Alla oljegallerier i blocken?
 
Har du rengjort oljekylet?
Har du rengjort oljepumpen med sil?


Alla oljegallerier i blocken?


Om du tänker på den motorn som vevlagret rasade på sist, så är det inte samma motor nu.
och på den nya har jag rengjort silar, kanaler och gallerier innan jag satte ihop den men det behöver verkligen göras om. oljekyl rengjordes inte när jag tänker efter.. tack.
 
Om du tänker på den motorn som vevlagret rasade på sist, så är det inte samma motor nu.
och på den nya har jag rengjort silar, kanaler och gallerier innan jag satte ihop den men det behöver verkligen göras om. oljekyl rengjordes inte när jag tänker efter.. tack.


Där har du svaret , Oljekylet rymmer en offantlig mängd gegga
 
Där har du svaret , Oljekylet rymmer en offantlig mängd gegga

Säg att du har rätt i att allt gegg kommer från oljekylet o g:a haveriet, Vad är det då som dunkar i motorn nu?




Eftersom jag uteslutit allt (nästan) inklusive kolvbult. Så är det bara till o börja om:huvet

Det blir nog en paus nu o åka lite gixxer o snickra lite. tills man orkar stånga sig vidare. På något vis har jag utvecklat en stark hatkärlek till den g:a hondan. Svårt att låta bli den trots alla motgångar.

Ungefär som en notoriskt otrogen flickvän man inte kan sluta älska.
 
Hehe, sant. Hur jävligt det än känns så vill man inte låta det matriella ska få vinna över en. :hihi

Jag har lite oanvända framdäck, ska jag ta med dom? Du ser ut att kunna använda ett par stycken i sommar? :7peta :sugmotorjunkie

Hinner nog inte till VM-crossen, men kan ju ta med några flak dansköl så hittar vi säkert på nå kul ändå hehe.

// Mr Kas Tagurka iv äxthus.
 
Jag försökte mäta ramlagerspelet med plastigage idag. spelet skulle vara 0.015 till 0.03 enligt manualen. Jag trodde ju i min enfald att det skulle gå att mäta efteråt med mikrometer vad det blev.

Det blev ju bara några hundradelar tjocka fläckar kvar på veven:(

Jag tog bort fläckarna, oljade upp vev o överfall o bultade ihop den. den snurrar iaf lätt o glapp fritt.

får nog gör om det hela i morrn bitti

Vore bra att få ihop skiten innan man tvingas ta tag projekt altandörr, för husfridens skull.
 
Nu har jag mätt över hela bottendelen och funnit att allt är inom tolerans, så det var bara att bulta ihop den igen.
hmotorn.jpg

Så här såg pickupen ut innan rengöring
hsil.jpg

Men det största som hänt är att man fått permanent dambesök i garaget!

hjälp.jpg

Problemet är bara att nu kan man inte sluska omkring hur som helst längre,
Utan man måste ha matchande outfit till sin dam.
Så numera meckas det i smoking med snabeln hängandes utför.
 
Men det största som hänt är att man fått permanent dambesök i garaget!

View attachment 280053

Problemet är bara att nu kan man inte sluska omkring hur som helst längre,
Utan man måste ha matchande outfit till sin dam.
Så numera meckas det i smoking med snabeln hängandes utför.

:rofl :rofl :rofl


Lider med dig, du har det fan inte lätt med allt som går fel... Jaja, det är bara att bryta ihop och komma igen!:tummenupp Vi hejar på dig i alla fall:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top