Byggtråd ZXR750 H1 Budgetturbo

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Hej

Tänkte starta en tråd ang mitt vinterprojekt. Hojen skall turbokonverteras. Tanken är att jag skall bygga allt själv, eller iaf det mesta. Jag har aldrig hållt i en svets förut princip utom ett par ggr i skolan. Jag gör detta projekt mest för att lära mig och ha kul.

Har införskaffat en T25 som jag skall utgå ifrån. Har inte bestämt mig för om det blir ic och bensin eller metanol. Grenrör och plenum blir troligtvis i vanligt stål. Dump är det tänkt med bosch från saab.

Hela detta projekt är tänkt att gå i bugetens tecken, får se vad vi hamnar på i slutändan. Under 10000:- borde gå tycker jag.

Jag ska kompsänka har jag tänkt, tror ni det går bra med en 2mm aluplåt med packningklister på bara som cylinderfotspackning?

Kommer uppdatera förstainlägget med priser på det jag köpt.
Turbo T25: 650:-
Luftfilter: 250:-
2" rör 0,5 meter: 60:-
Rör till grenrör, 6 böjar 1m rör, 33mm 2.5mm gods: 70:-
Anslutning till toppen: 500:-
Dumpventil: 299:-(+frakt 50:-)
Laddtrycksmätare: 199:-(+frakt 50:-)
Silikonslang 1m: 49:-
Silikonslang 2" rak, 2" 90 grader samt lite vacuumslang. 320:-

Tot hittills: 2497:-

Mvh
Tom

Last edited:
Tjo, Vridit runt turbon idag och påbörjat fäste för wg.

Bild på hojen:
CIMG4532l.JPG

Har införskaffat en T25 som jag skall utgå ifrån. Har inte bestämt mig för om det blir ic och bensin eller metanol. Grenrör och plenum blir troligtvis i vanligt stål. Dump är det tänkt med bosch från saab.

Hela detta projekt är tänkt att gå i bugetens tecken, får se vad vi hamnar på i slutändan. Under 10000:- borde gå tycker jag.

Jag ska kompsänka har jag tänkt, tror ni det går bra med en 2mm aluplåt med packningklister på bara som cylinderfotspackning?

Mvh
Tom

Kör du etanol utan ic borde du kunna ladda minst 0.6bar. Dessutom slipper du kompsänka, vid så pass låga tryck. Det borde ge dina 180hk. Metanol är dumt eftersom du bara kan tanka hemma i garaget.

Sätt turbon så att oljan kan rinna tillbaka till motorn ovan oljenivån. dvs undersida på lagerhuset ca 3cm över. Det blir krångligt och väldigt högt men du slipper trubbel med pumpar o catchtankar o skit.

Kör du etanol utan ic borde du kunna ladda minst 0.6bar. Dessutom slipper du kompsänka, vid så pass låga tryck. Det borde ge dina 180hk. Metanol är dumt eftersom du bara kan tanka hemma i garaget.

Sätt turbon så att oljan kan rinna tillbaka till motorn ovan oljenivån. dvs undersida på lagerhuset ca 3cm över. Det blir krångligt och väldigt högt men du slipper trubbel med pumpar o catchtankar o skit.

Jo, självklart menade jag ju etanol. Tror inte 0,6 bar räcker då den har 107 hk org. Får se hur de blir.

Har byggt några BMW (bilar) enligt budgetreceptet men än ingen hoj. Lycka till OCH håll oss uppdaterade i den sopiga zxr så vi får lite fart på den.

Har byggt några BMW (bilar) enligt budgetreceptet men än ingen hoj. Lycka till OCH håll oss uppdaterade i den sopiga zxr så vi får lite fart på den.

Arrrrrghhh! Sopiga zxr SIDAN skulle det ju stå! Hojen är ju coool :yoparty

Last edited:
Tjo, börjat med turbofläns samt fäste för wg och luftfilter.

CIMG4553.JPG

Kör ju med hojen fortfarande så det kommer inte hända så mycket i början.

// Tom

Kommer nog bli riktigt intressant till vintern :) hoppas du inte får ändrade planer bara ;)

Hej

Har inte hänt något direkt eftersom hojen brukas fortfarande. Håller på att samla in delar.

Till cyliderfotspacer, tror ni det funkar med 2mm alu och sedan bara packningsklister på båda sidor ?

Intercooler till ett budget projekt verkar inte alldeles lätt, en från mcx är ju inte att tänka på då. Har ni något tips på ic från bil som kan passa? 200sx och en gammal saab 900 är ju ganska små? Har någon mått på dessa kanske ?

Tips på företag som kan ha rör till grenröret runt borlänge mottages gärna, tänkte köra runt 30mm inv, det bör väl vara lagom. Det blir vanligt stål.

Tryckrör, borde funka med 2" avgasrör väl som man lackar eller ?

Tar gärna emot tips på utformning av plenum, det kommer byggas i stål och lackas även det.

Mycket frågor blir det, har läst många trådar här på forumet men är ändå osäker på många bitar, men man får lära sig :)

// Tom

Hej

Har inte hänt något direkt eftersom hojen brukas fortfarande. Håller på att samla in delar.

Till cyliderfotspacer, tror ni det funkar med 2mm alu och sedan bara packningsklister på båda sidor ?

Intercooler till ett budget projekt verkar inte alldeles lätt, en från mcx är ju inte att tänka på då. Har ni något tips på ic från bil som kan passa? 200sx och en gammal saab 900 är ju ganska små? Har någon mått på dessa kanske ?

Tips på företag som kan ha rör till grenröret runt borlänge mottages gärna, tänkte köra runt 30mm inv, det bör väl vara lagom. Det blir vanligt stål.

Tryckrör, borde funka med 2" avgasrör väl som man lackar eller ?

Tar gärna emot tips på utformning av plenum, det kommer byggas i stål och lackas även det.

Mycket frågor blir det, har läst många trådar här på forumet men är ändå osäker på många bitar, men man får lära sig :)

// Tom

Tror jag har ic från båda dom bilar du nämde. De ligger dock i en kompis lada men jag kan mäta när jag är där nästa gång.
/Peter

Tack! det skulle vara helt perfekt =)

Ingen annan som har svar på mina andra frågor ?

// Tom

Det fungerar bra med 2 mm aluminium till spacer och sedan någon typ av packningsklister. Jag brukar använda Hylomar (blå) eller Gasgacinch.

Lycka till med bygget!! :tummenupp

/Jocke

Last edited:
hallå där.. hur har du tänkt med bränslet vid laddtryck? ökar du luftmängd måste det ju till mer sås ...sen bör ju tändningen ställas efter laddtryck...mvh

Tack! vad tror du om tjocklek på spacer, 2mm borde väl bli lagom?

Det går ju att räkna ut om du har alla måttuppgifter på motorn, det brukar stå i verkstandshandboken.
Jag har för mig att på Suzuki GSX-R så motsvarar 1 mm spacer ca 1 "kg" kompsänkning.
Jag kör med 2 mm spacer och ett laddtryck på 1,3 Bar (och laddluftkylare).

Fråga Anders Brink, han har koll på sådana här saker! :) (nick "andersbrink" här på forumet) Men om du väntar lite så kollar han nog in här och svarar ska du se! :tummenupp

/Jocke

Det går ju att räkna ut om du har alla måttuppgifter på motorn, det brukar stå i verkstandshandboken.
Jag har för mig att på Suzuki GSX-R så motsvarar 1 mm spacer ca 1 "kg" kompsänkning.
Jag kör med 2 mm spacer och ett laddtryck på 1,3 Bar (och laddluftkylare).

Fråga Anders Brink, han har koll på sådana här saker! :) (nick "andersbrink" här på forumet) Men om du väntar lite så kollar han nog in här och svarar ska du se! :tummenupp

/Jocke

Hej

Dessa uppgifter hittade jag på nätet:
Compression: 10.8:1
Bore x stroke: 71.0 x 47.3 mm (2.8 x 1.9 inches)

Hej

Dessa uppgifter hittade jag på nätet:
Compression: 10.8:1
Bore x stroke: 71.0 x 47.3 mm (2.8 x 1.9 inches)

Siktar du fortfarande på 180 hästar så kommer hojen bli onödigt död i det oladdade registret.

2mm är väldigt mycke sänkning på en med motor 47mm i slag och ett kompförhållande på 10.8:1

Om du har xp kan ladda ner turbocalculator från den här länken:
http://www.turbo-bike.net/svenska/Software_turbo.htm

Där kan du räkna ut själv enkelt hur mycke du behöver kompsänka för att nå din måleffekt.

Siktar du fortfarande på 180 hästar så kommer hojen bli onödigt död i det oladdade registret.

2mm är väldigt mycke sänkning på en med motor 47mm i slag och ett kompförhållande på 10.8:1

Om du har xp kan ladda ner turbocalculator från den här länken:
http://www.turbo-bike.net/svenska/Software_turbo.htm

Där kan du räkna ut själv enkelt hur mycke du behöver kompsänka för att nå din måleffekt.

Hej, målet är ju 180 på slangen, så ladd på en bar är det väl som gäller antar jag. Hur tjock kan en orginalpackning vara tro, om jag räknat rätt hamnar jag på ca 9:1 med 2mm, men om orginalpackningen är 0.5mm så är det ju en skillnad på 1,5mm så då blir det 9,5:1 i komp.

Om vi bara leker med tanken, vad tror ni motorn håller för utan att byta komponenter ? Man har ju hört att det ska höjas laddtryck efter ett tag...

Mvh
Tom

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!